Ryggis Skyddus

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag undrar om någon har erfarenhet av Prexport's ryggskydd? Vad jag vet har dom bara gjort en modell, den på bilden.
Annars har jag funderat på UFO's skydd, nackdelen är väl att dom är ruggigt smala (jag är iof inte så bred heller men... :rodnar ) jag kollade på A-stars' Supertech också, verkar helt ok, men det va änna tjockt, blir nog varmt.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
F*ck, glömde bilden :p
Det är visst inte bara Ingo som har Alzheimer... :eek:

Bifogat

• ryggskydd.jpg
    ryggskydd.jpg
    25.5 KB · Visningar: 546

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
jag kör med UFO, tycker det känns bra. men som du säger är väl den hårda delen av skyddet lite väl smalt. täcker ju dock upp ryggraden väl, vilket väl får anses vara det primära

R1-73

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1 Banhoj
Varför inte köpa dainese?
motogps officiella säkerhetspartner.
vilket märke på tex ryggskydd tror du har varit flest ggr i backen och har flest timmars utveckling och tester.
har krashat ordentligt med dainese ställ och ryggskydd och klarat mig enormt bra. frontalkrocka med en bil och FLÖG 74 meter.
inget skitsnack.
köp inte annat för att det är billigare.
den förklaringen suger om man sitter förlamad pga en senil bilist.
snika inte på skydden. (om du måste) "lite" billigare ställ och en komplett dainese saftyväst under istället.
och du riktiga hanskar är mitt tips. kolfiber över knogarna.
fundera på vad du kan göra utan funktionen i dem...

mvh R1-73

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Dainese är säkert ett jättebra märke, men jag har svårt att tro att man märker någon större skillnad, även om man crashar.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Halvarssons Track vann ett test i förra numret av en stor svensk MC-tidning. Man bedömde bl a stötupptagning, penetrering och komfort.

Pris enligt tidningen: 1295:-. Relativt billigt, speciellt om man jämför de utmärkta testvärdena med andra dyrare märken. Ett sånt ska jag nog i alla fall köpa själv när jag ledsnar på mitt Dainese från -91.
(Ser inte lika "säkert" ut längre om man jämför med dagens jätteplattor.)

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Flagga skrev:
Halvarssons Track vann ett test i förra numret av en stor svensk MC-tidning. Man bedömde bl a stötupptagning, penetrering och komfort.

Pris enligt tidningen: 1295:-. Relativt billigt, speciellt om man jämför de utmärkta testvärdena med andra dyrare märken. Ett sånt ska jag nog i alla fall köpa själv när jag ledsnar på mitt Dainese från -91.
(Ser inte lika "säkert" ut längre om man jämför med dagens jätteplattor.)

Av princip så lyder jag så lite som möjligt av vad den stora svenska hojtidningen skriver (jag är grinig, jag vet!). Därför ska jag nu i ren protest INTE köpa ett sånt skydd :D

PS. Nej jag prenumererar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(längre)

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Limstift skrev:
Av princip så lyder jag så lite som möjligt av vad den stora svenska hojtidningen skriver (jag är grinig, jag vet!). Därför ska jag nu i ren protest INTE köpa ett sånt skydd :D

PS. Nej jag prenumererar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(längre)

OK, sorry! :D

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
Jag har ett Prexport och är helnöjd med det. Förutom att det är bekvämt så följer det ryggen helt perfekt. Provade två andra åxå, bla dainese, och de följde inte ryggen alls på samma sätt. Det blev en stor glipa mellan skyddet och ryggen. 995 Kr kostade det på CI:s mc i jönköping, fast jag köpte det när det var motormässa i stan o då hade de 15 % rabatt på kläder o skydd så jag betalade 850, överkomligt!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag kör med A-star Supertech (heter det va?). Funkar kanon, rätt tjockt men särskilt varmt tycker jag inte att det blir. Kostar 1500 ungefär.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Ok, jag har inte kommit nånstans, det står fortfarande mellan A-star Supertech, Prexport och UFO. Prövade ett UFO 175 idag, satt rätt bra, men risken är att det vill åka för långt upp på ryggen om jag har byxor/shorts på mig under stället. Fast det kanske inte är nåt att bry sig om, stället klämmer nog åt såpass...

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jag kör med Dainese (Ca:1000kr) & det funkar skitbra, prova dig fram så lär du hitta ett som sitter bra :tummenupp

Bifogat

• ryggskydd_fram.jpg
    ryggskydd_fram.jpg
    120.2 KB · Visningar: 268

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Thundercat skrev:
Jag kör med ett ixs skydd som jag tycker fungerar utmärkt. Kostade ca 900 kronor.

Jag har ett likadant. Enda nackdelen enligt mig är att det blir jäkligt varmt. Jag har funderat på ett Prexport själv faktiskt, två polare har köpt det och de är helnöjda.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Rodentboy skrev:
Jag har ett likadant. Enda nackdelen enligt mig är att det blir jäkligt varmt. Jag har funderat på ett Prexport själv faktiskt, två polare har köpt det och de är helnöjda.

Jag tycker att det blir lika varmt även om jag kör utan tätt åtsittande ryggskydd i min andra jacka.

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag har ett sånt prexport som är på bilden.
Det sitter jättebra.

Det jag är lite tveksam till är att det är så lätt att böja bakåt , alltså skyddar det dåligt mot översträckning bakåt.

Jag har vurpat med skyddet dock så slog jag inte i ryggen så hårt, men visst gjorde skyddet sitt jobb i mitt fall.

Skulle jag köpa ett ryggskydd som är prisvärt skulle jag köpa ett
Dainese tror dom heter BAP1 och BAP2. Det skyddet är godkännt.

Edit: det är ett sånt skydd som bilden ovan tror det kostar cirka 800 i lelles katalogen.

Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Jag har bytt från Dainese till Prexport, kanonbra skydd!!!

Sitter klockrent :tummenupp

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Jag använder oxå detta Ixs ryggskydd. men jag hade ett problem med det i början njurbältet åkte upp på bröstkorgen ungefär..
(vet inte om jag är fel byggd) men det löste jag med två extra såna där svarta resår band som jag fäste så dom gick runt benen och höll ner njurbältet.

då vart det perfekt! :tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
#2 skrev:
Jag använder oxå detta Ixs ryggskydd. men jag hade ett problem med det i början njurbältet åkte upp på bröstkorgen ungefär..
(vet inte om jag är fel byggd) men det löste jag med två extra såna där svarta resår band som jag fäste så dom gick runt benen och höll ner njurbältet.

då vart det perfekt! :tummenupp

Ölmage? :lol

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM