RSM M.G.P. Aperol di San Marino 2010

Status
Ej öppen för fler svar.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Problemet är ju det att tävlingsledningen inte tar beslutet om rödflagg, funktionärer och sjukvårdpersonal ska fan inte flytta nån som inte rör sig, hur svårt kan det grundläggande vara att fatta/lära ut.
Att det händer gång på gång i högsta serien är mycket anmärkningsvärt.

Sen råder det ju inte mycket tvekan om att Tomizawa nog hade dött ändå, vid noggrannare studerande av filmen ser man att första smällen troligen tar hjälmen då visiret flyger av, och andra hojen träffar mage/bröst, skinnstället/dragkedjan slits upp och bröstskyddet flyger åt höger.
Detta i farter runt 200 och ekipage som väger 200+, då är man i stort sett chanslös.
För de med MotoGP-konto ligger en presskonferens uppe nu:
http://www.motogp.com/ja/videos/2010/Race+direction+press+conference+on+Tomizawas+accident

Medverkande:
Paul Butler - Race Director
Claude Danis - FIM Safety officer
Franco Uncini - Head of the IRTA Safety Commission
Claudio Macchiagodena - Medical Officer
Javier Alonso - Dorna


Kortfattat säger Claudio Macchiagodena att man misstänkte att skadorna inuti kroppen var så omfattande att man så snabbt som möjligt behövde behandla Tomizawa. Enligt honom hade rödflagg inte gett läkarna mer tid, varför han inte efterfrågade det. Det viktigaste var inte att stabilisera nacke/hals. Dropp, respirator, hjärthjälp och hur snabbt man kunde få honom till sjukhus var viktigast för att överhuvudtaget ha en chans att rädda hans liv. Något som senare visade sig vara rätt beslut även om det inte hjälpte denna gång.



Nu finns det i textform:
http://www.motogp.com/en/news/2010/Press+Conference+Race+Direction+Shoya+Tomizawa
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
För de med MotoGP-konto ligger en presskonferens uppe nu:
http://www.motogp.com/ja/videos/2010/Race+direction+press+conference+on+Tomizawas+accident

Medverkande:
Paul Butler - Race Director
Claude Danis - FIM Safety officer
Franco Uncini - Head of the IRTA Safety Commission
Claudio Macchiagodena - Medical Officer
Javier Alonso - Dorna


Kortfattat säger Claudio Macchiagodena att man misstänkte att skadorna inuti kroppen var så omfattande att man så snabbt som möjligt behövde behandla Tomizawa. Enligt honom hade rödflagg inte gett läkarna mer tid, varför han inte efterfrågade det. Det viktigaste var inte att stabilisera nacke/hals. Dropp, respirator, hjärthjälp och hur snabbt man kunde få honom till sjukhus var viktigast för att överhuvudtaget ha en chans att rädda hans liv. Något som senare visade sig vara rätt beslut även om det inte hjälpte denna gång.



Nu finns det i textform:
http://www.motogp.com/en/news/2010/Press+Conference+Race+Direction+Shoya+Tomizawa

Nog för att dom här killarna vet vad dom håller på med, men i detta fallet tyckar jag personligen att det låter som en efterkonstruktion och skitsnack.

"Immediately the first idea I think is if it’s possible to stop the race because it’s dangerous, but the people with the stretcher immediately arrived and when you remove the rider from the track for my medical decision I do not ask Race Direction for the red flag because this does not help my job, because we delay the intervention for the ambulance."

Han säger ju rakt ut att han tänkte be om rödflagg men att när Tomizawa redan låg på en bår så va det ingen idé.
alltså, han hade inte gett ordern om bår, han hann inte kommunicera ut detta, någon annan tog ett, förvisso inte helt fel beslut med tanke på den utrustning dom hade nära till hands, eget beslut att direkt flytta honom.
Men att en rödflagg skulle ha försenat ambulans ingripandet är ju skitsnack, om nu bästa lösningen, tidsmässigt bla, verkligen va att bära honom till ambulansen bakom räcket så hade man ju valt det förfarandet då också. (han syftar ju på att en ambulans skulle körts ut på banan vilket tar längre tid ja)
Hur som så ska racet rödflaggas, detta att man väger in omstarter, TVtider, underhållning mm får inte förekomma.

Jag menar inte att säkerheten är kass, bara att den här fallerade och näst bästa alternativet togs, vilket inte är gott nog.

74 på axeln, vad hjälpte det, har säkerheten kommit längre sen dess?
 

