Rottweiler

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Trango_B skrev:
Om en hund biter ett barn är det ju tyvärr bara att konstatera
att hundägaren uppfostrat den fel. Det är inte hundens fel kanske
men det är orelevant. Eftersom hunden gjort så en gång i den
situationen så kommer den nu göra det igen med stor sannolikhet.
Hundar som har det beteendet kan inte tillåtas finnas i samhället.
(Och eftersom polisen/domstolar är av samma åsikt som mig så
avlivas dom oxå i dagsläget så denna diskussion är egentligen hypotetisk).

Alla hundägare jag känner(varav vissa har kennel och 30-års erfarehtet)
har dessutom samma uppfattning. Hundar som är oberäkeliga avlivar
man självklart direkt. Annars får man ju denna egenskap vidareförd i aveln
och det är ju inte så jävla bra. Då blir hundrasen förstörd.

Vilket den paradoxalt nog redan är iom att det redan finns sådana individer inom rasen.

Frågan är var ansvaret ligger? Hos köparen? Hos kenneluppfödarna? Hos STATEN ( :D )? Någonstans måste man ju börja nysta för att komma vidare i frågan och det svåra lär väl blu just vem som vill börja ta på sig litet ansvar för att reda upp skiten.

Edit: Var nära på attt skriva STATEN o kapitalet :lol

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Trango_B skrev:
Bebbe det är just ditt resonemang som sabbar rottweilern(och alla andra djur). Satsa på att låta dom friska individerna få föra sina gener vidare istället. Det känns som om du skulle kunna tänka dig att para din oberäkneliga och farliga rottweiler eller har jag fel?

Men hur resonerar du nu?? Fel hantering kan få vilken hund som hällst att bli tokig! Om hunden är hoss en bra hund ägare så blir den bra. Men om samma hund kommer till en idiot så blir den kass. Det är väldans mycket mer komplicerat än att alla hundar som biter är kassa. Tro mig! Men visst om hunder är oberäknerlig och farlig skall man inte avla vidare på den. Det är ju just det jag säger. Den människan som kan sortera ut ifall hunden är oberäknerlig pga förar fel eller utav sin natur han kan hund! Vet hundar som har andvänts till kamp men blivit omhändertagna utav rätt människor och helt fått ett annat beteende. Tom kunnat leka med andra hundar utan att ha blivit galna och börjat bita ihjäl den andra hunden. Hade en lekman fått tag på denna hunden hade denna anset att hunden var kass och omedelbart måste avlivas, så är det. Detta med hundar är jävligt mycket mer komplicerat än svar och vitt. Tyvärr kanske man skall säga :(

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
bebbe skrev:
Men hur resonerar du nu?? Fel hantering kan få vilken hund som hällst att bli tokig! Om hunden är hoss en bra hund ägare så blir den bra. Men om samma hund kommer till en idiot så blir den kass. Det är väldans mycket mer komplicerat än att alla hundar som biter är kassa. Tro mig! Men visst om hunder är oberäknerlig och farlig skall man inte avla vidare på den. Det är ju just det jag säger. Den människan som kan sortera ut ifall hunden är oberäknerlig pga förar fel eller utav sin natur han kan hund! Vet hundar som har andvänts till kamp men blivit omhändertagna utav rätt människor och helt fått ett annat beteende. Tom kunnat leka med andra hundar utan att ha blivit galna och börjat bita ihjäl den andra hunden. Hade en lekman fått tag på denna hunden hade denna anset att hunden var kass och omedelbart måste avlivas, så är det. Detta med hundar är jävligt mycket mer komplicerat än svar och vitt. Tyvärr kanske man skall säga :(

Håller med delvis. För onekligen låter det på en del här, att om en hund biter (oavsett anledning?), så finns det ingen hjälp att få och hunden ska avlivas.

Om vi bortser fr Aftonbl. artikel för en stund. En hund som biter, pga att någon provocerar och utan att ha slutat med detta då hunden gjort en markerning, har i sig inte gjort något fel. Utan i det här fallet ligger otvivelaktligen felet hos människan, som inte har kunskapen och därmed inte är lämplig som hundägare eller ens att vara nära hundar.

En sådan hund ska (enligt mig) inte avlivas...Finns ingen vettig anledning alls. I rätt händer hade aldrig situationen uppstått. Anledningen ligger här på felaktig hantering av hund hos människan, och inte felaktigt uppförande hos hund.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
bebbe skrev:

Du har säkert rätt i det du skriver och jag vet att du menar väl :tummenupp

Men problemet är ju att avgöra om hunden reagerar på ett visst sätt pga att den hetsas till det på fel sätt eller om det beror på att hunden är psykiskt sjuk. Man kan ju inte fråga hunden efteråt och utvärdera/behandla den psykiskt. Därför måste man ta det säkra före det osäkra och avliva den.
Säkerligen så bedömmer man fel ibland och avlivar en bra hund men tyvärr finns det nog inga alternativ.

Precis som med människor så har ju olika hundar sina speciella personligheter.
Vissa människor kan mörda andra människor helt oprovocerat oavsett vad dom har för bakgrund medan andra människor inte kan mörda någon annan hur man än provocerar dom. Det kan ha genetiska förklaringar och måste inte bero på vad man skaffat för värderingar m.m. under sin uppväxt och vilken miljö/kultur man befinner sig i. Men det kan oxå bero på miljö/uppväxt osv MEN det är ingen ursäkt utan brottet är lika hemskt för det. Därför är det ointressant varför en sak händer, man kan bara kostatera att det hänt och sedan får man reagera utifrån det.

När det gäller människor så kan man ju bedöma lite enklare vilka åtgärder man måste vidta och om man kan behandla m.m så männsikan blir frisk.

Det man man vad jag vet inte med hundar, därav mitt resonemang.
Dum hund = Avliva.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Chris Ash skrev:
De blir lätt 80-90cm över manken, som mest över en meter! Riktiga bestar.....

.... och fromma som lamm, är nog större risk att den pussar ihjäl någon än försvarar.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
I en perfekt värld hade det funnits fler människor som kunde hund och som kunde ta hand om och försöka få rätsida på de hundar som har fart illa och börjat uppträda där efter. Själv hade jag gärna lagt all min lediga tid på sådant här. Men det finns lite problem. Vet inte om jag själv skulle klara av att reda ut vilken hund som hällst. Sedan så är mina hemförhållanden sådana att det nog inte hade varit lämpligt (min tjej är inte lika entusiastisk :tungan ). Bor även inne i GBG stad och det är nog ingen bra "rehab" plats. Men vem vet. Kanske om jag får tag i ett hus på landet så kanske det hade varit någonting att börja med.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024