RS125 blandade frågor, drevning, segt axx, dålig topp.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Härligt, går den bättre med portningen då?

Hur kommer du åt boostporten? Går det med dremeln?

Enligt mig är 17/32 högre drevning än 17/40 :tungan

Tror portnigen + ny kolv me bätre squise gjorde susen, när jag paserar 7000varv drar den från 7000-13500 på nån halv sek typp på 1an, kör man högre växel så kommer effekten från 8000varv nu, innan va de 9000 full kraft kom.

Men önska så klart kraften kom från 3000-4000 så man inte får den här fördröjnigen innan de händer nått :gnissla

Men som sakt får köra mera o känna på den o kommer så klart märka om portningen gjorde nått, märker man på toppen/acc garanterat på de högre växlarna.

Den toppade 58km/h på 1an nu av vad jag såg när jag varvade ut när jag hade nolat mätan o fick släppa av gasen innan T korset hemmot.

Jo 17/32 e på tok för lågt om man tänker på hk den ska lämna.

Drevningen jag hade innan 13/32 motsvarar
Fram 15.66
Bak 40

Toppade 148km/h då.

Drevningen nu 17/32 motsvarar ett framdrev som är 19.66 :D

Ska åna en längre kedja o montera 40bakdrevet en dag men får känna lite hur motorn orkar denna drevningen.

Hur man kommer åt boostporten, den e i mitt fall den lätaste att komma åt specelt när de e bara singel boost med 1 port, går lätt med dremel.

Lite mer jobb o åna hjälportarna avgas + spolportarna.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja då har man äntligen bestält detta :D

Drive Key 5,43 euro 56.81kr ( monteras på fäljen, en plåt platta )
Gasket Ring 12,56 euro 131.40kr ( nån tätningring mellan plåt & givaren )
Odometer Gear 57,27 euro 599.13kr ( hastighetsgivaren )

Slutnota me frackt 90.26 Euro 944.25kr
 

Bifogat

  • ,,.JPG
    ,,.JPG
    35 KB · Visningar: 38
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen :D

Testade montera mitt 40 org bakdrev så jag fick org utväxligen 17/40 o gick ut o testade hojen, testade den på rackan, vist röret läcker lite i stosen mellan stos o rör så ska fixa läckan imon men testade en då o den varvar ut alla växlar utan bekymer o mätaren visade bara 131km/h, blev helt paff :O

Körde med drevning 13/32 innan o toppade 148km/h med det.

Efter uträkningen så är 13/32 samma sak som 15.66 framdrev & 40 bakdrev, tycker de e konstigt att 17/40 kan vara högre utväxling mot 13/32 :O

Ja ja hem o rev av drevet o montera mitt 32 Bakdrev igen o ut o testa topp speed på motorvägen o nåde efter en stunds axx ej topp speed men med möda o ork så varvade jag upp i 11.500 varv på 5an växel o nåde 161.9km/h med läckande avgasystem.

Ska ficka läckan o ut o testa toppen på nytt imon, läckan kommer göra en hel del kan man ju säja.

Ska bestycka om fuggen okså i samma veva efter jag dragit fullt o dödat den o kollat T-stiftet hur de ser ut.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har toppat hojen på nytt idag, jag rev av 17 framdrevet o montera 13framdrevet så länge tills vidare så jag har 13/32 Drevning.

Jag har ej max toppat den men jag varva upp den till 12500varv o mätan visade 156.7km/h :) tror den kommer toppa straxs över 160km/h.

Undra vad man ska köra med för bakdrev, 40bakdrevet e uteslutet med 17 Framdrevet.

Har o välja på följande bakdrev 36-37-38-39-40. de svåra e o veta vilket man ska köra på utan att få för tungt så den orkar varva ut alla växlar.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Har toppat hojen på nytt idag, jag rev av 17 framdrevet o montera 13framdrevet så länge tills vidare så jag har 13/32 Drevning.

Jag har ej max toppat den men jag varva upp den till 12500varv o mätan visade 156.7km/h :) tror den kommer toppa straxs över 160km/h.

Undra vad man ska köra med för bakdrev, 40bakdrevet e uteslutet med 17 Framdrevet.

Har o välja på följande bakdrev 36-37-38-39-40. de svåra e o veta vilket man ska köra på utan att få för tungt så den orkar varva ut alla växlar.

Orginal drevning är ju 17-40 om jag inte har fel? :va

Och dom flesta Aprilia Rs 125 ostrypta brukar göra 160-170 på mätaren så tycker det låter konstigt att din går så långsamt med den drevningen.

