Rumpvibrator mot kvarglömd blinkers

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Kommer du att försöka dig på en fördröjning innan den börjar vibrera eller ska den skaka så fort blinkersen är igång? Tex. Att den börjar vibrera efter 20sec om du inte stängt av.

Bra idé! Tänkte egentligen att ett relä räckte, men nån timer vore ju kanon. Mindre irriterande. Får kolla på detta. Väntar på motorn från Kina.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Raderad medlem 61114

Guest
Skönt att nån tar tag i sitt problem med att inte kunna komma ihåg att knäppa av blinkersen, så får vi åtminstone en person mindre att störa oss på :fakta :D

Själv trycker jag alltid nån gång extra utifall man kanske råkade få syn på en snygg tjej i senaste korsningen så all hjärnaktivitet upphörde :rofl

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
På 90-talsYammorna slocknade den automagiskt efter ett tag:tummenupp. Var tog den "speedsensorn" vägen..?:(

Det gör den på S1000RR också. Dock så är det inte så bra om man lånar en annan hoj som inte har det och man undrar vad folk viftar åt när man kör. Men att titta ner på instrumentpanelen fungerar ju också :)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har för vana att alltid säkerhets trycka av blinkersen. Kan bli lite maniskt men det funkar bra

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mycket noobs som är duktiga på att slå av blinkers. Vi andra har ju knappt ens det på hojen och har vi det använder vi den inte. Men ibland slår man till den för att man har farbror blå bakom/framför och då kommer man så klart inte ihåg att slå av den. (Vem i helvete tittar på instrumentet ändå?)

Så jag förstår vitsen med vibrationspåminnelse. Lycka till.

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Själv har jag blivit ett riktigt ticsmongo, trycker in blinkersknappen alldeles för ofta. Sett att jag till och med gjort det på bana (på videon i efterhand, se här), katastrof :va

Men hellre det än stjärtvibrationer:hihi:hihi

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har man inte koll på blinkersen eller vilken vxl man kör på kanske dags att ta ytterligare några lektioner...

Lite Ove över det där tycker jag, "vem som helst kan väl backa med ett bilsläp" :)

Solen skiner på instrumentpanelen och man kan råka sitta i tankar på :tuttar istället för blinkers eller växelläget ibland. Låt killen ha stjärtvibrator om han vill. :7peta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför?
Nu kanske det inte är läge att köra runt & stirra på en lampa på ininstrumenteringen hela tiden, men man vet väl att blinkersen är på, därför att man själv satt på den? :confused:

Min hoj vibrerar nog så pass att där inte finns någon chans att märka en sådan manick dessutom, men kanske det går för dem med lite modernare maskiner.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Ja, jag håller med. "Man" vet nästan alltid att blinkersen är på, just därför att man själv satt igång den. Har du ALDRIG någonsin missat? Grattis!

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Läser ingen det jag redan har skrivit? Reglaget är inexakt vid avstängning. Det här är ett billigt sätt att lösa det problemet på, som dessutom ger mig bonusen att jag slipper riskera att glömma, vilket är ovanligt, att trycka av den (kontrollerat genom koll på instrumenteringen pga nämnda inexakthet), och därmed även minskar risken att få en bil som kör ut framför mig i en korsning...

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Whatever floats your boat säger jag. Är väll bättre att han kör med rövvibro än att bli lurad av hans blinkers?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, jag håller med. "Man" vet nästan alltid att blinkersen är på, just därför att man själv satt igång den. Har du ALDRIG någonsin missat? Grattis!

Näe, det tror jag inte att jag har. Kanske på moppetiden när allt var nytt? :va

Nåväl. Detta är ju klart ett problem för många.
Men vad gör man när man ser någon åka runt med blinkarn på i otid?
Har testat att blinka med helljuset, men de flesta bara vinkar glatt och blinkar sig vidare... Någon har väl dratt fram långfingret med, men ingen har nog släckt blinkarn iaf.
Provat flasha blinken höger/vänster med, men då har de nog bara trott att jag är dum i huvet.
Åka upp breve och trycka på knappen åt dem känns lite omständigt, framförallt om man är på väg åt andra hållet...

Så, vad gör man egentligen som med(mot-?)traikant åt detta? :va

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför inte sätta i en bra mkt starkare indikatorlampa, alternativt flyttar upp eller sätter en extra där den är garanterat synlig? Alternativt sätt i ett sådant där fördröjningsrelä som drar igång tutan efter 40 sekunders blink.

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Finns det några färdiga analoga kretsar/pulsräknarrelän som matar vidare 12V efter x pulser så länge pulsen fortsätter komma inom ett visst intervall, eller är det arduino, rasberry pi eller liknande som behöver införskaffas och programmeras. Nån techie med koll?

Jy98JgZ.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...