Rottweiler

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chefen Alabama skrev:
En hund som biter så där illa ska avlivas direkt, inget snack!!!

Nu är vi där igen! Känner igen att jag har haft liknande diskutioner med dig tidigare i detta ämnet. Detta gör att jag fullstänndigt ignorerar ditt uttalande och anser det vara helt utav värde iom att det kommer från dig!

Känner igen din typ. Du är antagligen den varianten utav hundägare som ser till att din hund gör det den skall pga den inte vågar någonting annat. Inte för att den vill göra dig till lags. DU skall nog deffinetivt inte ha en "stark" (psykiskt) rottishannne för då hade du nog fått vara på din vakt. I längden kan man inte fostra en hund på enbart respekt/rädsla! Går du över gränsen så känner den sig hotad och den kampen vill man inte ta med en fullvuxen rottis hanne :fakta Fundera du på varför!

Har du någonsin avlivat din hund pga den har gått lite längre över tomtgränsen än du velat?? (OBS, uttryck)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
bebbe skrev:
Jahapp, nu är vi där och diskuterar detta med hundar igen. Ingen här på detta forumet kan avgöra om denna hunden skall avlivas eller ej!! Vet inte hur det gick till. Kan ju vara så att barnet gjorde någonting mot hunden. Visserligen skall ju hunden inte skada barnet för det, visst skall den väl få säga till men inte skada genom att bita tag. Men det är ju säkert så att hunden inte var van vid barn och om hunden dessutom var ny i sin omgivning och ifall barnet betedde sig illa så kan även "normala" hundar bete sig som denna. Särskillt iom att den endast var 10mån. Tycker inte att vi människor skall ta till "AVLIVA HUNDJÄVELN" så fort som den inte gör som man vill!! Men som jag skrev tidigare, INGEN här kan nu avgöra om denna hunden borde få leva eller inte!!!

Vad borde man göra med hunden tycker du?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
En hund som biter sönder ansiktet på ett barn utan synlig anledning ska avlivas blixtrande. Fattar du inte det tycker jag uppriktigt synd om dig.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chefen Alabama skrev:
En hund som biter sönder ansiktet på ett barn utan synlig anledning ska avlivas blixtrande. Fattar du inte det tycker jag uppriktigt synd om dig.

Hur vet du att det var utan anledning? För att det stog så i tidningen??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chris Ash skrev:
Vad borde man göra med hunden tycker du?

Tycker att det skall utvärderas. Men som jag sa, INGEN här vet hur allt detta gick till!!! Därför kan ingen här säga vad som skall göras.

Men visst om en hund UTAN ANLEDNING biter ett barn eller en annan människa i ansiktet och tar tag så skall den avlivas! Men märk väl UTAN ANLEDNING. Tycker det är helt ok om en hund säger ifrån om den blir pressad! Har själv varit med om att barn har varit jäkligt envetna mot hundar och hunden markerar, detta kan resultera i en rejäl "konflikt" mellan hund tänder och barn ansikten. Inte bett utan slag, detta är att markera. Det får hunden innom viss gräns göra :fakta

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Trango_B skrev:
Alltså är anledningen till ryktena följande?

1. Hunden Rottweiler väljs ofta av personer som inte är kompetenta att uppfostra en hund på rätt sätt?

2. Media älskar att skriva om kamphundar och därför får dom incidenter där
dessa hundar figurerar stort utrymme i media?

Så Rottweilerns genetik spelar alltså ingen roll alls här? Det är endast miljön den växer upp i som formar den slutliga individens egenskaper?

1. Rottweiler är en mycket krävande hund. Den behöver mycket uppmärksamhet, motion, diciplin m.m. Är man inte hundvan eller på annat sätt upplyst/"utbildad" att ta hand om en sådan hund, kommer det att gå åt helvete. Det är inte som att ta hand om en Labrador. Det är för det inte sagt att den automatiskt är en farlig hund, utan det är upp till ägaren. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; "En hunds beteeende är en direkt återspegling av ägarens attityder."

2. Ja, tyvär. Jag anser dock inte att denna hund tillhör kamphundarna.

Sen måste jag tillägga en kommentar: Vem fan e så dum att han köper en ett år gammal hund utan att ha en aning om hur den är uppfostrad, över Internet dessutom. Vilka puckon det finns!

Jag brukar vara hundvakt åt några rotweilers och det e jävligt skoj men jag skulle inte vilja ha ngt pga att de är för krävande.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sweborn skrev:
Spelar väl ingen roll varför. En hund skall inte bita ett barn.

FEL!

En hund är ett djur och inte en människa! Hade det varit ett spädbarn hade det varit en annan sak :fakta Detta är en typisk fel uppfattning mellan djur och människa. Djur är inga leksaker som skall agera nickedockor :fakta Den dagen alla människor har fattat detta kommer saker som detta blir välldigt sälsynta!

