RR. MC-stöldsnyheter

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Men New York är om jag förstått det rätt ett av få ställen i världen med kontinuerligt & kraftigt nedåtgående brottstrend. Detta efter införande av en nolltoleranspraxis, innebärande ungefär att "ta tag i" & se allvarligt på såväl små som stora brott. (medan det i Sverige sedan 70-tal i princip gjorts precis tvärtom gällande småbrott).
Hade nog inte varit fel att kika lite på den modellen.

Edit: Hittade lite text om det: http://www.mimersbrunn.se/New_York_Noll_Tolerans_4478.htm

Jo, det finns ju en del lyckade projekt där man minskat brottsligheten i en del områden genom att låsa in alla som begår småbrott.
Men det kostar oerhört för samhället iaf..
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=689&module_instance=12

Skulle man kika på någon modell är det den man kör i kanada, man dömer folk, med tillräckligt långa straff så att de hinner vårdas på den tiden. Stora krav på fångarna under tiden. Men man tar inte från dem människovärdigheten och trycker ner dem..

Tar man nu detta fallet, så kan man fundera på om ljuset går upp för denna mc-tjuv hur lågt det är att stjäla av vänner. Går det att vända till något vettigt eller är det bättre att han kommer ut som en pundare om 3 år?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Inte grova brott Nej, men alla dessa minigansters skall från låg ålder / första brott fatta att rättsväsendet sätter dom i fängelse och att straffen är pass hårda att man ska avledas från fortsatta brott lite pga "skrämsel" och man ska tycka att "det är inte värt det". Därtill behövs även vård och beteendeförändringsarbete göras.

Vad heter det på engelska, if you can't do the time, don't do the crime...

:tummenupp Klockrent! Swedie for president! (I alla fall som brott och straffminister eller nått) :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu var det ett antal år sedan jag var i NY senast, men man hade fått ner brottsligheten till den grad att vanliga människor märkte av en tydlig skillnad. Minns mycket väl att jag diskuterade saken med några NY bor. Rättsväsendet införde helt enkelt en nolltolerans även för enklare brott. Det är en metod svenska myndigheterna nu använder sig av för att störa mc-gängen. I synnerhet Banditos vars ledare var inblandad i den här härvan. Det tyder på att man tror på metoden.

Även om det kostar samhället stora resurser bör man nog anamma nolltolerans metod på gräsrots nivå med extra resurser på ungdomar så att de inte kommer fel redan från början.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan väl tillägga att jag inte tycker man ska acceptera kriminalitet, däremot att man använder strafftiden till något vettigt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
En sak är klar, detta är ett ju ett högintressant ämne och dagens ungdomar är ju vår framtid och de skall ta hand om oss när vi blir gamla (Herrejösses hur skall det gå) Borde inte Josefsson ta upp detta i Debatt tillsammans med poliser, politiker etc för att få lite fart på lämpliga lösningar till detta problem. Kanske han gjort, då har jag missat det i så fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är absolut ingen expert!!! Har ingen aning om vem Jarzy Sarnecki är. Jag var bara nyfiken och sökte på "brott straff" samt "brottslighet straff" och hittade inget som stöder tesen att grova straff ger färre brott, bara tvärtom. Samt en massa Dostojevskij!:)

Nej, det finns nog inget som stödjer en teori om att hårda straff rehabiliterar kriminella men den som sitter inspärrad begår bara brott mot andra inspärrade och han stjäl inte min hoj så länge han sitter på kåken.
 

MC Doktorn

Guest
Jag snattade en yogurtgodis idag, vad för straff borde jag ha.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Eftersom man på fyllan får skriva vad som på sh så sgäer ja som alla andra "wasete the motherfuckers och ja pröjsar kulan" öhh ;)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Elda upp bilar och stjäla hojar - hur mycket av detta kommer han verkligen att betala? Inburad gör bara det svårt för honom att göra om det på ett tag framöver, men vem betalar det han orsakat? Hoppas han tjänar bra på vad det nu är de gör i buren.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Elda upp bilar och stjäla hojar - hur mycket av detta kommer han verkligen att betala? Inburad gör bara det svårt för honom att göra om det på ett tag framöver, men vem betalar det han orsakat? Hoppas han tjänar bra på vad det nu är de gör i buren.

Skadestånd brukar inte släppas i första taget. Fogden brukar jaga sådant. Sen kan det såklart va svårt att fixa det om han aldrig jobbar eller har några tillgångar.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Skadestånd brukar inte släppas i första taget. Fogden brukar jaga sådant. Sen kan det såklart va svårt att fixa det om han aldrig jobbar eller har några tillgångar.

Hmm, trist sådant. Kompisens hoj blev stulen och totalt mulad. De tog den skyldige men kunde inte få några pengar för det. Blev kompisen som fick stå för självrisken och försäkringskollektivet fick betala det stora kalaset. (Tungt kriminell kille, så åklagaren behandlade inte ens den delen).

Bilar för en mille uppeldade, så jag gissar väl på att killen inte kommer att betala detta - någonsin.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hmm, trist sådant. Kompisens hoj blev stulen och totalt mulad. De tog den skyldige men kunde inte få några pengar för det. Blev kompisen som fick stå för självrisken och försäkringskollektivet fick betala det stora kalaset. (Tungt kriminell kille, så åklagaren behandlade inte ens den delen).

Bilar för en mille uppeldade, så jag gissar väl på att killen inte kommer att betala detta - någonsin.

Nej, inte allt, utan det blir väl förmodligen någon personlig konkurs av något slag och kanske skuldsanering.
Har dock en gammal kompis vars mor pyntade av 600kkr för lite målade väggar, tåg och bussar. Så ibland så drivs skadestånden trots allt in.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Läste du artiklarna, eller länkade du bara?

Citat DN:
"Det är inte tu tal om att svensk rättsskipning och kriminalvård kan förbättras. Inte minst när det gäller unga lagöverträdare där det först inte händer någonting, sedan ingenting och igen ingenting förrän det plötsligt smäller till ordentligt. Om vi ska skicka signaler så måste de adresseras till de unga som står vid vägskälet mellan civil karriär eller en brottskarriär."

Citat SvD:
"Vi är dock medvetna om att sociala insatser inte räcker för att lösa problemen med ungdomsvåldet. Eftersom våld är brott mot lagen krävs också kriminalpolitiska åtgärder."

Fattar inte vad du menar.. I artiklarna uttalar sig folk med fina titlar om det jag trodde vi pratade om då: att strängare straff inte ger färre brott. Sen säger artiklarna dessutom det du saxar. Vad är problemet?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fattar inte vad du menar.. I artiklarna uttalar sig folk med fina titlar om det jag trodde vi pratade om då: att strängare straff inte ger färre brott. Sen säger artiklarna dessutom det du saxar. Vad är problemet?

Nja, problem vet jag inte.. Jag bara undrade om du läst artiklarna, för jag tolkar de inte precis så som du gör.

Angående MC stölderna noterade jag att en MB Sprinter finns till salu på blocket (Halland) där säljaren har efternamnet T*****s, ändrade planer för säsongen 09 månne?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top