Ryggont!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Fan, jag har drabbats av ryggont som håller i sig. Har svårt att luta mig framåt och är stel som en pinne på morgonen.
Värst av allt är att jag får problem att köra hoj eftersom man sitter framåtböjd.... :-(

Nån som har tips om hur man lindrar besvären ?

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Prova läkare, sjukgymnaster, naprapater osv osv som har utbildning i sånt här, inte SH.com.

Standardtips från coachen.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Om du nu inte redan gör det så börja aktivera dig.
Ta långa promenader, träna på gym och stretcha mycket. Då har du en bra grund att stå på!
Låt någon professionell sätta ihop ett träningsprogram åt dig bara så du inte förvärrar skadan.

Lycka till :tummenupp

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Du har antagligen fått en låsning eller kotförskjutning gå till kiropraktor eller be nån kompis att lyfta dig så kanske det släpper.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Du kanske är stel helt enkelt och kroppen inte kan sträcka ut ordentligt, prova att stretcha ut korsryggen och hamstrings så kanske det blir bättre.

Det är just ett av råden man brukar få av läkaren, sedan om det inte blir bättre så kan du boka tid hos läkaren.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Pebl skrev:
Fan, jag har drabbats av ryggont som håller i sig. Har svårt att luta mig framåt och är stel som en pinne på morgonen.
Värst av allt är att jag får problem att köra hoj eftersom man sitter framåtböjd.... :-(

Testa att prommenera lite längre sträckor (bra för ryggen) Stretcha baksidan av låren/sätet och ljumskarna (skapar spänningar i ländryggen om de är för korta).
-Kombinera med VIOXXAKUT, den mest potenta antiinflammatoriska och smärtlindrande medicin som finns. Din doktor kan ordna. Dessutom helt utan risk för ALLVARLIGA gastrointestinala besvär. Visste du att Ipren, Voltaren mfl DÖDAR fler personer pga blödande magsår än alla motorcyklar i Sverige? Mvh Callee

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Pebl skrev:

Tjacka custom :rofl

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Köp en sån här

{199B1A28-9D87-4792-BAE3-62885FC7A231}.jpg

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
Custom eller Gungwilde är inget option kan jag säga, då börjar jag hellre med annan hobby.

Jag har redan haft kontakt med sjukgymnast men då de verkar ha mycket att göra nu är det två veckors väntetid, söker framförallt tips om hur jag skall lindra besvären under tiden.

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CBR600RR -08
Pebl skrev:
Custom eller Gungwilde är inget option kan jag säga, då börjar jag hellre med annan hobby.

Jag har redan haft kontakt med sjukgymnast men då de verkar ha mycket att göra nu är det två veckors väntetid, söker framförallt tips om hur jag skall lindra besvären under tiden.

Prova med ett njurbälte, funkar för mig...

vertebrae

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
honda vf750c
Pebl skrev:

Jag är själv naprapat, och kan nog ge dig en hel del bra tips tror jag. För det första tycker jag att de som säger att du ska aktivera dig har helt rätt. De som förordar antiinflammatoriska preparat har ju naturligtvis rätt så till vida att de tar bort en del av symtomen. Ser hellre att, om du ska ta någon medicin ska det vara Zon-gelé som masseras in i ländryggen. Kombinationen av en snäll antiinflammatorisk salva samt massage är skonsam och bra/ bättre än antiinflammatoriska medel i ditt läge.

Vad gäller träning så, så ta promenader. Om du styrketränar, träna ingenting i framhåtlutat läge eller med rotation av överkroppen!!!!

Den stretch du ska göra är töj av sätesmusklerna. Detta går till på följande sätt:

Sätt dig längst ut på en stol
Sätt den ena foten på det andra knät.
Böj överkroppen framåt, med ansiktet mot marken tills det sträcker i rumpan
Håll kvar så i tio sekunder.
Kontrahera den uttöjda rumpmuskeln genom försöka att trycka ner knät mot golvet samtidigt som du håller emot med ena handen i 10 sek.
Upprepa 3 ggr på varje sida.

Se: http://www.ryggochmuskelakuten.se/innebandy.asp
och kolla efter Gluteus medius och minimus, så får du se en bild på hur det ser ut.

Dennastretch kommer garanterat att hjälpa dig.

Ta ryggträningen med din sjukgymnast eller annan lämplig terapeut.

/

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
Tack Vertebrae!

Har stretchat idag och det verkade göra susen, nu kan jag nog stå ut tills jag skall träffa sjukgymnasten.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...