Om du tror att Svemo och RR-sveriges officiella del enbart består av de protokollförda mötena, så är du lite snett ute.
Inte för att försvara, men för att förklara, så kan jag ge en liten enkel bild av RR-sveriges officiella del (så som jag sett den).
De som jobbar på förbundsnivå med tävlingar i Sverige, är inte enbart de som sitter i RR-utskottet. Det är klart fler än de 4 personerna. Tittar man på de som "styr", så är det kanske ett tiotal, och det har varit samma tiotal i tiotals år nu (hängde ni med? ;o)
Sen på klubbnivå sitter det ett fåtal människor i varje klubb (och oftast är det samma människor som jobbar på förbundsnivå) och planerar klubbarnas arrangemang. När tävlingen väl kommer, är det samma "tiotal" personer som sköter om hela tävlingen också. Som tack för sitt engagemang, för de alltid kritik från oss förare.
Nu tycker ni kanske att de här personerna som suttit så länge och inte fått till ett SM där förare får ersättning istället för avgifter, får fria däck, tv-sändningar och snygga pitgirls på griden, kanske borde avsättas. Problemet är inte så enkelt. Visst kan vi avsätta dem 8och jag tror vissa skulle gå med glädje) men vi har inga, INGA som vill ta över. Jag tror säkert att några av dem som ställer upp och sliter med våra tävlingar, gladeligen skulle lämna över till någon annan, men problemet är att det finns ingen att lämna över till.
Ta Cralle t ex. Han är medlem i LMS. Tror ni att han varit med på något medlemsmöte? Att han är med och ordnar SM? Att Cralle står med en spade och fixar sandfållorna eller säljer korv å kaffe? Att han ställt upp som flaggvakt vid något B-race? Ni vet säkert svaret......
Nu är inte Cralle på något sätt en syndabock eller sämre än någon annan, utan han är likadan som alla andra förare, eller vi är likadana som Cralle. När det önskas hjälp med något annat än att köra hoj, då består LMS av enbart några få medlemmar, och med all säkerhet har alla andra klubbar samma problem.
/Micke. älskare av långa inlägg!!
oFFkeFF skrev:
Med tanke på hur många "officiella" protokoll svemos rr-sektion lyckas producera per år, så är det ju inte några mängder med trafik.
Visst är det lite flamsigt, men diskussionsmässigt tycker jag forum är riktigt bra, eftersom inläggen finns kvar både från officiella personer och "lowlifes" samt de som är intresserade av att veta vad som händer.
Dessutom är det ett enkelt sätt att nå ut till väldigt många, det är ju skitsvårt att ta reda på telefonnummer till folk, och även om vi inte är särskilt många licensierade förare så vet man ändå inte riktigt vilka alla är.
Svensk RR behöver en kanal liknande den här, kanske inte för webes trophy och liknande, utanför att diskutera hur svensk/nordisk RR ska utvecklas till något riktigt bra.
En spinoff via roadracing.se kan definitivt vara vägen.
vBulletin som forum är betydligt trevligare och enklare än yahoogroups och mcerr iaf.