Min går runt 170 den med på mätaren men jävligt trögt sista biten kan jag säga :huvet
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Orginal drevning är ju 17-40 om jag inte har fel? :va

Och dom flesta Aprilia Rs 125 ostrypta brukar göra 160-170 på mätaren så tycker det låter konstigt att din går så långsamt med den drevningen.

Min går runt 170 den med på mätaren men jävligt trögt sista biten kan jag säga :huvet

Jo jag tyckte okså de va gö skummt, har lägtat så att få org drevnigen o vad besviken man blev :huvet

Den varvar ut alla växlar på 0 tid, nästan så man tror man kör på 5 an fast de e 6an :confused:

Med 13/32 varvar den utt alla växlar fast lite lite segare på 6an fast den varvar ut 6an utan bekymer.

Satt o fundera om växelådan e bytt på den, kanske till nån tätstegad.


Se om jag kan filma så man få se, tycker de e hel skumt.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur kan 13/32 varva ut långsammare än 17/40?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur kan 13/32 varva ut långsammare än 17/40?

Ja jag blev okså helt stum att den toppat 160 med 13/32 o bara 141 med 17/40 :va Båda utväxligarna varvar den mätarn i botten så mer kraft finns de till högre fart men utväxligen e för låg.

Med min beräkning så är 13/32 = 15.33 / 40 så jag fattar inte att den kan toppa högre med 13/32 :va lite skumt o helt förvirande detta :confused:

Här e en liten beräkning om den kan stämma på ett ungifär.

40 - 17
39 - 16.66
38 - 16.33
37 - 16
36 - 16.66
35 - 16.33
34 - 15
33 - 15.66
32 - 15.33
31 - 14
30 - 13.66
29 - 13.33
28 - 13
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen.

Tog en sväng förut igen i vinterkylan, brrrrrrrrrrrrr vad kallt de va, men innan jag begav mig ut på en 2mils runda så letade jag lite i garaget som jag alltid gör o hittade ett bakdrev från en yamaha RD350 ett 36 tänders drev men som sakt så e ju hålet för stort i mitten på navet så jag fick helt änkelt bygga om drevet lite, tog mitt org 40bakdrev till RS o kapade varje fläns straxs efter bulthålerna utot o sen motta jag upp o spände upp dreverna imot varandra o målade o slippade av lite till på RS drevet tills att de pasade så man använde RS drevet som centrum till RD drevet o sen slipade jag båda kanterna o svetsade de samman :) Davids ädla kons att bygga ett drev om man inte vill köpa sig ett :D

Montera 17framdrevet.

Ja men då har man 17/36drevning o tänkte hoppas den toppar sina 170km/h då innan den varvar ut mätan eller om den inte orkar varva ut men tog en test o körde i väg o ut på motorvägen.

Till min förvåning men nått e fel på min satans växelåda :O

Den toppade 150km/h på 5ans växel nu, men den toppar bara 165km/h på 6ans växel :O

Måste montera mindre bakdrev :confused:

Vad e problemet me denna växelådan.

Varvräknan fungerar som den ska o varvar som den ska, den piska på bra så den slirar inte på kopplingen annars skulle jag känt de defenetift.

Sitter de värkligen nån annan växelåda i min motor :O
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hej igen.

Tog en sväng förut igen i vinterkylan, brrrrrrrrrrrrr vad kallt de va, men innan jag begav mig ut på en 2mils runda så letade jag lite i garaget som jag alltid gör o hittade ett bakdrev från en yamaha RD350 ett 36 tänders drev men som sakt så e ju hålet för stort i mitten på navet så jag fick helt änkelt bygga om drevet lite, tog mitt org 40bakdrev till RS o kapade varje fläns straxs efter bulthålerna utot o sen motta jag upp o spände upp dreverna imot varandra o målade o slippade av lite till på RS drevet tills att de pasade så man använde RS drevet som centrum till RD drevet o sen slipade jag båda kanterna o svetsade de samman :) Davids ädla kons att bygga ett drev om man inte vill köpa sig ett :D

Montera 17framdrevet.

Ja men då har man 17/36drevning o tänkte hoppas den toppar sina 170km/h då innan den varvar ut mätan eller om den inte orkar varva ut men tog en test o körde i väg o ut på motorvägen.

Till min förvåning men nått e fel på min satans växelåda :O

Den toppade 150km/h på 5ans växel nu, men den toppar bara 165km/h på 6ans växel :O

Måste montera mindre bakdrev :confused:

Vad e problemet me denna växelådan.

Varvräknan fungerar som den ska o varvar som den ska, den piska på bra så den slirar inte på kopplingen annars skulle jag känt de defenetift.

Sitter de värkligen nån annan växelåda i min motor :O

Men då kan det väl börja stämma om den toppar 165 km/h på 6ans växel ?

Men annars kan det ju vara att din mätare inte stämmer och visar förlite för jag vet att på min DT125R så visar mätaren förlite iallafall när jag kör 95 på mätaren så visade det 107 på en sån där digital hastighets skylt som vi har här och dom borde visa någorlunda rätt
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Funderar om man ska sälja org motorn, kommer säljas med instäld squise till rätt avstånd + ny sotsats monterad, kolv + kolvbultslager e körd runt 10-15mil.

Motorn i säg vet jag inte exakt, men mätarn har gått 1600mil senaste god bes o tydligen inte vart mycke använd sen dess så säg 1650-2000mil.

Slirar inte på koppligen o ny bytt växelådsolja.

Nytt framdrev 17 + halv sletet 13

org förgasare dellorto 28a kommer vara monterad vid försäljning, men vill man ha till mikuni TM32an med munstycken så får man läga till en peng runt 500kr.

Elsystemet vet jag inte om de ska säljas till men ska de säljas till med hela kabelhärvan o alla boxar o så vidare så blir de annat pris.

org avgasystemet kommer följa med.

Org luftburken kommer följa med med ny inoljat filter.

Undrar bara vad motorn i säg kan vara värd, startar lätt.

Nån som vet vad dom brukar släppas för ungifär ?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Idag hämta jag ut min hastighetsdrivning till framhjulet

Rev allt o den passa kanonbra, men min hastighetsvajer va aldeles för lång så fick klura ut så den inte skulle fastna när man svänger, men löste sig tillslut.

Första som händer när jag ska ut o köra e att hastighetsmätans lampa pajade + halvljuset :gnissla men skit i de va ljust ute, ut på motorvägen o bräste o uche vad trafik, rusning nu när folk slutar, men körde ena sträckan o kom upp i 175km/h o sen på tillbacka vägen kom jag upp i lätt 180km/h, men fasligt vad trafik så fick inte varva ut den på 6ans växel men ska få den toppad en dag.
 

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
Idag hämta jag ut min hastighetsdrivning till framhjulet

Rev allt o den passa kanonbra, men min hastighetsvajer va aldeles för lång så fick klura ut så den inte skulle fastna när man svänger, men löste sig tillslut.

Första som händer när jag ska ut o köra e att hastighetsmätans lampa pajade + halvljuset :gnissla men skit i de va ljust ute, ut på motorvägen o bräste o uche vad trafik, rusning nu när folk slutar, men körde ena sträckan o kom upp i 175km/h o sen på tillbacka vägen kom jag upp i lätt 180km/h, men fasligt vad trafik så fick inte varva ut den på 6ans växel men ska få den toppad en dag.

fan låter ju riktigt bra nu ju:yoparty

btw va är din setup på prillan?
drevning på de körtillfället?:)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
fan låter ju riktigt bra nu ju:yoparty

btw va är din setup på prillan?
drevning på de körtillfället?:)

Framdrev 17
Bakdrev 36
Mikuni TM32a ( 130 munstycke monterat )
Wösner smid kolv.
Bortagen Cylinderfotspackning så jag får ner squisen till 1.25, innan va den på 2.10, men durasionen e betydligt lägre nu, ska höja cyl tills rätt durasion kommer fram o antagligen slippa av cylindertoppen tills rätt squise kommer fram eller lämna toppen på svarvning/fräsning så toppen förs ner i loppet o på de viset får jag fram rätt squise o i samma veva ska jag låta han svarva till förbräningsrummet för bätre volym.

Sitter monterad en annan box monterad som samarbetar med CDI & RAVE som flyttat upp varvstoppet till 14000. ( i allfall vad jag vågat varva den till en ) kanske varvar mera :tuttar

Annars förövrigt har jag gjort en lättare portning på cylindern.
 
Last edited:

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
Framdrev 17
Bakdrev 36
Mikuni TM32a ( 130 munstycke monterat )
Wösner smid kolv.
Bortagen Cylinderfotspackning så jag får ner squisen till 1.25, innan va den på 2.10, men durasionen e betydligt lägre nu, ska höja cyl tills rätt durasion kommer fram o antagligen slippa av cylindertoppen tills rätt squise kommer fram eller lämna toppen på svarvning/fräsning så toppen förs ner i loppet o på de viset får jag fram rätt squise o i samma veva ska jag låta han svarva till förbräningsrummet för bätre volym.

