RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Kan det vara mitt första raceår? Inte mitt 20e........ Sedan så bör du se på resterande resultat och inte bara ett. Det är en sak att vara sist i början och kanske bli varvad någon gång... men inte alltid och snudd snitt 2 varv och nästan alltid kvalsist ... i iaf de senaste 5 åren jag kört. Utvecklas man inte, klassa ner.

Dessutom var väl det ett regnrace då det ofta skiljer betydligt mer i varvtid?!
Fast det är iaf inte ok att säga att någon inte hör hemma i en viss klass. Då är man ett rövhål.
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Starkt jobbat :tummenupp

Var det ett wildcard eller har du klassat upp dig nu?
Är numera uppklassad. Är nog ganska nöjd med mitt beslut.
Trotts att jag inte kunde prestera mitt bästa och köra så snabbt som jag har gjort innan pga att jag var totalt slutkörd så tycker jag inte att gjorde bort mig allt för mycket på premiärracen.
Tror nog jag kommer utveklas lite bättre nu med snabbare förare runt mig.:tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dessutom var väl det ett regnrace då det ofta skiljer betydligt mer i varvtid?!
Fast det är iaf inte ok att säga att någon inte hör hemma i en viss klass. Då är man ett rövhål.
Haha, okej! Ja då är jag ett rövhål då. Men jag skall sluta... och istället rätta mig i sosseledet och sjunga "alla ska vara med" :tummenupp

Okej, det blir lite OT där kanske. Jag förstår att namngivande på det sätt jag gjort är fel, men det är lite tråkigt att aldrig direkt gåpå ett problem istället pratar man "runt" det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det finns ju olika sätt att "gå rakt på" sak också.

En :lol gubbe är ju inte direkt ett sjysst sätt att skriva det man tycker.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Okej, det blir lite OT där kanske. Jag förstår att namngivande på det sätt jag gjort är fel, men det är lite tråkigt att aldrig direkt gåpå ett problem istället pratar man "runt" det.
Då är det bättre att starta en tråd och prata om det i mer generella former. Det finns ju ett par till i Superbike som inte ser ut att göra några framsteg och prenumerar på de sista platserna. De borde såklart också klassas ner.

Tror nog jag kommer utveklas lite bättre nu med snabbare förare runt mig.:tummenupp
En del lyckas ju bli snabbare direkt när de klassar upp sig, andra inte. Hoppas du tillhör den första gruppen :)
 
Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Titta på tex Gull, grym på 125 men vad har han för nytta av det på en 1000-kubikare.
.

Ja han hade nog inte kört 1.00.2 första säsongen på en superbike på knutstorp om han inte hade kört 125:a innan iallafall.
Sedan att det har tagit en säsong att komma ner dit är det nog ingen som är förvånad över..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det finns ju olika sätt att "gå rakt på" sak också.

En :lol gubbe är ju inte direkt ett sjysst sätt att skriva det man tycker.
Skrattade för stunden när jag läste det japp. inte så SBK över det hela. Men japp, håller med iaf. Lite för stark skrattsmilie i sammanhanget.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja han hade nog inte kört 1.00.2 första säsongen på en superbike på knutstorp om han inte hade kört 125:a innan iallafall.
Sedan att det har tagit en säsong att komma ner dit är det nog ingen som är förvånad över..
För alls trevnad tycker jag dock att vi lämnar den diskussionen och tar den i någon annan lämplig tråd :)
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Sprit

Det stank sprit om en av funktionärerna!
Tycker det var dålig dränering i depån.
Grogg glasen flöt i väg.
Vad ska vi göra å det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tävlingsledningen gjorde mer ett fel angående Alex vägning!
Vädjan är nu skickad till svemo,får se vad som händer.
1 vägning gick felaktigt till
2 ingen park ferme hade upprättats
3 inget förhör eller skriftlig bekräftelse gjordes till Alex
4 Detta kommer senare men var hotfullt!!!!

MVH Zonnie

1. På vilket sätt gick det felaktigt till?
2. Hur kan avsaknaden av parc fermé göra hojen 2 kg lättare?
3. Det borde ni absolut fått.
4. Menar du att någon hotade en deltagare? Isåfall ska ni omedelbart precisera vem som gjort detta, samt i vilket sammanhang det hände. Anmälan till Svemo ska upprättas, så att berörd funkis kan tillrättavisas.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Petter & Petjo hänger på olika sätt, Petter har MotoGP stuk, Petjo gör å andra sidan fetaste wheelisarna ut på rakan, dä wåbbler wicktigt av wäsertraktorn som Skalman skulle sagt.
 

Bifogat

  • 8.JPG
    8.JPG
    75.8 KB · Visningar: 90

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
1. På vilket sätt gick det felaktigt till?
2. Hur kan avsaknaden av parc fermé göra hojen 2 kg lättare?
3. Det borde ni absolut fått.
4. Menar du att någon hotade en deltagare? Isåfall ska ni omedelbart precisera vem som gjort detta, samt i vilket sammanhang det hände. Anmälan till Svemo ska upprättas, så att berörd funkis kan tillrättavisas.


Samma dag var det hörsäget att en superbike hoj var 4kg för lätt. Han blev inte diskad. Var är skillnaden
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Samma dag var det hörsäget att en superbike hoj var 4kg för lätt. Han blev inte diskad. Var är skillnaden

Hörsägen kan man ju skita i att diskutera. I superbike finns det ju dessutom ingen enhetlig viktgräns eftersom man har olika homologiseringsvikt på olika märken.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Hörsägen kan man ju skita i att diskutera. I superbike finns det ju dessutom ingen enhetlig viktgräns eftersom man har olika homologiseringsvikt på olika märken.




Nordic Superbike är från och med 2007 nu mera Superbike Challenge men reglerna är de samma. Detta är klassen för dom stora hojarna, här hittar man allt från standard R1 till Yanagawas fjolårs VM Kawasaki. Reglementet tillåter samma hojar som i superbikeVM, men även 1000cc radfyror t.ex. R1.

Superbike har körts länge i Sverige med toppförare som Anders Andersson, Cralle Lindholm och Jörgen Hållinder. Enligt superbike reglementet måste en hoj väga minst 159kg och man får modifiera nästan allt utom vevhus och förgasare/trottelhus. Om man väljer att köra en fyrcylindrig 1000cc hoj sträcker sig reglerna för trimning till luftfilter, databox, tunnare topplockspackning och avgassystem. På chassi-sidan tillåts man byta stötdämpare, inre gaffeldelar, bromsslangar, fotpinnar, styrhalvor och styrdämpare. Val av däck samt drevning är fritt. En fulltrimmad superbike lämnar ca 165 hk och en 1000cc fyra ca 150 hk mätt på bakhjulet och toppfarter på över 270km/h förekommer. För att hävda sig behöver man dock inte köra en full trimmad superbike, duktiga förare på i stort sett standard-1000cc hojar har lyckats mycket bra mot hojar som kommer från både VM och amerikanske serien, och trenden går mot maskiner med mindre trim. NordicSuperbike är en klass som växer i Sverige med 20-25 startande på varierande maskinmaterial, det ökande antalet deltagare i supportklassen Rookie1000 talar för att det fylls på med unga talanger framöver. På EM i Anderstorp i Augusti är NSB support- klass med många svenskar och nordiska förare.
 

Alexander#72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Hörby
Hoj
125 R
1. På vilket sätt gick det felaktigt till?
2. Hur kan avsaknaden av parc fermé göra hojen 2 kg lättare?
3. Det borde ni absolut fått.
4. Menar du att någon hotade en deltagare? Isåfall ska ni omedelbart precisera vem som gjort detta, samt i vilket sammanhang det hände. Anmälan till Svemo ska upprättas, så att berörd funkis kan tillrättavisas.

1vägning gjord med en fot i marken (fotodokumenterat)
2 fick ej göra ny vägning ,mc var ej i park ferme. vilken? det fanns ingen
mc stod utanför boxarna.
4 tävlingsledare Hans Brånald slog mig Zonnie K på axeln Anmälan är gjord

Anmälan till svemo är gjord,vi får se vad som händer inom 5 dagar.
Tråkigt att sånt skall hända!Accepterar ej maktmissbruk
Alexander hade iallafall väldigt roligt i helgen.poängen i sm kvittar.

/ Zonnie
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Nordic Superbike är från och med 2007 nu mera Superbike Challenge men reglerna är de samma. Detta är klassen för dom stora hojarna, här hittar man allt från standard R1 till Yanagawas fjolårs VM Kawasaki. Reglementet tillåter samma hojar som i superbikeVM, men även 1000cc radfyror t.ex. R1.

