Cykelstyre
Gudomlig sporthojare
Skulle uppskatta ifall ni tog diskussionen kring straffteori till OT-delen eller ngt.
Det skulle jag med göra. Skapligt OT nu.
Skulle uppskatta ifall ni tog diskussionen kring straffteori till OT-delen eller ngt.
Men New York är om jag förstått det rätt ett av få ställen i världen med kontinuerligt & kraftigt nedåtgående brottstrend. Detta efter införande av en nolltoleranspraxis, innebärande ungefär att "ta tag i" & se allvarligt på såväl små som stora brott. (medan det i Sverige sedan 70-tal i princip gjorts precis tvärtom gällande småbrott).
Hade nog inte varit fel att kika lite på den modellen.
Edit: Hittade lite text om det: http://www.mimersbrunn.se/New_York_Noll_Tolerans_4478.htm
Det skulle jag med göra. Skapligt OT nu.
Inte grova brott Nej, men alla dessa minigansters skall från låg ålder / första brott fatta att rättsväsendet sätter dom i fängelse och att straffen är pass hårda att man ska avledas från fortsatta brott lite pga "skrämsel" och man ska tycka att "det är inte värt det". Därtill behövs även vård och beteendeförändringsarbete göras.
Vad heter det på engelska, if you can't do the time, don't do the crime...
Jag är absolut ingen expert!!! Har ingen aning om vem Jarzy Sarnecki är. Jag var bara nyfiken och sökte på "brott straff" samt "brottslighet straff" och hittade inget som stöder tesen att grova straff ger färre brott, bara tvärtom. Samt en massa Dostojevskij!
Jag snattade en yogurtgodis idag, vad för straff borde jag ha.
Jag snattade en yogurtgodis idag, vad för straff borde jag ha.
Tvingas köra guldvinge resten av livet eller bli knäopererad av mig...
Elda upp bilar och stjäla hojar - hur mycket av detta kommer han verkligen att betala? Inburad gör bara det svårt för honom att göra om det på ett tag framöver, men vem betalar det han orsakat? Hoppas han tjänar bra på vad det nu är de gör i buren.
Skadestånd brukar inte släppas i första taget. Fogden brukar jaga sådant. Sen kan det såklart va svårt att fixa det om han aldrig jobbar eller har några tillgångar.
Hmm, trist sådant. Kompisens hoj blev stulen och totalt mulad. De tog den skyldige men kunde inte få några pengar för det. Blev kompisen som fick stå för självrisken och försäkringskollektivet fick betala det stora kalaset. (Tungt kriminell kille, så åklagaren behandlade inte ens den delen).
Bilar för en mille uppeldade, så jag gissar väl på att killen inte kommer att betala detta - någonsin.
Läste du artiklarna, eller länkade du bara?
Citat DN:
"Det är inte tu tal om att svensk rättsskipning och kriminalvård kan förbättras. Inte minst när det gäller unga lagöverträdare där det först inte händer någonting, sedan ingenting och igen ingenting förrän det plötsligt smäller till ordentligt. Om vi ska skicka signaler så måste de adresseras till de unga som står vid vägskälet mellan civil karriär eller en brottskarriär."
Citat SvD:
"Vi är dock medvetna om att sociala insatser inte räcker för att lösa problemen med ungdomsvåldet. Eftersom våld är brott mot lagen krävs också kriminalpolitiska åtgärder."
Fattar inte vad du menar.. I artiklarna uttalar sig folk med fina titlar om det jag trodde vi pratade om då: att strängare straff inte ger färre brott. Sen säger artiklarna dessutom det du saxar. Vad är problemet?
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|