Bifogat

  • tomi74.jpg
    tomi74.jpg
    73.3 KB · Visningar: 86
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Problemet är ju det att tävlingsledningen inte tar beslutet om rödflagg, funktionärer och sjukvårdpersonal ska fan inte flytta nån som inte rör sig, hur svårt kan det grundläggande vara att fatta/lära ut.
Att det händer gång på gång i högsta serien är mycket anmärkningsvärt.

Sen råder det ju inte mycket tvekan om att Tomizawa nog hade dött ändå, vid noggrannare studerande av filmen ser man att första smällen troligen tar hjälmen då visiret flyger av, och andra hojen träffar mage/bröst, skinnstället/dragkedjan slits upp och bröstskyddet flyger åt höger.
Detta i farter runt 200 och ekipage som väger 200+, då är man i stort sett chanslös.

Jag tror dom tänker först på att rensa banan få pat i säkerhet så att racet kan fortsätta, Hade det vart race i Sverige hade loppet rödflaggats och ambulans ute på 20 sekunder och vidare transport.
Sen hade man försökt stabilisera om man inte klarar det primärt. Antar att Mgp har lite mer att erbjuda i forma av HLR åtgärder med assisterad ventilation etc.
Tydligen hade hjärtmuskeln skadats i detta fall och i komb med massiva buk och skallskador :död.

Tror inte man kan klandra någon, detta är en farlig sport som kan hända var som helst.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag tror dom tänker först på att rensa banan få pat i säkerhet så att racet kan fortsätta, Hade det vart race i Sverige hade loppet rödflaggats och ambulans ute på 20 sekunder och vidare transport.
Sen hade man försökt stabilisera om man inte klarar det primärt. Antar att Mgp har lite mer att erbjuda i forma av HLR åtgärder med assisterad ventilation etc.
Tydligen hade hjärtmuskeln skadats i detta fall och i komb med massiva buk och skallskador :död.

Tror inte man kan klandra någon, detta är en farlig sport som kan hända var som helst.



När Mika Hakkinen kraschade i Australien tog det 15 sekunder innan en läkare var på plats.
Det räddade förmodligen livet på honom.
Nu var det nog kört för Tomi i vilket fall som helst.
Men att ta i beaktning att kasta en person på en bår bära honom 50 - 100 meter till en läkare, eller en ambulans med läkare i ut på plats ta ca 20 - 30 sekunder.
Vilket är bäst?
Tidsmässigt tvivlar jag på att de "tjänat" något på deras idiotiska beteende.
Uncini själv råkade ut för en otäck olycka när han blev påkörd 1981 tror jag det var.
Vurpade reste sig upp och nån dammade i hans huvud när han hukandes försökte skulle ta sig av banan.
Hjälmen slets av huvudet tom.
Hade han levt idag om de "slitit" upp honom på en bår.

R.I.P.


Edit: Hittade klippet på Tuben och tydligen var det Gardner som körde på honom.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
bla bla bla....

Han säger ju rakt ut att han tänkte be om rödflagg men att när Tomizawa redan låg på en bår så va det ingen idé.

Vilken effekt hade en rödflagg haft vid denna olycka? Tomi var ju redan av banan innan en flagga ens hade haft någon som helst betydelse! Under livesändningen så såg man olyckan och det fokuseras på Redding. En snabb repris av olyckan och sen ser man Shoya bäras ut på bår. På vilket sätt hade en rödflagg hjälpt denna situation?
Det är f-n så man blir äcklad av er "säkerhetsproffs" (minns trådarna vid Craig Jones) när något sånt här händer. Inse fakta istället! Det var en hemsk olycka och vare sig tusen viftande flaggor eller en hel armada med ambulanser hade räddat Tomi's liv!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
74 på axeln, vad hjälpte det, har säkerheten kommit längre sen dess?
Killen vurpade och blev påkörd på huvudet av en motorcykel som slipstreamade honom.

Vad är det för snack om säkerhet?!

Det är livsfarligt att köra så fort, så nära varandra. Punkt. Och som Håkan Olsson säger: Klart det är tragiskt, men shit happens. Med andra ord: de som väljer att krympa säkerhetsmarginalerna till ett sådant minimum, som GP-förare som kör så fort tygen håller i absolut närhet av andra, som också kör så fort tygen håller, varv efter varv, tar en kalkylerad risk att slå ihjäl sig.

Säkerhet?! :confused:

Roadracing är inte en säker sport. Det är inte dess väsen eller mening. Det är en ovanligt riskabel sport där både liv, prestige och pengar står på spel för den som väljer att tävla i MotoGP eller på Isle of Man. Att bli upprörd eller förvånad över att några dör ibland framstår i mina ögon som obegripligt naivt.

Detta gör förstås inte tragedin för de anhöriga mindre, och det är de som är beklagansvärda.

Det är f-n så man blir äcklad av er "säkerhetsproffs" (minns trådarna vid Craig Jones) när något sånt här händer. Inse fakta istället! Det var en hemsk olycka och vare sig tusen viftande flaggor eller en hel armada med ambulanser hade räddat Tomi's liv!
Word!
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är livsfarligt att köra så fort, så nära varandra. Punkt. Och som Håkan Olsson säger: Klart det är tragiskt, men shit happens...
Att beskriva en annan människas död med "shit happens" tyder på avsaknad av normal empati och jag skulle vilja se dig eller någon annan säga det ansikte mot ansikte till någon som precis förlorat sin son, dotter, far etc på banan.
 
  • Gilla
Reaktioner: Zee

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Att beskriva en annan människas död med "shit happens" tyder på avsaknad av normal empati och jag skulle vilja se dig eller någon annan säga det ansikte mot ansikte till någon som precis förlorat sin son, dotter, far etc på banan.
”Shit happens” är inte min formulering, men den fångar den överhängande risk som varje förare medvetet tar och som innebär att ”shit happens” förr eller senare och relativt slumpmässigt. Eller är du av uppfattningen att det är orättvist/orimligt/fel att utövare av högrisksporter skadas och att tillfälligheter ibland gör att de dör?

Vad gäller anhöriga förstår jag inte hur du lyckas missförstå mig. Jag skrev:

Nyteknik skrev:
Detta gör förstås inte tragedin för de anhöriga mindre, och det är de som är beklagansvärda.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vilken effekt hade en rödflagg haft vid denna olycka? Tomi var ju redan av banan innan en flagga ens hade haft någon som helst betydelse! Under livesändningen så såg man olyckan och det fokuseras på Redding. En snabb repris av olyckan och sen ser man Shoya bäras ut på bår. På vilket sätt hade en rödflagg hjälpt denna situation?
Det är f-n så man blir äcklad av er "säkerhetsproffs" (minns trådarna vid Craig Jones) när något sånt här händer. Inse fakta istället! Det var en hemsk olycka och vare sig tusen viftande flaggor eller en hel armada med ambulanser hade räddat Tomi's liv!

Jag riktar mig emot det att man bara i år flera gånger sett funktionärer dragit/lyft/flyttat skadade förare direkt.
Rödflaggen ger 100% möjligheter att lägga fokus på de skadade, att låta racet fortsätta lägger inte 100% fokus på det.


Killen vurpade och blev påkörd på huvudet av en motorcykel som slipstreamade honom.

Vad är det för snack om säkerhet?!

Det är livsfarligt att köra så fort, så nära varandra. Punkt. Och som Håkan Olsson säger: Klart det är tragiskt, men shit happens. Med andra ord: de som väljer att krympa säkerhetsmarginalerna till ett sådant minimum, som GP-förare som kör så fort tygen håller i absolut närhet av andra, som också kör så fort tygen håller, varv efter varv, tar en kalkylerad risk att slå ihjäl sig.

Säkerhet?! :confused:

Roadracing är inte en säker sport. Det är inte dess väsen eller mening. Det är en ovanligt riskabel sport där både liv, prestige och pengar står på spel för den som väljer att tävla i MotoGP eller på Isle of Man. Att bli upprörd eller förvånad över att några dör ibland framstår i mina ögon som obegripligt naivt.

Detta gör förstås inte tragedin för de anhöriga mindre, och det är de som är beklagansvärda.

Word!

Jag sörjer inte Tomizawa, han dog när han gjorde det han ville allra mest, ja han valde det själv och va ju högst troligen, som alla andra medveten om hur det kunde gå.
Ska vi sluta debbatera säkerhet för det? eller försöka få den bättre?

Och du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt det är,
jag har kört RR i 12 år, slagit mig illa själv, brorsan blev förlamad i RR men
fortsatte ändå och jag har haft vänner som dött.
Jag vet vad priset är, och har fortsatt köra för det, och har dessutom alltid sagt vad jag tycker till arrangörer och banägare.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ska vi sluta debbatera säkerhet för det? eller försöka få den bättre?
Men utfallet av den här olyckan berodde ju inte på undermålig säkerhet. Det var just ”shit happens”.

R2 skrev:
Och du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt det är, jag har kört RR i 12 år, slagit mig illa själv, brorsan blev förlamad i RR men fortsatte ändå och jag har haft vänner som dött.
Jag vet vad priset är, och har fortsatt köra för det, och har dessutom alltid sagt vad jag tycker till arrangörer och banägare.
Vill du ha medalj för att du är en jättetuff kille, eller vad vill du ha sagt med den utläggningen?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Men utfallet av den här olyckan berodde ju inte på undermålig säkerhet. Det var just ”shit happens”.

Vill du ha medalj för att du är en jättetuff kille, eller vad vill du ha sagt med den utläggningen?

Hur kan vi veta det helt säkert?
Är det inte värt att rödflagga ett race för att maximera chanserna?

Jag vill inte ha sagt annat än det jag sa, du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt sporten är, det vet jag mycket väl.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur kan vi veta det helt säkert?
Är det inte värt att rödflagga ett race för att maximera chanserna?
Finns det inte ganska uppenbar evidens för att han dog pga av olyckliga omständigheter (”shit happens”), snarare än utebliven rödflagg?

...du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt sporten är, det vet jag mycket väl.
Var har du sett att jag riktar mig till dig? :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För två år sedan körde vi ner och till Misano och hade ett par fina bandagar på denna underbara anläggning.

Sista dagen så blev det en highsider ut på start/mål rakan för en av dom Italienska förarna, han blev påkörd av två andra förare som inte hann väja, det blev rödflagg och racet stoppades.

Vi såg detta live från läktaren och det blev helt knäpptyst, något senare fick vi besked att killen inte gick att rädda, banan stängde för dagen och samtliga race ställdes in.

Det är en overklig känsla att uppleva något så här tragiskt, alla vet att det kan hända men man förstår det inte riktigt ändå.

R.I.P alla racinghjältar....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Finns det inte ganska uppenbar evidens för att han dog pga av olyckliga omständigheter (”shit happens”), snarare än utebliven rödflagg?

Var har du sett att jag riktar mig till dig? :confused:

Jag tror som du och de flesta att han hade dött oavsett,
min ståndpunkt är att det skall rödflaggas för att ta en chans, hur liten den än är, att utför sjukvård på bästa möjliga sätt.


Ja du citerar mig så..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
”Shit happens” är inte min formulering, men den fångar den överhängande risk som varje förare medvetet tar och som innebär att ”shit happens” förr eller senare och relativt slumpmässigt. Eller är du av uppfattningen att det är orättvist/orimligt/fel att utövare av högrisksporter skadas och att tillfälligheter ibland gör att de dör?
Det jag vänder mig emot är att man kommenterar en förares död med "shit happens". Det är ett uttryck man kan använda för småsaker. Du tyckte tydligen att det var okej och det säger en del om dig som person, tyvärr.

I övrigt håller jag med R2 om att man ska rödflagga direkt vid den här typen av olyckor, när förare ligger medvetslösa på eller väldigt nära banan.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Det var fruktansvärt att se, och detsamma att veta utgången.
Dock handlade tragedin knappast om säkerhet på banor, det var inte direkt så att någon bröt nacken emot ett räcke som stod för nära eller dylikt.
Riktigt jävla hemskt. Det är det.
Men om man ska snacka om säkerhet i detta fall så pratar man i så fall om att motorcykelsport ska förbjudas.

Man kan dö på en 12 kvadratkilometers asfaltsäng om man trillar.
Likaså kan man dö om man andas in vatten i duschen eller kvävs av sitt eget snor.

Att det är tragiskt är förstås självklart, men vad skulle arrangörerna gjort för att förhindra detta?


RIP, det känns förjävligt.

EDIT: att man ska rödflagga känns förstås helt självklart, kanske att de brast där, men det hade knappast ändrat vår väns hädangång.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...min ståndpunkt är att det skall rödflaggas...
Den ståndpunkten delar förstås alla, frågan är när det ska rödflaggas. Om det går att fullfölja racet utan att förarnas säkerhet äventyras är det gulflagg som gäller. Valet mellan gult eller rött görs godtyckligt av människor och då kommer risken för misstag och fel alltid att finnas. Din ”ståndpunkt” verkar innebära att gulflagg tas bort och ersätts med rödflagg; då skulle inga subjektiva värderingar behöva äventyra någon förares säkerhet. Det skulle å andra sidan bli väldigt få race som gick att fullfölja utan avbrott och förseningar.

Ja du citerar mig så..
Har du faktiskt jävligt rätt i.
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Ingen kan väl påstå att olyckan skulle kunnat fått ett VÄRRE slut av en rödflagg?

Eller...?!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top