RS125 blandade frågor, drevning, segt axx, dålig topp.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej i stug värmen alla SH åkare, införskafade i går en RS125a 00a som har sitt utsprung från tyskland.

Motorn har inte vart körd mycke sen 2008 så den fungera inte när jag fick den i näven utan va bara greja.

Ingen ström i batteri, de laddades så de funkar nu.

Gammal soppa, de byttes.

Rensade förgasaren dellorto 28an, han som hade den sa att munstycket va borrat till 130, stog 120 på de.

Rengjorde bensinkranen o saken på tanken så tanken kan andas.

Filtret vart lai nte världens bästa men fungerar, ska rengöras.

Stiftet såg rätt nytt ut, bra gnista, ska bytta stift en dag.

Bakdrevet är på 40 tänder. nån som vet vad dom har för org drevning ?

Startade upp hojen efter mycke mallande på starten så hoppa den igång o körde en runda på 1mil för att känna så allt fungera.

Tempen stiger inte över 65grader hur jag en gör, vet inte vad de beror på, termostaten som kanske har fastnat

Ny dag nu o denna dagen körde jag en lägre sväng på ett par mil, lite choke o inte lika mycke malande så startade den rätt lätt lätt den vara på tomgång en stund o sen körde jag sakta iväg.

Men lite orolig gång på lägre varv har den o har skruvat tomgånskruven i botten o kommer knapt över 1000varv.

Hastighets mätaren fungerar inte för dumma ägaren innan har pajat vajern o plockat bort hastighetsdrivningen i framhjulet, nån som vet vad de kan kosta delarna i framhjulet ? sitter ett hjulager där sakerna ska sitta nu, vajern kostar la ca 100lapp.

Men som sakt när man kör så känns den väldigt seg som en strypt RS125a fast ändå inte, känns som den lämnar nån stanns ca 20-25hk, den går mjukt i hela rigistret till 11000varv, men de går lite halvsegt, ingen fart i axxet om man säjer så, typp som att munstycket e för stort eller att avgasporten inte öppnar helt. kanske dags att börja med att kolla upp avgasporten så den löper lätt eller vad tycker ni ? hojen har paserat precis 1500mil.

Effekt knuffen komer vid 7000varv på 6an om man gassar fullt från 5000varv.

Den varvar inte utt 1-5an men på 6an så börjar den varva ut o drar hela mätan ut fast segt, topp nån stans max 110 kan jag tippa på känns ju förnedrande när hojen e god för minst 150km/h+

Elsystemet på den e värsta ormboet o vet i tusan vad han gjort med de men skitt samma de funkar

CDI boxen ( brygan är klippt )

Avgasystem, sitter ett effekt rör på.

De tråkigaste på denna hojen e ju att skruva när allt e ivägen

Har liggandes en mikuni TM32a som jag tänkte montera, vet att 34an e den som motorn e disajnad för men får nöja med med 32an så länge, blir ju framföralt skildnad på större, o sen flatslide bara beställa mig munstycken till både 28an & 32an så man kan ha o bytta tills allt stämmer.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Min hoj har 17/40 i drevning. Kolla avgasporten, kan ha sotat igen! :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min hoj har 17/40 i drevning. Kolla avgasporten, kan ha sotat igen! :)

Jo tanken är att när jag kommer hem imon ska jag plocka isär så jag får upp avgasporten, smörja upp allt, kanske slippa lite lätt på den om de e mycke sot o sen ta en provrunda o se hur den fungerar, man lär ju märka stor skildnad om den kärvar framföralt o inte kan öppna max, då blir de en skiva mitt i avgasporten som gör att inte avgaspulsen kan pasera oförhindrat.

Berättar hur de går söndag/måndag när jag pillat isär det :yoparty
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jo tanken är att när jag kommer hem imon ska jag plocka isär så jag får upp avgasporten, smörja upp allt, kanske slippa lite lätt på den om de e mycke sot o sen ta en provrunda o se hur den fungerar, man lär ju märka stor skildnad om den kärvar framföralt o inte kan öppna max, då blir de en skiva mitt i avgasporten som gör att inte avgaspulsen kan pasera oförhindrat.

Berättar hur de går söndag/måndag när jag pillat isär det :yoparty

smörj den INTE, ta bara bort sotet och polera den lite med autosol och sätt sedan tillbaka den. :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
smörj den INTE, ta bara bort sotet och polera den lite med autosol och sätt sedan tillbaka den. :)

autosol e mumms, fin uta o glänser efter de blitt polerat :Bugar

Ska ta autosol på ramen + svigen okså i samma veva :yoparty

Bes nyss 17 Framdrev + 39 bakdrev :) man kan undra vad de sitter på den fram nu, vet att det sitter 40 bak nu.

Ska smörja upp alla rörliga delar som vajern o de fram till avgasporten sen polerar jag avgasporten :) borde bli bätre en vad de e nu säkert :Bugar

Hitta lite mer fackta om rave porten :)

Hitta en fin graf, vill me ha så här mycke ponnys :yoparty
 

Bifogat

  • bikepics-1620432-800.jpg
    bikepics-1620432-800.jpg
    69.3 KB · Visningar: 90
  • 19-10-inro-12.jpg
    19-10-inro-12.jpg
    126.7 KB · Visningar: 166
  • 61.jpg
    61.jpg
    61.9 KB · Visningar: 171
  • Bildavgasport.jpg
    Bildavgasport.jpg
    87.6 KB · Visningar: 120
  • bikepics-384107-full.jpg
    bikepics-384107-full.jpg
    34.7 KB · Visningar: 113
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Köp en honda då så är det löst :)
Eller åtminstone motorn

Ingen sport ju, räker köppa detta kittet till en början :D

Varför köpa honda, när jag vill ha minst 3modeler i samma o minst 1000cc om de ska vara nått o byggd av Hoff_Tuned :yoparty
 

Bifogat

  • 19-10-inro-21.jpg
    19-10-inro-21.jpg
    114 KB · Visningar: 231
  • 19-10-inro-17.jpg
    19-10-inro-17.jpg
    84.6 KB · Visningar: 117
  • 19-10-inro-15.jpg
    19-10-inro-15.jpg
    104.1 KB · Visningar: 172
  • 19-10-inro-14.jpg
    19-10-inro-14.jpg
    152.3 KB · Visningar: 110
  • 19-10-inro-13.jpg
    19-10-inro-13.jpg
    80.8 KB · Visningar: 117
  • 19-10-inro-11a.jpg
    19-10-inro-11a.jpg
    108.2 KB · Visningar: 461
  • 19-10-inro-08.jpg
    19-10-inro-08.jpg
    124.5 KB · Visningar: 458
  • 19-10-inro-06.jpg
    19-10-inro-06.jpg
    134.3 KB · Visningar: 342
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Några till :D
 

Bifogat

  • 19-10-inro-23.jpg
    19-10-inro-23.jpg
    114.7 KB · Visningar: 422
  • 19-10-intro09.jpg
    19-10-intro09.jpg
    104.3 KB · Visningar: 105
  • 27-10-kop-rs125.jpg
    27-10-kop-rs125.jpg
    112.2 KB · Visningar: 189

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har jag vart i garaget o pillat isär sakerna o blev direkt besviken igen :( när jag lossade på skruvarna till bygeln o lyfte upp bygeln så följde inte avgasporten med :( utan hade gått av på hälften :(

Målade en bild vad den var av :(

så avgasporten har vart avstägd helt o hållet, inte konstigt den känts svag, hehe, men har fixat en tillfälig lösning så den står max öppen nu, bätre de en avstängd i allfall.

Kollade upp mina boxar okså o har 3st på min.

Skrev upp nr o så på dom, undrar om nån vart med om detta innan.

Ena boxen ser ut o vara CDI boxen o andra för rave porten men sen e de en box till som e samman kopplad med dessa 2. skriver upp vad dom 3 är.

Box 1: ( skruvad längst bak över baklampan )
Ducati Engerge
Made in italy
Brevettato
7800
311441

Box 2 : ( bygeln uppe på e avklippt )
Nippondenso
071000-0910 QCA91
Made in japan

Box 3: ( vet ej vad den gör ) Vit box
Alpha Technik
Qualitäts - Siegel
2003 02 1504
PCU
12-111000-321
11/02- 15723
 

Bifogat

  • pinnnn.jpg
    pinnnn.jpg
    44.6 KB · Visningar: 69
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen i stug värmen, har vart ute o smiskat med hojen i 4 grader :)

Startade betydligt lättare nu o stabil tomgång, varvar sattan betydligt bätre på alla växlar, effekten kommer från 8000varv nu tills de jag vågat varva en så länge, 13000varv, den varvar forfarande ut alla växlar men betydligt störe skildnad på toppen nu, känns mer som 120-130km/h mot innan 110km/h.