Superbike har körts länge i Sverige med toppförare som Anders Andersson, Cralle Lindholm och Jörgen Hållinder. Enligt superbike reglementet måste en hoj väga minst 159kg och man får modifiera nästan allt utom vevhus och förgasare/trottelhus. Om man väljer att köra en fyrcylindrig 1000cc hoj sträcker sig reglerna för trimning till luftfilter, databox, tunnare topplockspackning och avgassystem. På chassi-sidan tillåts man byta stötdämpare, inre gaffeldelar, bromsslangar, fotpinnar, styrhalvor och styrdämpare. Val av däck samt drevning är fritt. En fulltrimmad superbike lämnar ca 165 hk och en 1000cc fyra ca 150 hk mätt på bakhjulet och toppfarter på över 270km/h förekommer. För att hävda sig behöver man dock inte köra en full trimmad superbike, duktiga förare på i stort sett standard-1000cc hojar har lyckats mycket bra mot hojar som kommer från både VM och amerikanske serien, och trenden går mot maskiner med mindre trim. NordicSuperbike är en klass som växer i Sverige med 20-25 startande på varierande maskinmaterial, det ökande antalet deltagare i supportklassen Rookie1000 talar för att det fylls på med unga talanger framöver. På EM i Anderstorp i Augusti är NSB support- klass med många svenskar och nordiska förare.


Minimivikten för samtliga motorcyklar är 168,0 kg, inklusive kyl- och bromsvätska, motor/transmissionsolja samt startbatteri och bränsletank, men exklusive inklusive bränsle. Vägning av motorcykel skall göras, inklusive tank och vätskor, som den passerar mållinjen och efter invarv till bandepån.
Vid vägning efter tidsträning och tävling tillåts ingen avvikelse från ovanstående minimivikt. Före vägning får inget i form av olja, bensin eller vatten, och inte heller något annat vare sig i fast eller flytande form, tillföras eller tas bort från motorcykeln.
Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning av motorcykel. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team. Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare uteslutas från träning och/eller tävling.
3.9.4

1vägning gjord med en fot i marken (fotodokumenterat)
2 fick ej göra ny vägning ,mc var ej i park ferme. vilken? det fanns ingen
mc stod utanför boxarna.
4 tävlingsledare Hans Brånald slog mig Zonnie K på axeln Anmälan är gjord

Anmälan till svemo är gjord,vi får se vad som händer inom 5 dagar.
Tråkigt att sånt skall hända!Accepterar ej maktmissbruk
Alexander hade iallafall väldigt roligt i helgen.poängen i sm kvittar.

/ Zonnie



Alex var grym på bana. Tråkigt med resten.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Minimivikten för samtliga motorcyklar är 168,0 kg, inklusive kyl- och bromsvätska, motor/transmissionsolja samt startbatteri och bränsletank, men exklusive inklusive bränsle. Vägning av motorcykel skall göras, inklusive tank och vätskor, som den passerar mållinjen och efter invarv till bandepån.
Vid vägning efter tidsträning och tävling tillåts ingen avvikelse från ovanstående minimivikt. Före vägning får inget i form av olja, bensin eller vatten, och inte heller något annat vare sig i fast eller flytande form, tillföras eller tas bort från motorcykeln.
Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning av motorcykel. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team. Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare uteslutas från träning och/eller tävling.
3.9.4

Dom där reglerna gäller i PRO SBK. För enkelhets skull så har vi 4 olika reglementen för våran klass. Det är PRO SBK, Privatcupen, Nordic Superbike (som numera heter STK1000 ibland), och Superbike challange.
Och för att förvirra det lite ytterligare så kör man på en del tävlingar SM och SO ihop, så man verkligen inte ska veta vilka regler som gäller. :tummenupp

I Superbike challange så är minimivikten = homologiseringsvikten -12kg.

Jobbigt för dom som åker Kawwa eftersom Kawa specar tjänstevikt istället för torrvikt sm alla andra märken, och då kawworna får vikta upp för att klara en vägning bara dom sätter på racekåpor och byter avgassystem typ.


3.6.5 Minimivikt
Samtliga MC får ha en minimivikt på 12kg under homologiserad vikt, inklusive tank och
vätskor, som den passerar mållinjen och invarv till bandepån. Vid tidsträning och tävling
gäller ovanstående minimivikt -1kg. Inget får tillföras i form av olja, bensin eller vatten.
Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning
av mc. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team.
Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare bli utesluten.
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Dom där reglerna gäller i PRO SBK. För enkelhets skull så har vi 4 olika reglementen för våran klass. Det är PRO SBK, Privatcupen, Nordic Superbike (som numera heter STK1000 ibland), och Superbike challange.

I Superbike challange så är minimivikten = homologiseringsvikten -12kg.

Jobbigt för dom som åker Kawwa eftersom Kawa specar tjänstevikt istället för torrvikt sm alla andra märken, och då kawworna får vikta upp för att klara en vägning bara dom sätter på racekåpor och byter avgassystem typ.


Va bra då spelar ni division gråzon...haha
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top