Har läst era funderingar om varför RR-forumet har stagnerat i aktivitet. Har själv en hel del erfarenhet av forum, och att aktiviteten i forum sjunker med tiden är knappast någon nyhet för sporthoj.com bland alla forum som finns på nätet.
Jag tror att problemet är att det blir "inavel". Istället för att vara en fräsch spännande mötesplats med nya människor blir det som att bo i samma lilla stad år ut och år in, till sist känner alla varandra och vet vad alla tycker och tänker. Detta är något som knappast är unikt för sporthoj.com som sagt.
Om vi gör en analogi med nybyggarmark, tänk er alla svenskar (och alla andra) som stack till nordamerika för att få något som deras dåvarande tillvaro inte kunde ge, i detta fall mat.
Att alla forum från början är obruten nybyggarmark som befolkas av driftiga människor, som både är hungriga på att ge och ta, i forumfallet är det kunskapen om ett visst ämne som är det man är hungrig på. Nybyggarmarken blir till sist brukad, den ger inte så mycket nytt i form av kunskap, och de som inte flyttar från nybyggarmarken blir kvar och obemärkt skapar ett slutet samhälle (bruksorten) där alla vet vad alla andra tycker och tänker, och släpper helst inte in några nya åsikter av bekvämlighetsskäl. Jag kommer själv från en bruksort i Bergslagen, och jag vet hur stämningen kan vara på en insnöad ort.
Jag tror att det är ganska naturligt att många forum kommer och dör, det är rätt naturligt, och jag tror inte att det går att göra så mycket åt det. Även om sällskapet (forummedlemmarna) är kunniga och goda är det ändå svårt att ta till sig nya medlemmar, och det är svårt för en ny medlem att komma in i ett väl etablerat forum om man inte har beredskap för det. Det är bekvämast så. Finns det ingen vilja hos medlemmarna att utveckla forumet med nytt blod så kommer forumet att dö ut.
Den enda lösningen jag kan komma på är att de befintliga medlemmarna vill förnya forumet, istället för att konservera någon slags isolerad småstadskänsla där alla vet vad alla tycker. Alla på forumet som fortfarande vill få ut något av forumet bör nog fråga sig själva vad man vill tillföra forumet och vad man vill få ut av det. Det är med andra ord inte mycket man kan göra som forumägare, förutom att stimulera en ny debatt.
/Mats