Men ska få tag i en ny avgasport, gummihöljet som sitter mellan vajer/stödhylsan som man monterar avgasporten i.

Hitta en sida där boxen säljes, men ska se om jag hittar just rätt så man kan läsa om den http://www.alphatechnik.de/

Detta kittet kanske de kan vara http://www.alphatechniksql.alphapla...Artikelansicht&ArtikelID=1398&SternpaketeID=0
 
Last edited:

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Ducati boxen är till för avgasporten, den känner av när den ska öppna. Nippondenso är CDI, förmodligen ostrypt. Alphatechnik är också en CDI box, fast en strypt. :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ducati boxen är till för avgasporten, den känner av när den ska öppna. Nippondenso är CDI, förmodligen ostrypt. Alphatechnik är också en CDI box, fast en strypt. :)

Alphatechnik boxen har jag en hemmadragen kabel i från som reagerar som en blackbox med en strömbrytare, kollar man i ena kanten på den så finns en skruv man kan skruva på texs för att reglera max varv, men har inte vågat testat att vrida på den en, men i ena läget på strömbrytaren varvar den 13000 lätt utan bekymer. den e något segare om jag använder andra läget på strömbrytaren.

ska se om jag vågar skruva på skruven o se om de blir nån skildnad :)

Men tar de imon i samband när jag monterar org avgassystemet :)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Avgasventilen eller va man ska kalla den är ganska vanligt att den går av har jag för mig för det gjorde den på min med :mad: Kostade över 120 euro ny :arsele
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Avgasventilen eller va man ska kalla den är ganska vanligt att den går av har jag för mig för det gjorde den på min med :mad: Kostade över 120 euro ny :arsele

Nä priset e inget skoj :( funderar o kanske gör de på min avgasventil att borra ett håll i axen o i avgas neder del o slår i en styrsprint, o använda lite ALU pasta i mellan o sen bonka ihop dom o sen låtta torka, slippa bort överflödet av ALU pastan, o sen slippa hela avgasventilen o polera den, såg att i överkant så e den kromad men resten e borta av kromet.

Alltid värt o testa, funkar de inte får jag la ha den öppen max eller skaffa en ny avgasventil.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Finns ju fasta avgasportar på ebay om du vill köpa en sån, tror inte dom är så dyra! :)

Du som är hasselhoff på mnf? :tungan
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Nä priset e inget skoj :( funderar o kanske gör de på min avgasventil att borra ett håll i axen o i avgas neder del o slår i en styrsprint, o använda lite ALU pasta i mellan o sen bonka ihop dom o sen låtta torka, slippa bort överflödet av ALU pastan, o sen slippa hela avgasventilen o polera den, såg att i överkant så e den kromad men resten e borta av kromet.

Alltid värt o testa, funkar de inte får jag la ha den öppen max eller skaffa en ny avgasventil.

Finns ju fasta avgasportar på ebay om du vill köpa en sån, tror inte dom är så dyra! :)

Du som är hasselhoff på mnf? :tungan

Jag glodde på ebay först men eftersom det var mitt i sommaren = man ville köra så därför köpte jag min avgasventil direkt från en mc firma här på åland som hade hemma :)
Men tyckte jag såg att dom kosta någe 20-40 dollar på ebay så det är inte så farligt mycket isåfall men de var ju när jag kollade i sommras det.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns ju fasta avgasportar på ebay om du vill köpa en sån, tror inte dom är så dyra! :)

Du som är hasselhoff på mnf? :tungan

Jo jag vet att de fins fasta, men varför betala för nått när man kan ta sin egna då o göra om till fast, samma sak ju fast kostar bara lite arbetstid :D

Nopp jag e inte Hasselhoff på MNF.

Jag glodde på ebay först men eftersom det var mitt i sommaren = man ville köra så därför köpte jag min avgasventil direkt från en mc firma här på åland som hade hemma :)
Men tyckte jag såg att dom kosta någe 20-40 dollar på ebay så det är inte så farligt mycket isåfall men de var ju när jag kollade i sommras det.

Jo har man brottom så klart man tar de snabbare valet att bara få tag i en o betala vad de kostar, letar man så klart man kan finna de billigare.