Sitter monterad en annan box monterad som samarbetar med CDI & RAVE som flyttat upp varvstoppet till 14000. ( i allfall vad jag vågat varva den till en ) kanske varvar mera :tuttar

Annars förövrigt har jag gjort en lättare portning på cylindern.

jefflar vilken tung drevning :p ja som tyckte mitt 17/40 e tungt redan där (dock inte allt för stor skillnad mellan 36 o 40 bak drev)

låter bra de:yoparty
Grymt resultat på hastigheten redan nu också :)

på med ett effektsystem också ?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
jefflar vilken tung drevning :p ja som tyckte mitt 17/40 e tungt redan där (dock inte allt för stor skillnad mellan 36 o 40 bak drev)

låter bra de:yoparty
Grymt resultat på hastigheten redan nu också :)

på med ett effektsystem också ?

Org avgasystemet duger gott o väl som de e:tuttar

Har liggandes ett JL EXH. APRILIA RS125 JL INOX TWIN - CARBON men råder folk att inte köpa ett sånt för ger dåligare acc + topp :D

Vad jag läst mig till fungerar AROW Race systemet eller jolly moto om man ska ha nått, kanske finns nått annat me som ger mer kräm en org avgasystemet.

ju 17/36 kan kännas tung men beror me hur pig förövrigt hojen är me, har läst från andra som haft 17/40 o de sista har motorn värkligen fått kämpa sig till toppen medans min med 17/40 varvar ut som ingenting så va inget skoj ju, därav den lägre drevnigen, o fungerar helt kanon nu :)

Men ska fixa de med cyl en dag o montera min 36a o se hur den beter sig :yoparty

Ska slänga upp en bätre film en dag me :)
 
Last edited:

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
Ska slänga upp en bätre film en dag me :)

okok :p har ett gianelli vilket enligt bänkpapper ska ge 3,2hk+ om ja itne minns helt galet? (dock ett mellanregisterrör) :rolleyes:

Har dock inte hunnit testa hur den är me effektsystem o 17/40 ,
hade ju ett org rör innan me massa jox såsom katalysator o egr o sliten kolv:gnissla

kan la drömma att den går lika bra som din då haha:yoparty

Ja fan upp me film! Kan du åka nu då? här har vi iaf fått säkert 30cm snö :huvet
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Varit på tapeten innan och då sades att rensat originalrör + arrowdämpare ska ge mest bang for the buck.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Har RS125:an varvstopp?

Det har jag aldrig märkt. Missade en växel en onsdagskväll i somras då jag jagade en kamrat med cirka 130 hk mer under tanken. Mätaren passerade rödmarkeringen innan jag hann släppa på gasen. :tuttar

Har ju skaffat en Mille nu, men funderar på att trimma RS125:an lite och putsa upp den och ha som tvåtaktsbushoj.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
okok :p har ett gianelli vilket enligt bänkpapper ska ge 3,2hk+ om ja itne minns helt galet? (dock ett mellanregisterrör) :rolleyes:

Har dock inte hunnit testa hur den är me effektsystem o 17/40 ,
hade ju ett org rör innan me massa jox såsom katalysator o egr o sliten kolv:gnissla

kan la drömma att den går lika bra som din då haha:yoparty

Ja fan upp me film! Kan du åka nu då? här har vi iaf fått säkert 30cm snö :huvet

Jo FP röret e ju o föredra, jag hade tur att jag hade FP röret o inte de med avgasrenare o egr o grejer :gnissla

Kan hoppas din vill piska på bra sen, bara testa när vädret blivit bätre :D

Jo de har kommit kanske 5cm snö här :D va ute häromdagen, men kom inte så värst långt innan jag sura ner stiftet med choken o fick putta hem hojen, va inte så kul i halkan, men bara ut me stiftet o blåsa bort soppan o värma de o skruva på plats o sen mindre choke så man inte sura ner stiftet, sen hade jag skoj i snön :tuttar

Varit på tapeten innan och då sades att rensat originalrör + arrowdämpare ska ge mest bang for the buck.

Jo org dämpan e ju inget skoj om man säjer så med genomflödet i början på ljudämparen, men kortar man den kanske den kan funka någorlunda, kanske lite bätre ljud okså, e tystare en vad en moppe e nästan :)

Har RS125:an varvstopp?

Det har jag aldrig märkt. Missade en växel en onsdagskväll i somras då jag jagade en kamrat med cirka 130 hk mer under tanken. Mätaren passerade rödmarkeringen innan jag hann släppa på gasen. :tuttar

Har ju skaffat en Mille nu, men funderar på att trimma RS125:an lite och putsa upp den och ha som tvåtaktsbushoj.

Jag har för mig hojen har varstopp, vad jag läst mig till runt 12500 eller om de va på race forumet, eller om de va 13500.

Klart Rs125an e rolig i Fp utföreande men vist lite tillputsning på cyl, annan topp & kolv, 34a fuggen o nått fullflödes race rör kan göra susen :d
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top