Usch, vilken hemsk incident. Artikel på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/mc/article7730149.ab
För de med MotoGP-konto ligger en presskonferens uppe nu:Problemet är ju det att tävlingsledningen inte tar beslutet om rödflagg, funktionärer och sjukvårdpersonal ska fan inte flytta nån som inte rör sig, hur svårt kan det grundläggande vara att fatta/lära ut.
Att det händer gång på gång i högsta serien är mycket anmärkningsvärt.
Sen råder det ju inte mycket tvekan om att Tomizawa nog hade dött ändå, vid noggrannare studerande av filmen ser man att första smällen troligen tar hjälmen då visiret flyger av, och andra hojen träffar mage/bröst, skinnstället/dragkedjan slits upp och bröstskyddet flyger åt höger.
Detta i farter runt 200 och ekipage som väger 200+, då är man i stort sett chanslös.
För de med MotoGP-konto ligger en presskonferens uppe nu:
http://www.motogp.com/ja/videos/2010/Race+direction+press+conference+on+Tomizawas+accident
Medverkande:
Paul Butler - Race Director
Claude Danis - FIM Safety officer
Franco Uncini - Head of the IRTA Safety Commission
Claudio Macchiagodena - Medical Officer
Javier Alonso - Dorna
Kortfattat säger Claudio Macchiagodena att man misstänkte att skadorna inuti kroppen var så omfattande att man så snabbt som möjligt behövde behandla Tomizawa. Enligt honom hade rödflagg inte gett läkarna mer tid, varför han inte efterfrågade det. Det viktigaste var inte att stabilisera nacke/hals. Dropp, respirator, hjärthjälp och hur snabbt man kunde få honom till sjukhus var viktigast för att överhuvudtaget ha en chans att rädda hans liv. Något som senare visade sig vara rätt beslut även om det inte hjälpte denna gång.
Nu finns det i textform:
http://www.motogp.com/en/news/2010/Press+Conference+Race+Direction+Shoya+Tomizawa
Problemet är ju det att tävlingsledningen inte tar beslutet om rödflagg, funktionärer och sjukvårdpersonal ska fan inte flytta nån som inte rör sig, hur svårt kan det grundläggande vara att fatta/lära ut.
Att det händer gång på gång i högsta serien är mycket anmärkningsvärt.
Sen råder det ju inte mycket tvekan om att Tomizawa nog hade dött ändå, vid noggrannare studerande av filmen ser man att första smällen troligen tar hjälmen då visiret flyger av, och andra hojen träffar mage/bröst, skinnstället/dragkedjan slits upp och bröstskyddet flyger åt höger.
Detta i farter runt 200 och ekipage som väger 200+, då är man i stort sett chanslös.
Jag tror dom tänker först på att rensa banan få pat i säkerhet så att racet kan fortsätta, Hade det vart race i Sverige hade loppet rödflaggats och ambulans ute på 20 sekunder och vidare transport.
Sen hade man försökt stabilisera om man inte klarar det primärt. Antar att Mgp har lite mer att erbjuda i forma av HLR åtgärder med assisterad ventilation etc.
Tydligen hade hjärtmuskeln skadats i detta fall och i komb med massiva buk och skallskador .
Tror inte man kan klandra någon, detta är en farlig sport som kan hända var som helst.
bla bla bla....
Han säger ju rakt ut att han tänkte be om rödflagg men att när Tomizawa redan låg på en bår så va det ingen idé.
Killen vurpade och blev påkörd på huvudet av en motorcykel som slipstreamade honom.74 på axeln, vad hjälpte det, har säkerheten kommit längre sen dess?
Word!Det är f-n så man blir äcklad av er "säkerhetsproffs" (minns trådarna vid Craig Jones) när något sånt här händer. Inse fakta istället! Det var en hemsk olycka och vare sig tusen viftande flaggor eller en hel armada med ambulanser hade räddat Tomi's liv!
Att beskriva en annan människas död med "shit happens" tyder på avsaknad av normal empati och jag skulle vilja se dig eller någon annan säga det ansikte mot ansikte till någon som precis förlorat sin son, dotter, far etc på banan.Det är livsfarligt att köra så fort, så nära varandra. Punkt. Och som Håkan Olsson säger: Klart det är tragiskt, men shit happens...
”Shit happens” är inte min formulering, men den fångar den överhängande risk som varje förare medvetet tar och som innebär att ”shit happens” förr eller senare och relativt slumpmässigt. Eller är du av uppfattningen att det är orättvist/orimligt/fel att utövare av högrisksporter skadas och att tillfälligheter ibland gör att de dör?Att beskriva en annan människas död med "shit happens" tyder på avsaknad av normal empati och jag skulle vilja se dig eller någon annan säga det ansikte mot ansikte till någon som precis förlorat sin son, dotter, far etc på banan.
Nyteknik skrev:Detta gör förstås inte tragedin för de anhöriga mindre, och det är de som är beklagansvärda.
Vilken effekt hade en rödflagg haft vid denna olycka? Tomi var ju redan av banan innan en flagga ens hade haft någon som helst betydelse! Under livesändningen så såg man olyckan och det fokuseras på Redding. En snabb repris av olyckan och sen ser man Shoya bäras ut på bår. På vilket sätt hade en rödflagg hjälpt denna situation?
Det är f-n så man blir äcklad av er "säkerhetsproffs" (minns trådarna vid Craig Jones) när något sånt här händer. Inse fakta istället! Det var en hemsk olycka och vare sig tusen viftande flaggor eller en hel armada med ambulanser hade räddat Tomi's liv!
Killen vurpade och blev påkörd på huvudet av en motorcykel som slipstreamade honom.
Vad är det för snack om säkerhet?!
Det är livsfarligt att köra så fort, så nära varandra. Punkt. Och som Håkan Olsson säger: Klart det är tragiskt, men shit happens. Med andra ord: de som väljer att krympa säkerhetsmarginalerna till ett sådant minimum, som GP-förare som kör så fort tygen håller i absolut närhet av andra, som också kör så fort tygen håller, varv efter varv, tar en kalkylerad risk att slå ihjäl sig.
Säkerhet?!
Roadracing är inte en säker sport. Det är inte dess väsen eller mening. Det är en ovanligt riskabel sport där både liv, prestige och pengar står på spel för den som väljer att tävla i MotoGP eller på Isle of Man. Att bli upprörd eller förvånad över att några dör ibland framstår i mina ögon som obegripligt naivt.
Detta gör förstås inte tragedin för de anhöriga mindre, och det är de som är beklagansvärda.
Word!
Men utfallet av den här olyckan berodde ju inte på undermålig säkerhet. Det var just ”shit happens”.Ska vi sluta debbatera säkerhet för det? eller försöka få den bättre?
Vill du ha medalj för att du är en jättetuff kille, eller vad vill du ha sagt med den utläggningen?R2 skrev:Och du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt det är, jag har kört RR i 12 år, slagit mig illa själv, brorsan blev förlamad i RR men fortsatte ändå och jag har haft vänner som dött.
Jag vet vad priset är, och har fortsatt köra för det, och har dessutom alltid sagt vad jag tycker till arrangörer och banägare.
Men utfallet av den här olyckan berodde ju inte på undermålig säkerhet. Det var just ”shit happens”.
Vill du ha medalj för att du är en jättetuff kille, eller vad vill du ha sagt med den utläggningen?
Finns det inte ganska uppenbar evidens för att han dog pga av olyckliga omständigheter (”shit happens”), snarare än utebliven rödflagg?Hur kan vi veta det helt säkert?
Är det inte värt att rödflagga ett race för att maximera chanserna?
Var har du sett att jag riktar mig till dig?...du kan lägga ner snack om naivt och predikningar om hur farligt sporten är, det vet jag mycket väl.
Finns det inte ganska uppenbar evidens för att han dog pga av olyckliga omständigheter (”shit happens”), snarare än utebliven rödflagg?
Var har du sett att jag riktar mig till dig?
Det jag vänder mig emot är att man kommenterar en förares död med "shit happens". Det är ett uttryck man kan använda för småsaker. Du tyckte tydligen att det var okej och det säger en del om dig som person, tyvärr.”Shit happens” är inte min formulering, men den fångar den överhängande risk som varje förare medvetet tar och som innebär att ”shit happens” förr eller senare och relativt slumpmässigt. Eller är du av uppfattningen att det är orättvist/orimligt/fel att utövare av högrisksporter skadas och att tillfälligheter ibland gör att de dör?
Den ståndpunkten delar förstås alla, frågan är när det ska rödflaggas. Om det går att fullfölja racet utan att förarnas säkerhet äventyras är det gulflagg som gäller. Valet mellan gult eller rött görs godtyckligt av människor och då kommer risken för misstag och fel alltid att finnas. Din ”ståndpunkt” verkar innebära att gulflagg tas bort och ersätts med rödflagg; då skulle inga subjektiva värderingar behöva äventyra någon förares säkerhet. Det skulle å andra sidan bli väldigt få race som gick att fullfölja utan avbrott och förseningar....min ståndpunkt är att det skall rödflaggas...
Har du faktiskt jävligt rätt i.Ja du citerar mig så..
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |