Rottweiler

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Trango_B skrev:
Borde dom inte förbjudas och skjutas? :mad:

Är detta uppförstorat av media?
Existerar det egentligen något problem?
Är detta endast ägarens fel?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,610230,00.html

ja, det är endast ägarens fel! :fatta! eller dom som uppfostrat hunden.
hunden kan ju komma från en hård uppväxt & då är det svårt för nästa ägare att ändra på hundens beteende, men så är det med dom flesta raserna!

rottweilern får helt klart för mkt skit!

jag personligen är uppväxt med en, & goare hund en så det får man leta efter.
hemskt pålitlig, trogen sin matte/husse mm. jag kan hålla på i timmar att rabbla upp possetiva grejer om dom hundarna :)

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
håller med. Upp till ägaren att göra på rätt sätt med hunden. Du kan få i stort sett vilken hund som helst att bli farlig om du tränar dem till det från början.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När jag var 10 år så ramlade jag på min skateboard, jag har ärr på knät fortfarande. Pappa borde avlivat skateboarden. Skateboardarbrädor är tydligen farliga ju.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Vad e det för resonemang? :kocko

Rottweilers är väll inte ett dugg farligare än en pudel?
Annat än att de är starkare förståss, men det kan man väll inte förbjuda dem för?

Sen att ägarna väljer dessa hundar, (Rottisar, pittbulls, amstaffs etc etc) för att hettsa fram en "kamphund", eller vad ni vill kalla den för, är väll inte hundens fel?

Jag busade livligt med en Rottweiler i flera timmar i lördags och den e mycket aktsammare än våran Golden Retriver.
Dessutom är Rottweiler en väldigt social & rolig sällskapshund som älskar människor, men dom kräver en fast hand (som alla hundar) och ordentligt med motion.

Att resonera som du gör att man ska förbjuda & skjuta den mysigaste hunden som finns, finns det väll inget befog för?
Funderar på att skaffa en själv.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Lartes skrev:
Att resonera som du gör att man ska förbjuda & skjuta den mysigaste hunden som finns, finns det väll inget befog för?
Funderar på att skaffa en själv.

mm. sen när man blitt lite äldre & skaffat eget mm. så SKA jag lätt köpa en till sån :) men som sagt dom kräver mkt motion, men då kanske man kan hålla ner vikten själv oxå! :hihi :tummenupp

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Det är snarare ägaren som borde avlivas isåfall.

Har själv Rotweiler och den är hur go som helst, bara man uppfostrar dom rätt.
Han är helt galen i småbarn, tycker om dom jättemkt och blir helt till sig när det kommer ett barn i närheten, men aldrig visat aggresiva tendenser!

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Trango du som "brukar" vara så källkritisk... borde väl tänka en extra gång innan du skriver nåt sådant? :rolleyes:

Aftonbladet: "Via internet
För en vecka sedan köpte familjen en ettårig rottweiler via internet.
Den förra ägaren sa sig inte ha tillräckligt med tid för hunden och garanterade att den var snäll och trevlig."

//Vem (ursäkta språket) fan går på något sådant?

Kollar man inte upp hundens föräldrar och liknande...ja då köper man uppenbarligen grisen i säcken. //

Från rasstandarden (vidare info här ):

Uppförande/karaktär: Rottweilern är till sin grundläggande natur vänlig och godmodig. Den är barnvänlig, mycket tillgiven, följsam, lydig och arbetsvillig. Den ger ett rustikt intryck och dess uppträdande är självsäkert, nervfast och oförskräckt. Den reagerar med stor uppmärksamhet på omgivningen. Diskvalificerande fel: Hundar som är rädda, skygga, fega, skotträdda, argsinta, överdrivet misstänksamma eller nervösa.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Alltså är anledningen till ryktena följande?

1. Hunden Rottweiler väljs ofta av personer som inte är kompetenta att uppfostra en hund på rätt sätt?

2. Media älskar att skriva om kamphundar och därför får dom incidenter där
dessa hundar figurerar stort utrymme i media?

Så Rottweilerns genetik spelar alltså ingen roll alls här? Det är endast miljön den växer upp i som formar den slutliga individens egenskaper?

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Trango_B skrev:

1. Hunden Rottweiler väljs ofta av personer som inte är kompetenta att uppfostra en hund på rätt sätt?

Så Rottweilerns genetik spelar alltså ingen roll alls här? Det är endast miljön den växer upp i som formar den slutliga individens egenskaper?

1. Både ja och nej...det är först o främst en brukshund. En del skaffar sig rasen för dom vill ha något helt annat (läs större penis eller liknande).

2. Ja? Inget nytt under solen tyvärr.

Vad menar du med genetik? Det är skillnad på att köpa Aftonbladets tugg och verkligen veta vad det är för ras.

