Ryckig gång vid låga varv, slut på idéer

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Triumph TT600
Hej!

Jag har en Triumph TT600 som har varit lite skumm sedan jag köpte den för drygt ett år sedan.

Problemet är att den går konstigt när man smyger iväg på nästan tomgång och sedan gasar på försiktigt då spottar och rycker han. Vid höga varv går den som en dröm, inga startproblem eller liknande heller. Tomgången är aningen hög vid kall motor annars bra.

Det är rätt irriterande när man åker i stan typ i rondeller och ska gasa ur då rycker och grejar motorn rätt kraftigt vilket är väldigt obehagligt.

Jag har letat tjuvluft överallt rivit isär startmotorn och rengjort samt provat att den jobbar. Där verkar allt vara ok. Hade inne den på verkstad och dom kunde inte hitta något galet. La in en mjukvara för slipon och kn-filter vilket inte hjälpte något.

En annan teori jag hadde var att det beror på mitt hemmabyggda avgassystem. Men jag har pluggat och grejat för att testa olika motstånd men ingen skillnad där heller. Skickar med lite bilder på avgassystemet om det ändå kan vara där jag har gjort bort mig.

Jag har felkoder på "kabelbrott" till hastighetsmätaren, tempmätaren och varvmätaren vilket inte är så konstigt då hojen är ombyggt och inte har några sånna.

Nu har jag slut på idéer och är tacksam för alla tipps dåliga som bra jag kan få.

Tänkte mäta på bränsletrycket i dag och byta filtret men jag är tveksam om detta kan hjälpa.

MVH // Erik

Bifogat

• Bild015.jpg
    Bild015.jpg
    248.5 KB · Visningar: 199
  • Bild013.jpg
    Bild013.jpg
    247.3 KB · Visningar: 220

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Någon spridare som droppar? Vet inte om det är samma problem med tstiftsbrunnarna som dom större motorerna. Kolla stiften om och efter fukt/rost.

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Triumph TT600
Tack för tipset! Hur kållar man om spridarna droppar? Och vad gör man åt det i sådana fall? Köra dom i avfettning och ultraljudstvätt?

Stiftena kikade jag på och dom såg bra ut.

Kanske ska tillägga att det är inspruning på hojen och alla signaler från givarna såg bra ut när jag var inne på verkstaden.

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Tack för tipset! Hur kållar man om spridarna droppar? Och vad gör man åt det i sådana fall? Köra dom i avfettning och ultraljudstvätt?

Kanske ska tillägga att det är inspruning på hojen och alla signaler från givarna såg bra ut när jag var inne på verkstaden.

hur långt har den gått? min gixxer gick på samma sätt som du beskriver, och sen skimsa (stavning) ja om den. sen gick den som den skulle.

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Triumph TT600
Om det är ventilspelet du tänker på? så ska detta vara ok, mätte up det förra sommaren och det var perfekt då.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Vet ju inte riktigt hur din hoj serut. Men jag har kollat genom att ta loss hela railen med spridare i. Sedan haft dom i varsen behållare. Kört pumpen och kollat så att dom dimmar fint och inte droppar. Vetenskapligt korrekt vet jag inte men......
Dålig spridare är bara till att byta ut.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är tps kalibrerad? Hur ser tps diagnostiken ut vid små öppningar?

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Triumph TT600
Tack för era tips!

Tps kikade vi pa när jag var pa verkstadoch allt där sag ok ut. Jag vill minnas att vi till och med nollställde den med hjälp av datorn.

Tänkte rycka spridarna i kväll och provköra dom.

Kan det ställa till med problem om man kör soppapump och spridare med vatten istället för besin?

Jag skulle nog kunna köra hela systemet pa jobbet annars vi har en "lada" man kan ställa in frekvens samt längden pa pulserna denna borde ju ga att använda till spridarna.

Nagon som har i huvudet vad dom ska ha för spänning?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
De är kinkiga de små 600orna. Pillade med en sån idag & där hade de inte gjort recallen på den så att kabelstycket från laddnigen hade smält= trasig laddgegulator (fast den laddar). Den gick piss missade lite på tomgång+ det ej gick å ställa co sen när kylarfläckten gick igång så dog den.
De går bäst med den äldsta mappen & co 1 ingen trimm mapp. Kolla även med nån Trajahandlare att alla recalls är gjorda (bara att ge dem 6 sista i ramnr så kan de kolla) på den det ska inte kosta dig nåt ifall den har varit inne på aktoriserad verkstad & de missat det. Då står Triumph för det ändå.
Lycka till & najs avgas det blev:tummenupp

-Tysken-

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Triumph TT600
Jag tror jag har hittat något precis :yoparty

Kopplade upp bränslepumpen och fuelrailen på bänken och körde systemet med fotogen, då upptäckte jag att btr ger ifrån sig skumma ljud och vibrerar och tjuter väldigt kraftigt, det även spottar lite i returen. Detta kan inte vara normalt eller???
Sprutbilden på spridarna såg rätt bra ut annars, det var lite svårt att se dock. Kan man färga fotogenet med någon karamellfärg eller liknande tro?
Upptäckte även att tjutet/vibrationerna minskar när man kör spridarna då den då reglerar mindre. Detta kanske förklarar varför det inte blir några problem när man gasar hårt eller har lite högre varv

Jag har faktiskt bytt laddregulatorn på min då denna var kass, såg däremot inget kontaktstycke som var kass.
Jag sökte någonstans på triumphs hemsida efter recalls på mitt ramnummer men där kom det inte upp några. Kanske lika bra att även kolla med en verkstad.

Den enda skillnaden jag märkte efter ändringen av mappen var att avgassystemet blir lite varmare. Själva gången var är det ingen större skillnad på. CO tittade vi faktiskt inte alls på.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tryggregulatorer brukar låta en del, du kan ju mäta bränsletrycket om du vill så e du säker på att regulatorn fungerar som den ska.

Det första som slog mig dock, dålig gång på lågvarv... har du synkat gasspjällen?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept