Nordic Superbike är från och med 2007 nu mera Superbike Challenge men reglerna är de samma. Detta är klassen för dom stora hojarna, här hittar man allt från standard R1 till Yanagawas fjolårs VM Kawasaki. Reglementet tillåter samma hojar som i superbikeVM, men även 1000cc radfyror t.ex. R1.
Superbike har körts länge i Sverige med toppförare som Anders Andersson, Cralle Lindholm och Jörgen Hållinder. Enligt superbike reglementet måste en hoj väga minst 159kg och man får modifiera nästan allt utom vevhus och förgasare/trottelhus. Om man väljer att köra en fyrcylindrig 1000cc hoj sträcker sig reglerna för trimning till luftfilter, databox, tunnare topplockspackning och avgassystem. På chassi-sidan tillåts man byta stötdämpare, inre gaffeldelar, bromsslangar, fotpinnar, styrhalvor och styrdämpare. Val av däck samt drevning är fritt. En fulltrimmad superbike lämnar ca 165 hk och en 1000cc fyra ca 150 hk mätt på bakhjulet och toppfarter på över 270km/h förekommer. För att hävda sig behöver man dock inte köra en full trimmad superbike, duktiga förare på i stort sett standard-1000cc hojar har lyckats mycket bra mot hojar som kommer från både VM och amerikanske serien, och trenden går mot maskiner med mindre trim. NordicSuperbike är en klass som växer i Sverige med 20-25 startande på varierande maskinmaterial, det ökande antalet deltagare i supportklassen Rookie1000 talar för att det fylls på med unga talanger framöver. På EM i Anderstorp i Augusti är NSB support- klass med många svenskar och nordiska förare.