Rulla till Tjeckien

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
.. nae! Det blir inget i år heller. Camilla blev väldigt upprörd och grät mycket, och ältade en massa för mig okända faror. Hon menar att jag kommer bli dödad och få hojen stulen. Det blev en väldigt jobbig kväll igår, mest för att jag inte får en syl i vädret, hon fattar inte riktigt min mening med trippen. Hon tror att jag är naiv och dum i huvet.

Så jag fokuserar på nåt närmare mål tillsvidare. Hon föreslog att jag skulle åka uppåt i Sverige, kanske tälta på hennes brors tomt i Åre (om jag nu måste tälta). Eller åka ut och tälta nånstans omkring sörmland, så jag i värsta fall kan komma hem fort om nåt skulle skita sig. Där ryker ju äventyret.

Samt menar hon, och det har hon en bra poäng med hur som helst, åka två eller fler. Då kan man hjälpa varandra om nåt skiter sig.

Fan jag tror jag bara sätter mig på hojen och åker åt nåt håll bara, se var det slutar för dagen och vad som händer. Visst finns det björnar i jämtland, men vill dom verkligen äta mig?
Nu känner jag varken dig eller Camilla, men spontant känns det som om hon inte mår helt bra överlag. Det kan aldrig vara sunt att gå runt och vara rädd för allt som är okänt.
Jag tror dessutom att man ska fatta rätt många felaktiga beslut längs vägen för att det ska gå riktigt illa.

Fan, jag backpackade jorden runt på egen hand när jag var 25 och klarade mig genom det utan så mycket som en skråma. Det här var dessutom på tiden då man lämnade eventuell mobiltelefon hemma så den enda kommunikationen jag hade med familjen var via sporadiska email som skickades från internetcaféer längs vägen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
spontant känns det som om hon inte mår helt bra överlag.
Helt rätt. Hon är en rädd dock energisk svensk kvinna som hatar sitt jobb och drar sig för att vara ute, om det inte handlar om fika ute på trippar med mig i miatan (lite gul bil utan tak). Kan nog direkt jämföras med en skrämd men extremt nyfiken katt. Egentligen är vi väldigt olika, men vi har varit ihop nu i över 25 år så att avliva henne är inget alternativ. Jag försöker istället göra det bästa jag kan av förhållandet genom att vara lugn och stabil för henne, men ofta känner jag mig som en vårdare, hon låter mig (om än motvilligt) köra kross och enduro.

Hon var inte alltid så. När vi träffades var hon en pigg glad och äventyrslysten tjej, men med tiden och kanske pga hennes jobb (formgivning och grafisk design för kommunen) har hon förvandlats till en tjock rädd tant som mest bryr sig om vad andra ser och tycker, och pga att hon gått upp i vikt senare år håller hon sig väldigt hemlig och skäms. DET i sin tur har gjort att jag blivit med tvärt om, så nu är hon ofta väldigt misstänksam mot mig också. Finns inget hopp för att hon är så envis, så hon kommer att dö tjock rädd och väldigt misstänksam. Jag är bara tacksam för den glada tid vi har ibland, hon har ändå skön humor och gillar att skratta, och det blir en del lokala trippar runt om sörmland, och hon är bra på att hitta roliga ställen atta upptäcka, med bil. Suck, så är det. Camilla i ett nötskal.

Hon kom med förslaget "Du kan ju flyga ner .. " , men då försvinner ju hela äventyret. Jag vill inte flyga!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bara för att: Min vän Petrs hus:
En helt vanlig villa med en helt vanlig familj som jobbar med helt vanliga grejer.
Petr äger en liten entreprenadfirma och Lucy jobbar med HR på en underleverantör till Hyundai.
Två tonåringar.
Nibe värmepump, en katt som heter Misha, solpaneler. Kompost. Gräsklippare. Växthus och ett pingisbord i trädgården. En Volkswagen och en Mitsubishi.
Samma skit som Svedala. Möjligen mer blomlådor i fönsterna Tjeckien.
Det är bara att åka. 👍
 

Bifogat

  • 1000007242.jpg
    1000007242.jpg
    4.1 MB · Visningar: 26

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Dom enda hyreshusen som såg skabbiga ut var förresten ägda av Heimstaden. Inte ens gräset orkade dom klippa medan lokalägda var putsade och snygga. Underbetyg men inte förvånande.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Bara för att: Min vän Petrs hus:
En helt vanlig villa med en helt vanlig familj som jobbar med helt vanliga grejer.
Petr äger en liten entreprenadfirma och Lucy jobbar med HR på en underleverantör till Hyundai.
Två tonåringar.
Nibe värmepump, en katt som heter Misha, solpaneler. Kompost. Gräsklippare. Växthus och ett pingisbord i trädgården. En Volkswagen och en Mitsubishi.
Samma skit som Svedala. Möjligen mer blomlådor i fönsterna Tjeckien.
Det är bara att åka. 👍
Fint!
+ husvagn?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag och polaren kör till Tjeckien 11 september, det enda som är bokat är färjan från Trellehulla. Vi tänkte köra till norra Tjeckien och rutta på måfå därifrån, jag började titta på att göra rutter i förväg, men det ser inte ut som att det behövs.

Fler tips mottages gärna här, både på vägar, boende och eventuella saker att kika på. Turen är fem dagar, det är vad vi kunde få loss.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
.. nae! Det blir inget i år heller. Camilla blev väldigt upprörd och grät mycket, och ältade en massa för mig okända faror. Hon menar att jag kommer bli dödad och få hojen stulen. Det blev en väldigt jobbig kväll igår, mest för att jag inte får en syl i vädret, hon fattar inte riktigt min mening med trippen. Hon tror att jag är naiv och dum i huvet.

Så jag fokuserar på nåt närmare mål tillsvidare. Hon föreslog att jag skulle åka uppåt i Sverige, kanske tälta på hennes brors tomt i Åre (om jag nu måste tälta). Eller åka ut och tälta nånstans omkring sörmland, så jag i värsta fall kan komma hem fort om nåt skulle skita sig. Där ryker ju äventyret.

Samt menar hon, och det har hon en bra poäng med hur som helst, åka två eller fler. Då kan man hjälpa varandra om nåt skiter sig.

Fan jag tror jag bara sätter mig på hojen och åker åt nåt håll bara, se var det slutar för dagen och vad som händer. Visst finns det björnar i jämtland, men vill dom verkligen äta mig?

Om du kan tänka dig att åka lite senare (efter det som en gång kallades industrisemestern) så går det riktigt bra att rutta upp ett äventyr med övernattning i STF stugor.
Jag och kollegan körde vildmarksvägen förra året och övernattade sex av sju nätter i STF stugor (sjätte natten vandrarhem för dusch).
Gäller dock att vara lite flexibel med vad som anses vara en "väg" samt vara överdrivet omsorgsfull med allt i stugorna!
Hosarbo stugan utanför Bollnäs är riktigt fin, går att köra hela vägen fram, sova på golv
Meåforsen - även denna otroligt fin, försök inte köra hela vägen fram, bättre att parkera och gå 250meter nedför backen, riktiga sängar
Om du laddar ned vindskyddskartan så kan du hitta både stugor och vindskydd lite överallt i Sverige, kanske till och med att Camilla skulle uppskatta det :)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag och polaren kör till Tjeckien 11 september, det enda som är bokat är färjan från Trellehulla. Vi tänkte köra till norra Tjeckien och rutta på måfå därifrån, jag började titta på att göra rutter i förväg, men det ser inte ut som att det behövs.

Fler tips mottages gärna här, både på vägar, boende och eventuella saker att kika på. Turen är fem dagar, det är vad vi kunde få loss.
Jag åker dit senare i veckan. Ger tips om jag kommer ihåg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag och polaren kör till Tjeckien 11 september, det enda som är bokat är färjan från Trellehulla. Vi tänkte köra till norra Tjeckien och rutta på måfå därifrån, jag började titta på att göra rutter i förväg, men det ser inte ut som att det behövs.

Fler tips mottages gärna här, både på vägar, boende och eventuella saker att kika på. Turen är fem dagar, det är vad vi kunde få loss.
Radegast i östra Tjeckien. Om det är så mycket att se vet jag inte men den ölen är god.
Tänk på att skogsvägar och liknande är off limit.
Och märkliga trekantiga korsningar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och tuttar heter "prsa" på tjeckiska.
Bäver (djuret) bobr.
Öl - pivo

Det var väl det jag lärde mig...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag gillar lite annorlunda saker, och gammal infrastruktur.
Så om ni åker till Brno, skulle jag rekommendera "Nuclear Shelter 10-Z"
Det är ett skyddsrum som förvandlats till museum samt ett hostel, och kunde skydda 500 människor i upp till tre dagar.
Fram till 1993 klassades dessutom bunkern som topphemlig.
Passa på att övernatta där, i något av "tema-rummen", fy vad fint!

Z-10_1.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
What? Är väl säkrare i Tjeckien än förort i Stockholm. Inga bomber i Tjeckien. Dumheter. Bara åka. Strunta i tanten. Hon verkar ha alla fördomar. Sovjetunionen har upplösts och det ligger inte ett moln av koldamm överallt i Polen heller. Husen är fina och folket är trevligt.
Hon googlade på ”kurva + polen” och då var det kört…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Och tuttar heter "prsa" på tjeckiska.
Kan säga att dom har många bra ord på sköna saker där borta. Mamma var tjeck så jag talar en mycket vårdad och korrekt tjeckiska som jag misstänker ingen där talar (folk brukar ju svära så mycket). Så när folk hör mig brukar dom fråga; "var i landet kommer du ifrån?", då brukar jag bara säga att morsan var tjeckiska men att jag är från sverige. Då blir dom alltid mycket imponerade.

.. ordet "kurva" vill man inte säga för mycket där borta, det betyder hora. Och ordet "hora" på tjeckiska betyder i sin tur berg på svenska. Så det finns mycket att missförstå ;)

Om du laddar ned vindskyddskartan
Tackar, kollar kartan. Det är sådana träruckel alltså? Det är väl om man inte har tält med sig och vill ha tak? Fast jag köpte tält på Jysk tidigare i sommar, 2-mannatält, sovsäck och en slags uppblåsbar madrass. Tänkte prova dessa på gräsmattan här utanför. Kanske i natt.

Om du kan tänka dig att åka lite senare
Ja alltså jag har inte släppt detta alls, bara att jag inte talar om det med Camilla längre. Jag får helt enkelt bara säga "Åker ut och kampar lite med några kompisar" eller nåt när det blir gällande. Jag börjar jobba igen 12 augusti så några dagar innan dess kanske... får se. Beror lite på vädret också så klart.

Och egentligen spelar det ingen roll vart jag åker. Bara att man är fler på trippen. Då kan ingen "döda mig och sno min motorcykel", fast hon har en visa till, den handlar om "vargar och björnar".
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tackar, kollar kartan. Det är sådana träruckel alltså? Det är väl om man inte har tält med sig och vill ha tak? Fast jag köpte tält på Jysk tidigare i sommar, 2-mannatält, sovsäck och en slags uppblåsbar madrass. Tänkte prova dessa på gräsmattan här utanför. Kanske i natt.


Om du köpt tält på Jula kan det vara särdeles bra att ha koll på vindskyddskartan och övernatta i direkt anslutning...
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kan säga att dom har många bra ord på sköna saker där borta. Mamma var tjeck så jag talar en mycket vårdad och korrekt tjeckiska som jag misstänker ingen där talar (folk brukar ju svära så mycket). Så när folk hör mig brukar dom fråga; "var i landet kommer du ifrån?", då brukar jag bara säga att morsan var tjeckiska men att jag är från sverige. Då blir dom alltid mycket imponerade.

.. ordet "kurva" vill man inte säga för mycket där borta, det betyder hora. Och ordet "hora" på tjeckiska betyder i sin tur berg på svenska. Så det finns mycket att missförstå ;)


Tackar, kollar kartan. Det är sådana träruckel alltså? Det är väl om man inte har tält med sig och vill ha tak? Fast jag köpte tält på Jysk tidigare i sommar, 2-mannatält, sovsäck och en slags uppblåsbar madrass. Tänkte prova dessa på gräsmattan här utanför. Kanske i natt.


Ja alltså jag har inte släppt detta alls, bara att jag inte talar om det med Camilla längre. Jag får helt enkelt bara säga "Åker ut och kampar lite med några kompisar" eller nåt när det blir gällande. Jag börjar jobba igen 12 augusti så några dagar innan dess kanske... får se. Beror lite på vädret också så klart.

Och egentligen spelar det ingen roll vart jag åker. Bara att man är fler på trippen. Då kan ingen "döda mig och sno min motorcykel", fast hon har en visa till, den handlar om "vargar och björnar".
Då är allt ju ännu märkligare
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Om du köpt tält på Jula kan det vara särdeles bra att ha koll på vindskyddskartan och övernatta i direkt anslutning...
Är benägen att hålla med!
@uncletom - Nej, de jag tipsade om är ordentliga stugor med kamin, ved, ofta finns det vatten i anslutning m.m.
Finns sjukt fina lägerplatser med välhållna och fräscha vindskydd.
Ett exempel nedan - ett stort plus är att det är noll mobiltäckning.
1000009877.jpg
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top