RVF400 till banhoj 2011, eller Moto2-hoj - som den borde ha varit

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Har fräst ett fäste till ISR-bakoket. Fått hem 35mm rostfritt rör att svetsa nya headers till bakre cylindrarna, för att passa nya svingen och Öhlinaren.
 

Bifogat

  • Bild 293.jpg
    Bild 293.jpg
    236.2 KB · Visningar: 216
  • Bild 291.jpg
    Bild 291.jpg
    244.4 KB · Visningar: 218
  • Bild 288.jpg
    Bild 288.jpg
    242.7 KB · Visningar: 216

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jobbet framskrider, i mina händer för tillfället.
Nästan sista lagret slipgrund är detta, även om det ser lite ut som lack.
 

Bifogat

  • 30mars.jpg
    30mars.jpg
    151.1 KB · Visningar: 224

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Gött Petter!

Ska bli svinkul att gjuta av den dära! Superlätt! Superstark! Supersnygg!!!:tummenupp

Själv svarvar och fräser jag bakaxel- och svingaxelmuttrar, samt en massa småbultar till länkaget mm. i titan för tillfället. Spånorna brinner fint om man gör dom för mycket som "änglahår" haha!
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
bakaxel+justeringsblock+titanmutter= 427gram
 

Bifogat

  • Bild 297.jpg
    Bild 297.jpg
    247.2 KB · Visningar: 166
  • Bild 296.jpg
    Bild 296.jpg
    238.9 KB · Visningar: 174
  • Bild 294.jpg
    Bild 294.jpg
    244.3 KB · Visningar: 178

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vackert! :tummenupp

Kul att se att det går framåt för dig också. :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
"Nu har ja ju inte läst hela tråden"...men vad tror du det blir för matchvikt på bygget?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
"Nu har ja ju inte läst hela tråden"...men vad tror du det blir för matchvikt på bygget?

Hej!

Ingen aning, faktiskt. Hittills har jag ju bara jobbat med chassiet, och jag försöker verkligen göra varje liten bit så lätt och fin jag kan. I motorn (som är en design från 80-talet) lär det finnas en jäkla massa vikt att spara. Till exempel är kopplingen en monstruös historia med slipperfunktion och en sjuk mängd lameller och stålskivor. Ett byte av hela skiten mot en nyare Hondakoppling borde spara ett par kilo. Liknande ser det ut överallt i motorn, och jag har förhoppningar att komma ner på ca 140kg i slutänden.

Just nu är det som sagt titankalas. Inte så dyrt om man tillverkar grejerna själv.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Har tillverkat en del av länkagebultarna med muttrar, samt svingaxelmutter och drevbultar med muttrar i titan nu. Blir som en sjukdom nästan detta. Vansinnigt motsträvigt material att bearbeta, har testat en jäkla massa skärdata och kylmedel, utan att egentligen komma speciellt "rätt". Man får ta det varligt och sakta, helt enkelt. Eller läsa på, hemska tanke!
 

Bifogat

  • Bild 301.jpg
    Bild 301.jpg
    226.5 KB · Visningar: 192
  • Bild 305.jpg
    Bild 305.jpg
    217.9 KB · Visningar: 188
  • Bild 307.jpg
    Bild 307.jpg
    222.8 KB · Visningar: 182

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Angående vikten på dessa delar tycks det mig, efter att ha vägt, som att de blir ganska exakt hälften så tunga som en del i stål, om man gör titandelen i samma dimensioner.
 

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
En fin Ohlinare hittades bbb-billigt, och tvattas nu, samt far en ny och passande fjader. I ovrigt lite stiltje. Hjulen pa pulverlack. Suck.


Fast foreward to the last pictures:

Du har en annen Öhlins'er på hojen nå, ja?

Den du har på bildet her, likner på den modellen jeg trenger til mitt prosjekt, den er vel ikke til salgs, eller? :)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Fast foreward to the last pictures:

Du har en annen Öhlins'er på hojen nå, ja?

Den du har på bildet her, likner på den modellen jeg trenger til mitt prosjekt, den er vel ikke til salgs, eller? :)

Har en 2 st Öhlinsdämpare tilll övers, dock inte den TTX som nu sitter på.

En är från början till en CBR900, den andra till en CBR1000RR -04.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Angående vikten på dessa delar tycks det mig, efter att ha vägt, som att de blir ganska exakt hälften så tunga som en del i stål, om man gör titandelen i samma dimensioner.

Jao, hälften är ungefär rätt.

Jag köpte lite rostfria skruvar till mina bromsok och där vägde dom rostfria ganska precis 49.5g per styck jämfört med titanskruvarna som bara vägde lite drygt 25 eller 26g. :)

Blir förbaskat snyggt det där. :tummenupp
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu har gjutningen av bakdelen börjat så smått. Första steget blir att göra en form, och sedan gjuta upp "sittdelen". Plast/epoxi-gurun Reuterholt styr upp det hela, styrenångorna ligger tätt, hård metal dunkar i lokalen,ja kort sagt trivsamt värre :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Faan vad fint det blir..:tummenupp
Då jag har jobbat lite med racing så värmer detta mitt gamla racing-hjärta!!
 

janric

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha FJR1300, Triumph Street Triple R
Slutet på världshistorien?

... och vad hände sedan? (Samma fråga till Mr Moto)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det som hände, på en front iaf, va att jag fick händerna fulla med ett annat stort glasfiberjobb, så bakdelen har bara komit lite längre än sist.

På G dock.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Fekk, nästan glömt denna byggtråd. Sjukligt fin cykel blir det! :tummenupp
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag grejar vidare i oerhört långsam takt. Har fixat ett matchande PVM magnesiumhjul fram.

Bygger på bakre avgassystemet, blir i 1mm rostfritt. Svetsar små små tårtbitar till headers som skall kunna komma runt den biffigare svingen och ansluta till det Yamamotosystem som kommer framifrån.

Väntar på att Petter ska få pluggen till bakdelen lackad så jag kan börja göra formdelar att gjuta i.

Bygger 150 kvm garage/stall hemma på gårn.

Leker med Milly, 10 månader.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top