flugan
Vem vet
Skulle uppskatta ifall ni tog diskussionen kring straffteori till OT-delen eller ngt.
Jo, får man 3 bullar och 2 stora glas saft efter varje brott man begår så blir man en bra människa, det finns det säkert nån trött svensk forskare som kommit fram till
Ja, mycket intressant! Har forskarna funderat på detta?? Likadant i Thailand. Stod i tidningen förut om ett par i 20-års åldern från Ulricehamn som som fyllan snott 2 st t-shirts i Phuket och blev dömda till 2,5 år i fängelse (som sedan halverades), men jösses...hur många skulle våga sno nått i Thailand ?? De hade även problem med narkotika i Thailand, polisen gjorde en raid och sköt helt enkelt ihjäl massvis med langare.
Det enda rätta som finns kvar - avrätta dem.
Liksom dödspatrullerna i Rio de Janeiro(6 milj inv.) så går de ut om nätterna och har ihjäl uteliggare och annat löst folk.
Skiten måste bort, det kommer bli likadant här. SD får bara fler o fler röster o snart har säkert NSF makten, bara för att bli av med skiten.
Mig gör det inget att de avrättar varenda grovt kriminell person i detta landet, eller för övrigt, i hela världen.
Höga straff avskräcker inte från brott
Det är bevisat om och om igen.
Däremot kan man få folk att sluta göra brott om dom får tid för vård, tid att mogna och eventuellt utbilda sig.
Intressant ämne som aldrig kommer att gå ur tiden. Pendeln mellan "höga straff" och "vård" kommer nog att gå fram och tillbaka även i framtiden.
Personligen kan jag tycka att vårt samhälle blivit för slapphänt. Idag ser vi ett samhälle i förfall. Kriminaliteten ända från gräsrotsnivå till kriminella organisationer och nätverk kan skrida fram bäst de vill utan att ordningsmakten och lagstiftningen har något att sätta emot.
Tyvärr kostar det samhället enorma summor att hålla människor inlåsta
Att de flesta svenska anstalter är fyrstjärniga är kanske en bidragande orsak till de höga kostnaderna...
Många förbrytare har det bättre på insidan än utsidan. Några utav Sveriges 'farligaste' brottslingar lever ett mycket bättre/enklare/öppnare liv än vad en standard soc.bidragstagare gör.
Inte grova brott Nej, men alla dessa minigansters skall från låg ålder / första brott fatta att rättsväsendet sätter dom i fängelse och att straffen är pass hårda att man ska avledas från fortsatta brott lite pga "skrämsel" och man ska tycka att "det är inte värt det". Därtill behövs även vård och beteendeförändringsarbete göras.Här kan man läsa ett uttalande från en som VET att högre straff inte förebygger grova brott:
http://www.dn.se/opinion/at-fel-hall-1.475609
Inte grova brott Nej, men alla dessa minigansters skall från låg ålder / första brott fatta att rättsväsendet sätter dom i fängelse och att straffen är pass hårda att man ska avledas från fortsatta brott lite pga "skrämsel" och man ska tycka att "det är inte värt det". Därtill behövs även vård och beteendeförändringsarbete göras.
Vad heter det på engelska, if you can't do the time, don't do the crime...
Har du provat att skaka galler?
Och hur VET du att det är så?
Här är en som troligen vet mer än du som inte håller med.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2359619.svd
och en till:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1888911.svd
Jerzy Sarnecki är å andra sidan inte speciellt känd för sin objektivitet & opartiskhet. Att forma bevisningar utefter sina ståndpunkter & inte tvärt om, är hans signum.
Inte sagt att enbart högre straff skulle vara en lösning på Svriges "brottsproblem" för det.
nä men när fångarnas mat får kosta mer per portion än skolbarnens och äldreboendens då är det la ändå ngt som är snett LR, vem vill du helst spendera dina skattepengar på?
Jag skrev inget om att jag VET att det är så eller så, utan jag påstår och vill att det ska gå till så som jag skriver. Sedan om det ger effekt eller inte, det VET jag inte. Men jag tror det och hoppas.Och hur VET du att det är så?
Här är en som troligen vet mer än du som inte håller med.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2359619.svd
och en till:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1888911.svd
Jag är absolut ingen expert!!! Har ingen aning om vem Jarzy Sarnecki är. Jag var bara nyfiken och sökte på "brott straff" samt "brottslighet straff" och hittade inget som stöder tesen att grova straff ger färre brott, bara tvärtom. Samt en massa Dostojevskij!
Om man kollar på USA så sjunker inte direkt deras brottslighet trots att de gjort en stor-industri av fängelserna.
De som kommer ut ur fängelserna är oftast farligare än när de kom in. Är det rätt att göra en ung biltjuv till mördare bara för att??
Kollar man sen över gränsen till Kanada där man satsar hårt på vård under strafftiden så lyckas de väldigt bra att forma om de straffade
Sen finns det en grupp psykopater som man aldrig kan vårda, men där får man väl slänga iväg nyckeln.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|