rs 250 99-00 info

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
funderar på en sådan hoj som första cyckel
tänkte höra vad ni har för åsikter om en sån
effetk.hållbarhet.lättkörd, och andra åsikter
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Larry skrev:
funderar på en sådan hoj som första cyckel
tänkte höra vad ni har för åsikter om en sån
effetk.hållbarhet.lättkörd, och andra åsikter
Effekt: Runt 70Hk
Hållbarhet? Det är en 2takts räser... Den vill ha en öm hand då och då.
Lättkörd? Nja det är ju att ta i, inte världens bredaste register direkt men en skoj hoj på bana är det helt klart!

Snygg är den också.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kräver en del vård, men inget extremt. Rengöra avgasportarna emellanåt, byta kolv och kolvringar i förebyggande syfte kanske en gång om året (om man kör mycket). Annars är det som hojar är mest vad gäller att sköta om vajrar, förgasare, smörja kedja osv - lite kleggigare motorjobb bara pga tvåtaktsoljan. Se till att köra på en olja som inte sotar för mycket - jag har gått över till Motul nu och ska se hur det lirar.

Rs250:n är lättkörd och har mycket fina egenskaper, men kräver att man verkligen _kör_ motorcykeln om det ska gå undan. Det är den låga vikten som man ska dra fördel av - effektmässigt så hamnar den i skuggan av alla 4-takts R-hojar. Ska man bli bra på att köra en hoj, så är det tvåtakt som gäller (man måste jobba på rätt varv och växel och vara koncentrerad på körningen). Sedan blir allt så barnsligt enkelt när man hamnar på en fyrtaktare :D
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
TomK skrev:
Ska man bli bra på att köra en hoj, så är det tvåtakt som gäller (man måste jobba på rätt varv och växel och vara koncentrerad på körningen). Sedan blir allt så barnsligt enkelt när man hamnar på en fyrtaktare :D

Ja, se bara på mig. Sex tvåtaktare senare och jag är oslagbar. ;)
Fast det stämmer, vill man KÖRA motorcykel är det fanimig inte mycket som spöar en RGV eller RS.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
TomK skrev:
Kräver en del vård, men inget extremt. Rengöra avgasportarna emellanåt, byta kolv och kolvringar i förebyggande syfte kanske en gång om året (om man kör mycket). Annars är det som hojar är mest vad gäller att sköta om vajrar, förgasare, smörja kedja osv - lite kleggigare motorjobb bara pga tvåtaktsoljan. Se till att köra på en olja som inte sotar för mycket - jag har gått över till Motul nu och ska se hur det lirar.

Rs250:n är lättkörd och har mycket fina egenskaper, men kräver att man verkligen _kör_ motorcykeln om det ska gå undan. Det är den låga vikten som man ska dra fördel av - effektmässigt så hamnar den i skuggan av alla 4-takts R-hojar. Ska man bli bra på att köra en hoj, så är det tvåtakt som gäller (man måste jobba på rätt varv och växel och vara koncentrerad på körningen). Sedan blir allt så barnsligt enkelt när man hamnar på en fyrtaktare :D

vilken försk. klass ligger RSen på?
vad toppar dom?
Hög soppa förbrukning?
funderar på att köpa som mellanklassare då dom är ganska billig och säkert jävligt roliga att köra :banana
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
bra hoj

jag har förvisso en 98:a´, men den funkar helt okej, som sagt, det är en hoj för dig om du vill KÖRA, måste konsentrera sig hela tiden, annars händer det inte mycket, men den går att köra riktigt fort med också, i kurvor då alltså, roligast så........................kom o köp min !
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
min toppar 213km/h med mig på.............drar lätt drygt en liter milen om man kör som man skall...........................jag har halv för. på mig 700 i månade hos IF. Helt överkomligt, Bor väll i zon 1 typ o är 21 år.................nu är den reggad på 25kw med

men det spelar ingen roll hos if
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
cool_lilja skrev:
min toppar 213km/h med mig på.............drar lätt drygt en liter milen om man kör som man skall...........................jag har halv för. på mig 700 i månade hos IF. Helt överkomligt, Bor väll i zon 1 typ o är 21 år.................nu är den reggad på 25kw med

men det spelar ingen roll hos if

ok, undrar vad det skulle bli på mig när jag är 18 då? bor på vischan....borde bli liknande premie :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hammet skrev:
vilken försk. klass ligger RSen på?
vad toppar dom?
Hög soppa förbrukning?
funderar på att köpa som mellanklassare då dom är ganska billig och säkert jävligt roliga att köra :banana