Det finns rottisar som är extrema soffliggare, alltså långt ifrån en aktiv brukshund..Så vad menar du med genetik? De olika individerna inom en ras är mycket olika varandra, de har personligheter lika mycket som vi har.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Trango_B skrev:

Så Rottweilerns genetik spelar alltså ingen roll alls här? Det är endast miljön den väger upp i som formar den slutliga individens egenskaper?

1 Ja, eller av de som vill ha en agressiv hund. Det går att få alla hundar agressiva men resultatet blir ju värre med en så pass stark hund som rottweiler.

2 Ja, jag vet inte om ni kommer ihåg, men Aftonbladet skrev för ett bra tag sen om att HellsAngels (eller nån annan mc-klubb) ledaren i Malmö, blev biten i armen av en "kamphund". Det skrev om detta i flera dagar och hunden benämdes bara som kamphund. Efter ett par dagar kom det fram att det var grannens Golder Retriver som hade bitit honom i armen, men förmodligen hade det inte sålts lika många lösnummer om det stått nått i stil med: "Adams 4-åriga normalt snälla Golden Retriver hade smärtor i ryggen som gjorde honom agressiv, Adam meddelar att han kommer att ta bort "Fido" så han slipper plågas mera".

Genetik? Ja alltså alla hundraser riskerar ju en psykisk störning. Likväl som att människor kan få det, fast det är ju inte större risk att en mörkhyad man får det än en vit eller asiat.

Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Trango_B skrev:

1. Ja, tyvärr är det nog så. :huvet

2. Ja, media skriver om det som säljer! (ganska gammal nyhet)

3. Det är nog till 99.9% av fallen det är uppväxten som gör hur hunden blir :rolleyes:

tyvärr inga fakta, men det finns ju människor som föds störda. så visst finns möjligheten att det kanske slår runt i huvet på en rottweiler oxå.

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
zxr400
Kanonhundar om det uppfostras rätt!!! De blir vad man gör det till helt enkelt....
Tyvärr så är det som många har förstått redan...de kommer till fel ägare för "de egentligen" vill ha något annat "coolt"...och det är för j-vligt!!!

De har ju dock en lite skarpare sinne än exempelvis en yorkshireterrier,,,,som vill man nu....går det ju och hetsa dem något lättre, utan tvekan!!!
Så ta över en vuxen rottis kan ju vara osäker eftersom bakgrunden inte alltid är "dokumenterad"....

Fast tidningarna skriver ju sällan om golden eller pudeln elller dalmatinern som bitit barn och annat!!! "kamphundar" är tidningarnas melodi.... :huvet

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Lartes skrev:
Rottweilers är väll inte ett dugg farligare än en pudel?
Annat än att de är starkare förståss, men det kan man väll inte förbjuda dem för?

Nu snackar du ju bara goja, klart dom är farligare.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
granath_ skrev:
varför annser du det? :va vettig förklarning uppskattas.

Tusen spänn på att jag har lättare att överleva en pudel eller en chihahua (stavning?) än en pitbull terrier, rottweiler eller schäfer. Men jag förstår vad ni menar, kände bara att jag var tvungen att vara lite besserwisser före jobbet :tungan

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Har själv varit ägare till sk kamphund (inte rottweiler, då detta är en brukshund) det som retar mig är medias otroliga skriverier om hela grejjen. Detta gör bara så att medelsossen blir hundrädd ;) Problemet ligger inte alls i hundrasen utan vad ägaren väljer att göra/inte göra med den för att sysselsätta den. Jag ägde en pitbulltik som jag tränade agility med på sbk utan problem. För er som undrar så fick jag ta bort hunden pga en sjukdom :(
Nej media skulle skriva lite om den ras som toppar bitlistan, dvs golden retriever. :rofl

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
honkiie skrev:
Nu snackar du ju bara goja, klart dom är farligare.

honkiie skrev:
Tusen spänn på att jag har lättare att överleva en pudel eller en chihahua (stavning?) än en pitbull terrier, rottweiler eller schäfer. Men jag förstår vad ni menar, kände bara att jag var tvungen att vara lite besserwisser före jobbet :tungan

Du ska få den att bita också.
Det tror jag e lika svårt vare sig det är en Rottweiler eller Pudel, om inte nån ägare har hettsat hunden till att hugga dvs

Så nej, jag anser inte att jag pratar goja

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Lartes skrev:
Du ska få den att bita också.
Det tror jag e lika svårt vare sig det är en Rottweiler eller Pudel, om inte nån ägare har hettsat hunden till att hugga dvs

Så nej, jag anser inte att jag pratar goja

jo så är det nog men då dom väl hugger så är man ju död om det är en kamphund av något slag, det är man inte av en pudel.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln