Rs storknar vid gaspådrag

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Nu är det värre än någonsin! Jag var ute med hojen igår och den går så dåligt att man mår illa på låga varv, på höga varv går den grymt bra istället.

För att det äns ska gå att komma iväg med hojen måste man försiktigt varva upp motorn till 5000 rpm - och släppa kopplingen så att den absolut inte kommer under 5000 rpm. Kommer den under 5000 så storknar den direkt och då får man börja om. Alltså kan jag inte ligga i en hastighet under 20-25km/h för då dör den. Det är otroligt irreterande och så här illa var det absolut inte förra året!:mad:
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
låter som att den får för mycket bensajn, ställ ner nåålen? Kolla även luftfiltret/gör rent..
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
Nej jag har inte bytt munstycke, behövs det? Den går bra i alla andra fall. Bestycka= ställa om förgasaren med munstycke? Luftfiltret köpte jag på ridetech.se för 200kr, det är grymt snyggt och kvaliten är också bra. Bilder på filtret och hojen: http://www.bikepics.com/members/2fast4u2/98rs125/. Huhumm, en aning rostig.

När du höjer nålen så gör den att det går fetare på nästan(?) hela registret, medans när du byter högfartsmunstycket till ett större så går den fetare på högre varven(?) (man brukar säga att det påverkar när du gasar mer än 3/4 av "gasrullen" :tungan. Förmodligen så går den nu för fett på låga varv, och bra på höga, och när den går för fett så surar den ner sig. Det är i alla fall vad jag TROR, kan vara fel.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Okej. Jag har beställt nya huvudmunstycken nu, ska testa lite o se om det löser sig. Jag hade bara 115 nu! Tack för all hjälp!
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Då passar jag på att låna tråden;
Min RS är precis likadan på de låga varven, för att komma iväg måste jag över 5k varv och den får inte droppa under, då dör den. Kanske bör det tilläggas att varken CDI:ns strypning eller avgasporten är ordnade.
Jag har trott det har berott på effektsvackan på 4.5-5.5k rpm pga. CDI:n. Men nu verkar det som att det har med blandningen att göra?
Stiftet såg bra ut sist jag kollade.

Vad beror det på?!

EDIT: Luftfiltret är rengjort.
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Då passar jag på att låna tråden;
Min RS är precis likadan på de låga varven, för att komma iväg måste jag över 5k varv och den får inte droppa under, då dör den. Kanske bör det tilläggas att varken CDI:ns strypning eller avgasporten är ordnade.
Jag har trott det har berott på effektsvackan på 4.5-5.5k rpm pga. CDI:n. Men nu verkar det som att det har med blandningen att göra?
Stiftet såg bra ut sist jag kollade.

Vad beror det på?!

EDIT: Luftfiltret är rengjort.

Om du inte har fixat cdi:n så gör det! Den är så ruskigt jobbig när den inte är fixad. Du kan ju alltid sätta en strömbrytare på den som jag gjorde om du skulle vilja koppla in den igen. Men det kommer nog inte att hjälpa att få bort "storkningen" tyvärr.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Om du inte har fixat cdi:n så gör det! Den är så ruskigt jobbig när den inte är fixad. Du kan ju alltid sätta en strömbrytare på den som jag gjorde om du skulle vilja koppla in den igen. Men det kommer nog inte att hjälpa att få bort "storkningen" tyvärr.
På vilket sätt är den ruskigt jobbig med CDI-strypningen i?
Har redan ordnat allt inklusive strömbrytare, ska bara ta mig an uppgiften och fixa det.
Du kanske vet om man behöver gå upp i munstycke när man plockar bort den? Det är ju en elektronisk strypning så jag misstänker att man inte behöver det?
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
På vilket sätt är den ruskigt jobbig med CDI-strypningen i?
Har redan ordnat allt inklusive strömbrytare, ska bara ta mig an uppgiften och fixa det.
Du kanske vet om man behöver gå upp i munstycke när man plockar bort den? Det är ju en elektronisk strypning så jag misstänker att man inte behöver det?

Det är effektsvackan som är ruskigt jobbig, iof så märker jag ingen skillnad eftersom min går så dåligt ändå just nu men kör man strypt hoj med ganska jämn effektkurva så märker man cdi:strypningen om man kopplar i o ur för att testa. Jag tror inte att man ska behöva byta munstycke för cdi:strypningen men för effektavgassystem och sportluftfilter behövs det.

Förresten, är det många som fixar strömbrytare på deras aprilior? Nästan alla var negativa mot mig när jag skulle göra det för ett bra tag sen.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Det är effektsvackan som är ruskigt jobbig, iof så märker jag ingen skillnad eftersom min går så dåligt ändå just nu men kör man strypt hoj med ganska jämn effektkurva så märker man cdi:strypningen om man kopplar i o ur för att testa. Jag tror inte att man ska behöva byta munstycke för cdi:strypningen men för effektavgassystem och sportluftfilter behövs det.

Förresten, är det många som fixar strömbrytare på deras aprilior? Nästan alla var negativa mot mig när jag skulle göra det för ett bra tag sen.
Jo, jag misstänkte att det var svackan. Antar att du då menar att den verkligen inte orkar gå över/tar väldigt lång tid till över 5500-6000 varv utan lite slir eller att man petar ner en växel.

Vad skulle vara dumt med en strömbrytare?
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Jo, jag misstänkte att det var svackan. Antar att du då menar att den verkligen inte orkar gå över/tar väldigt lång tid till över 5500-6000 varv utan lite slir eller att man petar ner en växel.

Vad skulle vara dumt med en strömbrytare?

Jo så är det på min hoj alltså.. ligger man under 5000 så finns det inget som heter acceleration på min hoj, spelar ingen roll vilken växel det är på. Och det är ju det problemet jag försöker få svar på.

Varför skulle strömbrytare vara dumt: Det vet inte jag heller, jag tycker det fungerar jättebra och det är kul att koppla i lite då och då.
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Jag har nåra småfrågor.. Gör det nån skillnad o byta till dubbelkonigt sportluftfilter? Ljudmässigt snackar jag om då för 125:eek:r låter ju som trimmade moppar.. iaf min.. Måste man byta munstycke då? blir det nån effektskillnad, isf märkbar? min storknar lr "börjar hacka" om ja ger den full gas under 5kvarv, har det med att den e strypt o göra kanske? Funderar på strypa av den men pappa vill inte det, men han går nog att övertala.. Min dör nästan om ja inte slirar på kopplingen tror jag d heter, alltså varva upp den till kanske 6k lr nåt innan man släpper upp kopplingen. Sliter det mkt på kopplingen? Tack för svar.. :)

Jag har nåra småfrågor.. Gör det nån skillnad o byta till dubbelkonigt sportluftfilter? Ljudmässigt snackar jag om då för 125:eek:r låter ju som trimmade moppar.. iaf min.. Måste man byta munstycke då? blir det nån effektskillnad, isf märkbar? min storknar lr "börjar hacka" om ja ger den full gas under 5kvarv, har det med att den e strypt o göra kanske? Funderar på strypa av den men pappa vill inte det, men han går nog att övertala.. Min dör nästan om ja inte slirar på kopplingen tror jag d heter, alltså varva upp den till kanske 6k lr nåt innan man släpper upp kopplingen. Sliter det mkt på kopplingen? Tack för svar.. :)

skulle bara lägga till, va menar ni me strömbrytare?? till cdi boxen då lr? isf hur går det till?
 
Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Jag har nåra småfrågor.. Gör det nån skillnad o byta till dubbelkonigt sportluftfilter? Ljudmässigt snackar jag om då för 125:eek:r låter ju som trimmade moppar.. iaf min.. Måste man byta munstycke då? blir det nån effektskillnad, isf märkbar? min storknar lr "börjar hacka" om ja ger den full gas under 5kvarv, har det med att den e strypt o göra kanske? Funderar på strypa av den men pappa vill inte det, men han går nog att övertala.. Min dör nästan om ja inte slirar på kopplingen tror jag d heter, alltså varva upp den till kanske 6k lr nåt innan man släpper upp kopplingen. Sliter det mkt på kopplingen? Tack för svar.. :)



skulle bara lägga till, va menar ni me strömbrytare?? till cdi boxen då lr? isf hur går det till?

Det är nästan bara ljudmässigt och utseende mässigt som konfiltret gör skillnad. Effekten är knappast märkbar, jag kan inte känna någon skillnad iaf.

Byta munstycke: jag ska byta till större nu och se om mitt problem löser sig.

Det är klart att kopplingen slits men det finns ju reservdelar.. Själv har jag kört ganska hårt på kopplingen länge nu men än så behöver den inte bytas.

Strömbrytaren: När man tar bort strypningen i cdi-boxen (klipper av bryggan) så kan man löda fast två kabelbitar till de två ändarna av "bryggan" och till kablarna kopplar man en strömbrytare som kan slås av och slås på när man vill.
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Det är nästan bara ljudmässigt och utseende mässigt som konfiltret gör skillnad. Effekten är knappast märkbar, jag kan inte känna någon skillnad iaf.

Byta munstycke: jag ska byta till större nu och se om mitt problem löser sig.

Det är klart att kopplingen slits men det finns ju reservdelar.. Själv har jag kört ganska hårt på kopplingen länge nu men än så behöver den inte bytas.