Jag betalar 3.800 helår/helförs i zon 2, med så kallad 30plus-försäkring. Vet inte vad det motsvarar för klass. I papprena står det en högre vikt och lägre effekt än vad de verkliga värdena är. En frisk RS ska komma en bit över 200 och med trimpipor (bättre avstämda helt enkelt) så gör de 210 i alla fall. I mitt fall så är begränsningen att den är nerdrevad så den når 210 ungefär där sexans växel och effektkurvans slut träder in (med originaldrevning så orkar den en bit till). Fiser man runt på låga varv nere på stan, kommer man kanske ner till 0,5-0,6 liter per mil, blandad sportig körning på småvägar ger för mig ungefär 0,8 l/mil - vid ren bankörning drar den mer. Så visst är den ganska törstig, men rolighetsfaktorn per liter är svår att slå :)
 

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
kunde icket maila så det får bli så här

cool_lilja skrev:
min toppar 213km/h med mig på.............drar lätt drygt en liter milen om man kör som man skall...........................jag har halv för. på mig 700 i månade hos IF. Helt överkomligt, Bor väll i zon 1 typ o är 21 år.................nu är den reggad på 25kw med

men det spelar ingen roll hos if

okej...men maila mig med mer info och gärna nån bild så hör jag av mig
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
hallå

okje

ge mig din e-mail så får du bilder på den !!!
 

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
perfekt såg bilderna

cool_lilja skrev:
såå,å då va det skickat till dig.

fast du ids inte skicka ett till mail råka kasta adressen till dig så man kan prata lite info
 

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
bra

cool_lilja skrev:
såå,å då va det skickat till dig.

fast jag råka slänga adressen till dig när jag tänkte svara så du kan väll skicka ett till så vi kan prata info
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
watson skrev:
Rsen är inte snygg!! Kom och köp min RGV istället! Där snackar vi skönhet! :Bugar I princip sammalika motor.

/FW

Klart en RS kan vara snygg med rätt färger (på bild en 96:a)...
 

Bifogat

  • rs1b.jpg
    rs1b.jpg
    64.1 KB · Visningar: 369

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
Vad e detta för helgerån.. säga att RS 250 inte är snygg.... :kocko :kocko
Aprilia gör de omätbart snyggaste hojarna. Mille 2004 är nog det vackraste som finns... dock ska jag inte ta upp kvaliteten på Aprilia....

Har precis tagit B-kort. Jobbar på A-kortet nu. Ska bli RS lr RGV... RSen har designen men :7peta "aprilia" säger sig själv..... iaf blir det 2T..

Citerar något geni på detta forumet:

"2takt är för race, 4takt för touring" :D

Föresten, någon som vet priser på kolv + cylinder till aprilia... orginal och eller 3dje part. Suzuki ska ha 6000 för en kolv och cylinder org. Kan man köpa 3dje part till Suzuki RGV och sätta på Aprilia?? De rekomenderar juh att byta kolvar var 1000de mil.... Hur kommer man billigast undan om man skulle lyckas skära den... ?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
AkUsBike skrev:
Föresten, någon som vet priser på kolv + cylinder till aprilia... orginal och eller 3dje part. Suzuki ska ha 6000 för en kolv och cylinder org. Kan man köpa 3dje part till Suzuki RGV och sätta på Aprilia?? De rekomenderar juh att byta kolvar var 1000de mil.... Hur kommer man billigast undan om man skulle lyckas skära den... ?
Prata med Eva på http://www.hallstromracing.com/starol/moped/index.html för delar till RS250'n.
Två idiotfel som finns på RS'en:
- Avgasventil som faller ner i cylindern pga felkonstruktion
- Sprickor i vänstra avgasrörets infästning mot cylindern
Kolvar byter jag en gång per år och avgasventiler ungefär vartannat år.
Sen kan man behöva plocka ur veven och kika så att alla lager mm är ok om den har gått några säsonger, inte svårt att göra själv om man inte har för bråttom. :tungan Sen skulle jag väl kanske inte rekommendera den som gathoj men på bana fungerar den kalas!

Däremot kan jag rekommendera en gammal god RD350 som förstahoj, en sån kan man få loss för under 10.000. Inte alls lika modern men tvåtaktsbuset finns där i ännu större grad och "Kisa", Janne Hansson mfl som körde i RD-cupen med helt original RD350 körde under minuten på Sviestad så den går att köra grymt fort med med rätt chaufför i sadeln!

Massor med info här
http://uk.groups.yahoo.com/group/apriliars250club
Inte lika mycket info här men frågar man så får man svar
http://uk.groups.yahoo.com/group/250SP
Svenska RD-klubben
http://rd.just.nu/
 

Bifogat

  • SpiderBike.jpg
    SpiderBike.jpg
    122.4 KB · Visningar: 46
  • SpiderBike2.jpg
    SpiderBike2.jpg
    111.6 KB · Visningar: 64
  • SpiderBike_3.jpg
    SpiderBike_3.jpg
    93.6 KB · Visningar: 44
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top