rostiga bromskivor

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Anton_Ljunghusen skrev:
Tanken är väl att diesel inte löser upp fettet?
Har läst i ett antal tidningar att diesel inte tar bort fettet
Jasså?
Varför ska man då tvätta den i diesel om det inte löser upp fettet?
Jag tror som Borsiin JR skrev att man inte ska tvätta sådär hysteriskt.
Om man inte vill byta kedja ofta dvs.
Jag brukar bara slänga på mer smörj, är kedjan rostig så är det väl bara till å spruta på mer kedjespray?

Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Hur andra gjør vet ja int' men jag tvattar kedjan i diesel, sedan torkar jag den torr. Efter et tag har ja på kedje spray...

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Anton_Ljunghusen skrev:
Det är ju skiten man vill ha bort, inte fettet
Då får du gärna förklara för mig hur man får bort skiten från fettet :3freak
Det är trots allt i fettet skiten sitter.
Hade du haft en ofet kedja hade den ju inte blivit skitig

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Syftet med det jag sa var att man inte skall lägga ringkedjor i bad av någon kemikalie med målet att tvätta den för då löser man upp fettet innanför ringarna och där kan man inte smörja med kedjespray. För att rengöra kedjan penslar man på avfettning som man snarast sköljer bort då kommer minimalt med avfettning in innanför ringarna.....

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Arctic#1 skrev:
Hur andra gjør vet ja int' men jag tvattar kedjan i diesel, sedan torkar jag den torr. Efter et tag har ja på kedje spray...
Funkar bra för mig. Men har inte heller oringskedja.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Borsiin JR skrev:
Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....
Such....
Nr 1: Jag har inte skrivit om nått "bad"... En pensel och en burk fotogen som du rengör kedjan i och därefter torkar du av kedjan med en trasa... smörj därefter in kedjan med de medel du använder.. Själv använder jag "castrol chain vax" funkar skiiiit bra....

Nr 2: Man ska använda sig av oljebaserade medel när man rengör sin kedja... Tex.. Fotogen/lampolja...eller diesel...kristallolja funkar oxå. Om de medlet skulle råka tränga sig in innanför o-ringarna så gör de ingen skada...

:fyllisarFörstå sig???

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Borsiin JR skrev:
Syftet med det jag sa var att man inte skall lägga ringkedjor i bad av någon kemikalie med målet att tvätta den för då löser man upp fettet innanför ringarna och där kan man inte smörja med kedjespray. För att rengöra kedjan penslar man på avfettning som man snarast sköljer bort då kommer minimalt med avfettning in innanför ringarna.....

:7peta Och när du sköljer en kedja (antar att du menar i vatten)du nyss avfettat, tror du inte lite vatten tränger in mellan o-ringarna....och vad är det som tar kål på en kedja??? :mattias

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
zx6rman skrev:
Tjena! mina bromsskivor har börjat få massa rostfläckar, och även kedjan, vad kan man göra åt det och behöver man göra nått åt det eller försvinner det automatiskt när man börjar köra igen. /Markus

Börja med att vårda hojen bättre!!!! :tummenupp

Mitt förslag är!
Använd Castrol ChainCleaner , funkar fint anser jag. Skall du använda ChainWax så se till att kedjan är varm först bara!.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kostet78 skrev:
Such....
Nr 1: Jag har inte skrivit om nått "bad"... En pensel och en burk fotogen som du rengör kedjan i och därefter torkar du av kedjan med en trasa... smörj därefter in kedjan med de medel du använder.. Själv använder jag "castrol chain vax" funkar skiiiit bra....

Nr 2: Man ska använda sig av oljebaserade medel när man rengör sin kedja... Tex.. Fotogen/lampolja...eller diesel...kristallolja funkar oxå. Om de medlet skulle råka tränga sig in innanför o-ringarna så gör de ingen skada...

:fyllisarFörstå sig???

Bla anton skrev i början av tråden att man skulle lägga kedjan i ett dieselbad... Jag har inte skrivit personligt till dig att man inte kan använda fotogen......
Du menar altså på fullaste allvar att diesel/fotogen/kristallolja har lika bra smörjande egenskaper som fettet som finns innuti kedjerullarna och att det altså inte gör någonting om man får in detta...... Du kan ju som expriment ta diesel på fingrarna och gnida dem mot varandra, ta sen fett och gör samma sak..... Vilken smörjfilm går du snabbast igenom.....

Det är väl tämligen självklart att diesel/fotogen/kristallolja är fettlösare då annars hade inte kedjan blivit ren och därmed vill man inte ha in dem innanför ringarna för fettet där vill vi ha kvar.....

När det sen kommer till vatten så finns en avgörande skillnad mellan vatten och diesel/fotogen/kristallolja det är nämligen ytspänningen, med en så pass hög ytspänning (stark dipolkaraktär) som vatten så krävs ett starkt tryck för att få in det innanför ringarna medans diesel/fotogen/kristallolja med väldigt låg ytspänning =har väldigt bra krypförmåga.. Det är därför du kan köra i regn utan att förstöra kedjan.......

Vill du ha en djupare kemisk förklaring på hur det hela går till skicka ett PM

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vad håller ni på med? Problemet ligger ju inte i att kättingen är rostig. Problemet ligger i att den inte har skötts tidigaren och därmed rostat. Emellertid ligger rosten på utvändiga ytor och gör med andra ord ingen större skada så länge man begränsar skadan så att rosten inte kryper in mellan länkarna.
Gör det enda vettiga, smörj kättingen med kedjefett eller kedjevax så fortsätter den inte rosta. Sen är det bara att köra med kättingen så länge det går. Håll den välsmord så går den lääänge till om den inte är alltför sliten i nuläget. Punkt o slut.

Och såvitt det gäller rengöring så brukar i alla fall jag hoppa över det. Jag smörjer istället så rikligt att föroreningarna följer med smörjmedlet bort från kättingen. Tyvärr gör ju detta att bakfälgen ser ut som en katastrofzon i södra Asien men det är smällar man får ta. Å andra sidan är mina kättingar alltid välsmorda och relativt rena från föroreningar. Och jag behöver inte lägga ner så särskilt mycket tid på kättingen. Och inte slits dom särskilt mycket heller.
Men detta är ju hur jag gör, det finns säkert andra idéer.

Edit: Som kawsnubben ovan skrev ska givetvis kättingen vara varm när man smörjer eftersom det gör att gojan tränger in längre. Alltså avslutar man med 5 minuter vård av kätting efter körning om det inte var en kortkort tur. Enkelt.

Borsiin:
Du verkar ha koll på kemi/fysik, visst är det väl så att vissa av de "torrare" flyktiga vätskorna (ex vis bensin och ev också metanol) har lägre viskositet än vatten?
Eller?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo Kemi/fysik har jag rätt ok pejl på.....
Bensin/metanol och dyligt har låg viskositet och låg dipolkaraktär( det som orsakar ytspänning) och de löser i princip alla fetter mycket bra vilket gör de utmärkta att tvätta med sålänge medlet får komma inm överallt ex om du skall tvätta block etc.....
Bensin är bättre än alla avfettningsmedel du köper i handeln men det är inte direkt miljövänligt....

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Borsiin JR skrev:
Du menar altså på fullaste allvar att diesel/fotogen/kristallolja har lika bra smörjande egenskaper som fettet som finns innuti kedjerullarna och att det altså inte gör någonting om man får in detta...... Du kan ju som expriment ta diesel på fingrarna och gnida dem mot varandra, ta sen fett och gör samma sak..... Vilken smörjfilm går du snabbast igenom.....

Det är väl tämligen självklart att diesel/fotogen/kristallolja är fettlösare då annars hade inte kedjan blivit ren och därmed vill man inte ha in dem innanför ringarna för fettet där vill vi ha kvar.....

När det sen kommer till vatten så finns en avgörande skillnad mellan vatten och diesel/fotogen/kristallolja det är nämligen ytspänningen, med en så pass hög ytspänning (stark dipolkaraktär) som vatten så krävs ett starkt tryck för att få in det innanför ringarna medans diesel/fotogen/kristallolja med väldigt låg ytspänning =har väldigt bra krypförmåga.. Det är därför du kan köra i regn utan att förstöra kedjan.......

Vill du ha en djupare kemisk förklaring på hur det hela går till skicka ett PM

Helt riktigt... men avfettning som du använder då... har den bättre eller sämre "smörjegenskaper" än fotogen eller tränger inte den in i rullarna på kedjan i samma omfattning som du påstår fotogenet gör???

En droppe fotogen innanför o-ringarna gör ingen skada... fotogen har inte lika bra smörjegenskaper som fett men det gör fortfarande ingen skada om det kommer in en liten mängd....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kostet78 skrev:
Helt riktigt... men avfettning som du använder då... har den bättre eller sämre "smörjegenskaper" än fotogen eller tränger inte den in i rullarna på kedjan i samma omfattning som du påstår fotogenet gör???

En droppe fotogen innanför o-ringarna gör ingen skada... fotogen har inte lika bra smörjegenskaper som fett men det gör fortfarande ingen skada om det kommer in en liten mängd....

Avfettning har betydligt högre ytspänning och därmed sämre inträngningsförmåga och har säkerligen sämre smörjförmåga fast kommer det inte in så lider man ju inte.

En droppe innanför gör säkert bara begränsad skada men bad och annat det var snack om innan är definitivt förkastligt......

Vill man absolut pensla på fotogen gör det men avfettning gör mindre skada så det är det jag rekomenderar
:tummenupp

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Borsiin JR skrev:
Avfettning har betydligt högre ytspänning och därmed sämre inträngningsförmåga och har säkerligen sämre smörjförmåga fast kommer det inte in så lider man ju inte.

En droppe innanför gör säkert bara begränsad skada men bad och annat det var snack om innan är definitivt förkastligt......

Vill man absolut pensla på fotogen gör det men avfettning gör mindre skada så det är det jag rekomenderar
:tummenupp

Alla sätt är bra utom de dåliga... :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Borsiin:
Jag har lärt mig att nästan ingenting tränger in (kapillärverkan??) så bra som diesel, korrekt?
Är det kemiskt sett stor skillnad mellan diesel, fotogen, lacknafta och kristallolja?
Enligt min erfarenhet så är i alla fall diesel gruvligt inträngande.
En annan erfarenhet är att metanol inte löser petroleumbaserade flott nåe vidare, antagligen beroende på att met är vegetabiliskt medan de vanligare flotterna är mineralbaserade. Eller nåt annat men i alla fall inte vegetabiliska.
Håller med om att bensin löser fett väldigt bra men det är inget bra som tvättmedel i öppna kar i alla fall, dels beroende på det där med hälsa, dels beroende på att det torkar ju på stört. Vanlig kallavfettning torkar ju inte bort med en gång = mycket effektivare.
Däremot är bensin oslagbart när man kan tvätta genom att lägga pinalerna i en sluten behållare med bensin.

Nu är vi delvis ot men ...

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Robban_C skrev:
Borsiin:
Jag har lärt mig att nästan ingenting tränger in (kapillärverkan??) så bra som diesel, korrekt?
Är det kemiskt sett stor skillnad mellan diesel, fotogen, lacknafta och kristallolja?
En annan erfarenhet är att metanol inte löser petroleumbaserade flott nåe vidare, antagligen beroende på att met är vegetabiliskt medan de vanligare flotterna är mineralbaserade. Eller nåt annat men i alla fall inte vegetabiliska.
Håller med om att bensin löser fett väldigt bra men det är inget bra som tvättmedel i öppna kar i alla fall, dels beroende på det där med hälsa, dels beroende på att det torkar ju på stört. Vanlig kallavfettning torkar ju inte bort med en gång = mycket effektivare.
Däremot är bensin oslagbart när man kan tvätta genom att lägga pinalerna i en sluten behållare med bensin.

Nu är vi delvis ot men ...

Metanol löser fett/oljor sämre pga att molekylerna har en OH-grupp i sig. Då blir det lite mer benäget att blanda sig med vatten och mindre villigt att blanda sig med olja etc.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Robban_C skrev:
Borsiin:
...

Du har rätt i dina funderingar.....

Metanol löser petroleumbaserat fett sämre framförallt för att dessa har förhållandevis lång kolkedja och lika löser lika(metanol är kort) dvs använd medel med lite längre kolkedja....

Rent kemiskt löser bensin fett mycket bra men som du säger så dunstar det snabbt och är tämligen hälsovådligt......

Kemiskt sett är det viss skillnad mellan diesel, fotogen, lacknafta och kristallolja och en del egenskaper skiljer men ingen av dessa hade jag använt som rengöringsmedel.
Använder normalt biltemas kallavfettning och bensin (gärna alkylatsoppa) vid svårt smutsade saker....

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Borsiin och Angel1000:
Tack för klarlägganden! :tummenupp
Jag är liksom bättre på att hantera pinalerna rent praktiskt än på det där med den bakomliggande kemin :va .

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Borsiin JR skrev:
Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....

Fasiken vilken go tråd man missat!!

Kamrat Borsiin JR, jag håller med om allt ovan, men jag har en kuggfråga: Vad ska man skölja med, när man till sist sköljer av kedjan ?

Jag har gjort rent min kedja med lysfotogen, och det vart rätt bra. Sedan avslutade jag med en spray med 5-56 för att undvika rost (hålla den fet).

Bifogat

• IMG_0003 copy.jpg
    IMG_0003 copy.jpg
    107.4 KB · Visningar: 87
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...