Strömbrytaren: När man tar bort strypningen i cdi-boxen (klipper av bryggan) så kan man löda fast två kabelbitar till de två ändarna av "bryggan" och till kablarna kopplar man en strömbrytare som kan slås av och slås på när man vill.

Ok, funderar på köpa ett sånt, spec om d förändrar ljudet för det är skämmigt xD Blir ljudet "fint" då lr är det fortfarande dåligt..?
Det där med strömbrytare låter riktigt bra.. ska titta lite närmare på det :) :yoparty
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Ok, funderar på köpa ett sånt, spec om d förändrar ljudet för det är skämmigt xD Blir ljudet "fint" då lr är det fortfarande dåligt..?
Det där med strömbrytare låter riktigt bra.. ska titta lite närmare på det :) :yoparty

Med sportluftfilter "Brööölar" det som fan på låga varv.. jag tkr det är jobbigt + att det kladda igen lite så den gick sämre :p Så jag tog av mitt :)
 

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Själv tycker jag att "brölet" låter bättre än orginal burk-ljudet:tummenupp Hur kan filtret kletas igen, är det om man kör utan stänkan eller?

Strömbrytare är ännu mer perfekt om man har rave-ventil, då kan man koppla den till strömtillförseln till solenoiden och strypa den innan farsan ska provköra den för att se så den är strypt t.ex. Inte för att min farsa är emot ostrypta hojar men..
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Själv tycker jag att "brölet" låter bättre än orginal burk-ljudet:tummenupp Hur kan filtret kletas igen, är det om man kör utan stänkan eller?

Strömbrytare är ännu mer perfekt om man har rave-ventil, då kan man koppla den till strömtillförseln till solenoiden och strypa den innan farsan ska provköra den för att se så den är strypt t.ex. Inte för att min farsa är emot ostrypta hojar men..

haha fyfan va du verkar kunna rs bra? :p kan inte du komma förbi örebro nån ggn (A) haha, nääe men det orkar du säkert inte, men hör av dig iaf om du har vägarna förbi? så kör vi ensväng oså får du lära mig lite grann, för ja kan(märker jag nu) praktiskt taget ingenting haha :p
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
2fast4u2 in da house:
Effekten är knappast märkbar, jag kan inte känna någon skillnad iaf.


Näeee hur kan du känna någon skillnad???? av ditt topic att dömma har du INTE fått den att funka med ditt filter!!!

Plocka av det och montera tillbaka orginal "air-box" så ska du se att du får fason på bitarna, jag har pulat med dessa hojar i snart 5 år och har fortfarande inte sett en enda FP eller 11Kw RS 125'a som lirat med ett öppet filter, sure har ett par Polini kittade hojar som fått till det med öppet filter men även dom verkar funka bäst med orginal "air-box". CDI Boxen med eller utan klippt brygga är anpassad för ett visst motstånd i luftflödet och det spelar nästan ingen roll hur mycket du lirar med munstycken & öppet filter det är i princip omöjligt att få ett användbart register från start till varvstopp, sure alla RS är dukitigt slöa under 5K men med klippt brygga i CDI (detta gäller BARA FP hojar), 130-135 i huvudmunstycke och ett rent orginal filter i orginal "air-box" så kan dom går riktigt bra men som sagt "hålet" runt 5K är välkänt och något man får leva med men vem kör under 5K????

2fast4u2 in da house:
Strömbrytaren: När man tar bort strypningen i cdi-boxen (klipper av bryggan) så kan man löda fast två kabelbitar till de två ändarna av "bryggan" och till kablarna kopplar man en strömbrytare som kan slås av och slås på när man vill.


NEJ GÖR INTE DET!!!!!!! Om du gör det riskerar du att "steka" CDI-Boxen när du slår om brytaren, CDI-Boxen MÅSTE vara strömlös när man klipper bryggan!!! Har du boxen inkopplad på hojen och en brytare istället för bryggan vad tror du då händer när du slår om brytaren????? Lite samma med en brytare på avgasventilen men inte lika kritiskt, har dock hört om dom som "stekt" bitar även med en sådan......

DP says: Öppet (sport) filter hör hemma på "Moppe******" trimmade monster (!?!?!?)
 
Last edited:

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Okej då.. verkar som jag har haft fel på alla punkter om aprilia rs. Det är nog bäst att INTE sätta strömbrytare på cdi:n! Om min box steks så ska jag meddela det genast.

Alltså det där med att få till det med ett luftfilter verkar ju tråkigt. Toppeffekten har ju inte minskats på hojen men det är ju effektsvackan under 5000 som man får leva med om man ska ha öppet filter då. Dock kan jag leva med svackan med tanke på ljudet:) Är cdi:n inställd för något visst avgasmottryck också? Eller det kanske inte är mottrycket som förändras med effektrör, kanske pulserna som blir mer optimala?
Stort tack för svaret DP!
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top