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
bebbe skrev:
Tycker att det skall utvärderas. Men som jag sa, INGEN här vet hur allt detta gick till!!! Därför kan ingen här säga vad som skall göras.

Men visst om en hund UTAN ANLEDNING biter ett barn eller en annan människa i ansiktet och tar tag så skall den avlivas! Men märk väl UTAN ANLEDNING. Tycker det är helt ok om en hund säger ifrån om den blir pressad! Har själv varit med om att barn har varit jäkligt envetna mot hundar och hunden markerar, detta kan resultera i en rejäl "konflikt" mellan hund tänder och barn ansikten. Inte bett utan slag, detta är att markera. Det får hunden innom viss gräns göra :fakta

En stor hund kan bara kliva undan, undan och undan tills barnet tröttnar. Det är en av de faktorer som skiljer en stabil hund från en instabil hund.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Santo skrev:
Sen måste jag tillägga en kommentar: Vem fan e så dum att han köper en ett år gammal hund utan att ha en aning om hur den är uppfostrad, över Internet dessutom. Vilka puckon det finns!

Japp, gör man det skall man vara jäkligt hund kunnig. Det är samma sak som att ta hand om en bråkig tonnåring frivilligt :tungan

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sweborn skrev:
En stor hund kan bara kliva undan, undan och undan tills barnet tröttnar. Det är en av de faktorer som skiljer en stabil hund från en instabil hund.

10 mån :fakta

Plus det jag skrev om markerande!!

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
bebbe skrev:
FEL!

En hund är ett djur och inte en människa! Hade det varit ett spädbarn hade det varit en annan sak :fakta Detta är en typisk fel uppfattning mellan djur och människa. Djur är inga leksaker som skall agera nickedockor :fakta Den dagen alla människor har fattat detta kommer saker som detta blir välldigt sälsynta!

Vi människor har hundar får vår eget nöjes skull. En hund är inget annat än en nickedocka åt husse/matte. Vargar däremot är inga nickedockor, och de har vi inte heller som husdjur.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sweborn skrev:
Vi människor har hundar får vår eget nöjes skull. En hund är inget annat än en nickedocka åt husse/matte. Vargar däremot är inga nickedockor, och de har vi inte heller som husdjur.

Du, köp aldrig en hund!! Du kommer bli besviken :rolleyes: Varför uttalar du dig här när du ändå inte vet vad du snackar om :3freak

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Som alla hundar är rottweilers jättegoa om ägaren har uppfostrat dom på ett bra sätt. Har till exempel ett gulligt kort där vår kattunge ligger och sover på rygg tillsammans med rottisen (också på rygg) i hundsängen. En bild rätt långt ifrån den morrande och fradgande bild media så gärna målar upp.

Det finns bra många fler ouppfostrade småhundar som hoppar på en, skäller och nafsar och har sig, men eftersom de väger 5kg jämfört med 45kg för en rottis så blir det inte lika uppmärksammat.

Vad jag menar är att en oupfostrad rottweiler märks mycket mer, och då blir det en notis i aftonbladet och plötsligt är hela rasen livsfarlig och skall avlivas. Där troligen samhället som helhet skulle vinna mer på att avliva ägaren. Pungt. (flamebait)

Har själv haft ett par rottweilers, varav en var en omplaceringshund som tyvärr fick genomlida sitt första levnadsår hos en komplett idiot. Lyckades få till den till 90% vanlig hund igen, men tyvärr räckte det inte ända fram och den fick lov att somna in.

Så nej, förbjud inte hundraser, men gör lämplighetstest på hundköpare. Tvingas dessutom nyblivna hundägare gå någon form av grundläggande utbildning så undslipper vi oss en rad problem skulle jag tro.

/SSB

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
bebbe skrev:
Du, köp aldrig en hund!! Du kommer bli besviken :rolleyes: Varför uttalar du dig här när du ändå inte vet vad du snackar om :3freak

Jag är uppvuxen med hundar o katter.

Katter är ett bra exempel på att djuren har helt olika temperament från dag 0, de är ju inga kritter man uppfostrar direkt. Det finns katter som aldrig nånsin ens klöser ett jobbigt barn fast de håller tag i dem och vevar dem i svansen. (Jo, jag är skyldig) Det finns andra katter av samma ras som klipper till direkt så det svider i krabatens skinn, när den lille drar i svansen.

Detsamma gäller även hundar. Vissa skulle aldrig nånsin bita ett barn, och andra har kort stubin.

Sedan är det ju otur för rottweilers och andra grova hundar att skadorna blir så allvarliga när de biter. Folk blir mer oroade över feta köttsår i ansiktet, än rivssår på underarmarna som läker på 2 dar. Därav snacket om avlivning, alternativet är ju att hunden biter igen (för det kommer den att göra).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
bebbe skrev:

Jovisst, men det är inte att markera att bita sönder ansiktet på ungen. En frisk hund går som sagt undan och blir den riktigt irriterad så markerar den, vilket den gör så nätt att inga skador öht uppstår.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024