Jag har vart på hojen nu igen o kollat vad de va för framdrev, blev helt stum :O när jag fick de till 13kuggars framdrev :O :huvet

Har allså suttit 13/40 drevning på den, inte konstigt den varvar ut alla växlar på noltid o toppar knapt 120 :huvet

Jag har monterat ett 32bakdrev nu, hade de monterad på 1000cc bygget o det va 6bultat, RS125 har bara 5bultar så jag fick borra om drevet o vilken skildnad de blev när man körde den, helt annan maskine :banana

Har även bestält mig en hastighetsgivare till framjulet, som bör komma om jag har tur tills på fredag :Bugar

Mätte även upp vad den drog i soppamängd, körde en sväng igår på 60.8km

körde upp 3.5 liter soppa.

Drog bara 0.514, de va lagom tyckte jag :tungan

Låg o höl konstant ca mellan 9000-12500 varv på den sträckan, läser man boken ska den dra 0.7 ju.

Sen har jag stora problem med tempen på hojen, kommer knapt över 30grader nu lägre, funderar om termostaten e bortplockad.
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jo jag vet att de fins fasta, men varför betala för nått när man kan ta sin egna då o göra om till fast, samma sak ju fast kostar bara lite arbetstid :D

Nopp jag e inte Hasselhoff på MNF.



Jo har man brottom så klart man tar de snabbare valet att bara få tag i en o betala vad de kostar, letar man så klart man kan finna de billigare.

Jag har vart på hojen nu igen o kollat vad de va för framdrev, blev helt stum :O när jag fick de till 13kuggars framdrev :O :huvet

Har allså suttit 13/40 drevning på den, inte konstigt den varvar ut alla växlar på noltid o toppar knapt 120 :huvet

Jag har monterat ett 32bakdrev nu, hade de monterad på 1000cc bygget o det va 6bultat, RS125 har bara 5bultar så jag fick borra om drevet o vilken skildnad de blev när man körde den, helt annan maskine :banana

Har även bestält mig en hastighetsgivare till framjulet, som bör komma om jag har tur tills på fredag :Bugar

Mätte även upp vad den drog i soppamängd, körde en sväng igår på 60.8km

körde upp 3.5 liter soppa.

Drog bara 0.514, de va lagom tyckte jag :tungan

Låg o höl konstant ca mellan 9000-12500 varv på den sträckan, läser man boken ska den dra 0.7 ju.

Sen har jag stora problem med tempen på hojen, kommer knapt över 30grader nu lägre, funderar om termostaten e bortplockad.


Eller så kan det vara så att Temp givaren eller vad det heter är sönder den som mäter tämpen som sitter i toplocket för det var den på min så den visade ibland 40 grader när man starta den på morgonen och ibland kunde den va fast 60 grader fast den stog över natten och när man körde låg den mellan 95-120 grader men bytte bara ut den så funka det bra igen :tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Eller så kan det vara så att Temp givaren eller vad det heter är sönder den som mäter tämpen som sitter i toplocket för det var den på min så den visade ibland 40 grader när man starta den på morgonen och ibland kunde den va fast 60 grader fast den stog över natten och när man körde låg den mellan 95-120 grader men bytte bara ut den så funka det bra igen :tummenupp

Min tempmätare står de COLD o när jag kört en sväng o kör sakta under 8000varv så kan jag få tempen runt 30-55grader, känner man på kylet så e de knapt jummet så tror facktist tempen stämmer ganska bra, annars skulle jag känt de defenitift på kylaren om den vart varm.

Men som sakt hojen har ju gått som roadracing hoj så om man spekulerar på nerdrivningen från 17/40 till 13/40 o bortagen termostat så kan de stämma ganska bra för att få en rapp hoj + låg temp i motorn, men tror att tempen bör öka om man ligger o presar hela tiden på ett konstant varv över 11000 :gnissla

Satt o räknade lite på nerdrevningen jag gjorde från 13/40 till 13/32.

De blir nästan samma sak som 16/40 nu :) mer exakt 15.66 framdrev, skulle blitt 16framdrev om bakdrevet vart 31.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Satt o tängte på en sak, nån som vet hur många MM drevet blir mindre per kugg ?

Funderar skaffa ett drevämne 29kuggars, har monterat 32bak nu ju, har inte mätt exakt hur mycke mindre drev i mm jag kan ha men ser ut att vara med ögonmott 6-7mm tillgodo innan kedjan går i navet på fälgen.

Blir 29 förlitet blir de 30mm, men skulle tillomed vela montera 28a men tror kedjan tar i fälgnavet då.

Annars om nån har ett annat Framdrev liggandes hemma man kan få, eller få köpa för en rätt billig peng. 14-17 e de jag söker.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top