rs125 toppar 140?!

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare för någon vecka sen så var jag ute och drog en repa med min rs och tänkte prova att maxxa den och hänga på en 600 en bit men när jag kommer upp i ca 120-130 så orkar dne absolut ingenting och den segar sig upp till 140 och inge mer :confused: Ska inte en rs gå fortare?! Den är helt urpluggad cdibox trottel stopp osv. Upp till 100 är det inga problem alls och den drar hur fint osm helst å varvar ur fjärde växeln utan problem men 5an och 6an blir tröga som fan. Det blir också ett helt annat ljud när man åker i ca 130 och all kraft försvinner. vad kan vara fel? Har vart och skruvat på avgasporten en sväng så att den öppnar mer men märkte ingen större skillnad kan det fortfarande bero på den?

Kom med alla möjliga förslag på vad som kan vara fel tack :)

//isse

Joakim_Lilja

Bidrar till växthuseffekten
Gick med
30 May 2006
Hoj
GasGas 450sm -04
pröva dreva ner den nån kugg fram, men då går den inte lika snabbt på de lägre växlarna. men den kan gå snabbare i de sista för att den kanske "orkar" varva ut ordentligt.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Nja om det hade varit kopplingsslir så skulle den varva ur riktigt men det gör den inte.

Det sitter orginaldervning på den och med den drevningen så ska den göra ca 170+ kmh enligt ett test.

Stänger den avgasporten om den öppnas för mkt? Tappar man effekt om avgasporten öppnas för mycket?
Den axxar ju som sagt hur bra som helst från 0-120 men den händer det inte mycket.
Finns det strypningar i avgasystemet på rs125 från 2003? och i såfall vart?

//isse

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
isse_rs125 skrev:
2493379 Nja om det hade varit kopplingsslir så skulle den varva ur riktigt men det gör den inte.

Det sitter orginaldervning på den och med den drevningen så ska den göra ca 170+ kmh enligt ett test.

Stänger den avgasporten om den öppnas för mkt? Tappar man effekt om avgasporten öppnas för mycket?
Den axxar ju som sagt hur bra som helst från 0-120 men den händer det inte mycket.
Finns det strypningar i avgasystemet på rs125 från 2003? och i såfall vart?

//isse

det är mkt möjligt att det finns, i så fall sitter den i början av röret, precis i mynningen mot cylindern:)

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Det kan vara så att avgasporten är får hårt inställd och inte orkar hålla porten öppen. Har hänt mig förr att den "tappar" porten så den stängs igen precis efter att den öppnat, vilket medför att man tappar allt drag över 8krpm.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
mm jag hade tänk nåt sånt jag med men borde den inte suga i axxet från 0-100 då? den drar ju hur fint som helstdå och det märks helt klart att porten öppnas. Kan det sitta nån styrpning som hindrar porten ifrån att öppnas helt?

//isse

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
isse_rs125 skrev:
2494689 mm jag hade tänk nåt sånt jag med men borde den inte suga i axxet från 0-100 då? den drar ju hur fint som helstdå och det märks helt klart att porten öppnas. Kan det sitta nån styrpning som hindrar porten ifrån att öppnas helt?

//isse

Skruva mer på avgasporten, så var min innan, sen skruvade jag mycket och testade, nu går den som en raket. (Y) Men se till att kolla så den får rätt blandning efteråt.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
isse_rs125 skrev:
2494689 mm jag hade tänk nåt sånt jag med men borde den inte suga i axxet från 0-100 då? den drar ju hur fint som helstdå och det märks helt klart att porten öppnas. Kan det sitta nån styrpning som hindrar porten ifrån att öppnas helt?

//isse

Nej min drog bra på de fyra första växlarna sen ville den tappa porten på de högre växlarna.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Kanske en dum fråga men iaf here it goes

Vad är en avgasport.. har sett att många pratar om det hära men har ingen aning om vad det är skulle nån som orkar förklara vad det är?

Och om ni ska skriva något negativt så håll det inom dig och spara på tagentbordet för ja bryr mig inte

:) :) :)

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
125_next skrev:
2494996 Kanske en dum fråga men iaf here it goes

Vad är en avgasport.. har sett att många pratar om det hära men har ingen aning om vad det är skulle nån som orkar förklara vad det är?

Och om ni ska skriva något negativt så håll det inom dig och spara på tagentbordet för ja bryr mig inte

:) :) :)

Såhär ser den ut.
rave_valve.jpg

Solenoiden (den guldiga saken) drar i vajern vid 8000rpm så att porten öppnar fullt i cylindern.
Kommer varvet under 8000rpm så släpper den porten.

När porten är fullt öppen går MCn bra på höga varv, och när den är stängd går den bra på låga varv. :)

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en krockad yamaha
stoooffe skrev:
2495049

Solenoiden (den guldiga saken) drar i vajern vid 8000rpm så att porten öppnar fullt i cylindern.
Kommer varvet under 8000rpm så släpper den porten.

När porten är fullt öppen går MCn bra på höga varv, och när den är stängd går den bra på låga varv. :)

Jahaa :fattartil jag har alltid undrat över det jag också, bra förklaring :klappar

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Haha crmen gjorde 135 och axxa enligt gps (73 knop) innan den skar.

Jimii

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Aprilia AF1 Sport Pro -92
Jag har egentligen samma fel på min AF1a. Men idag gick vajern till Avgasporten av.
Anledningen till att den stänger igen är troligen på grund av att vajern är för spännd.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
isse_rs125 skrev:
2493138 Tjenare för någon vecka sen så var jag ute och drog en repa med min rs och tänkte prova att maxxa den och hänga på en 600 en bit
mohaha det roligaste på länge försöka hänga på en 600 en bit, tror du seriöst att du har en chans , då bör du tänka om!!!
Du kan gärna få försöka om du kan hänga på min FZR om du vill:hihi

Niick

Smirnoff <3
Gick med
8 May 2006
Hoj
Aprilia -06
Måste skryta lite om att min RS gör ca 140 helt strypt..., dock 06a som går väldigt bra men endå.. lite konstigt att din ostrypta gör lika mkt..

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM Duke II
Niick skrev:
2506154 Måste skryta lite om att min RS gör ca 140 helt strypt..., dock 06a som går väldigt bra men endå.. lite konstigt att din ostrypta gör lika mkt..

Måste skryta med att min gjorde 140 ostrypt!? kasnke.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
min toppar i 140-150 men då ligger jag på runt 10krpm. tvivlar på att den skulle kunna gå fortare.. inte min iallafall..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati