Pebl skrev:
Fan, jag har drabbats av ryggont som håller i sig. Har svårt att luta mig framåt och är stel som en pinne på morgonen.
Värst av allt är att jag får problem att köra hoj eftersom man sitter framåtböjd.... :-(
Nån som har tips om hur man lindrar besvären ?
Jag är själv naprapat, och kan nog ge dig en hel del bra tips tror jag. För det första tycker jag att de som säger att du ska aktivera dig har helt rätt. De som förordar antiinflammatoriska preparat har ju naturligtvis rätt så till vida att de tar bort en del av symtomen. Ser hellre att, om du ska ta någon medicin ska det vara Zon-gelé som masseras in i ländryggen. Kombinationen av en snäll antiinflammatorisk salva samt massage är skonsam och bra/ bättre än antiinflammatoriska medel i ditt läge.
Vad gäller träning så, så ta promenader. Om du styrketränar, träna ingenting i framhåtlutat läge eller med rotation av överkroppen!!!!
Den stretch du ska göra är töj av sätesmusklerna. Detta går till på följande sätt:
Sätt dig längst ut på en stol
Sätt den ena foten på det andra knät.
Böj överkroppen framåt, med ansiktet mot marken tills det sträcker i rumpan
Håll kvar så i tio sekunder.
Kontrahera den uttöjda rumpmuskeln genom försöka att trycka ner knät mot golvet samtidigt som du håller emot med ena handen i 10 sek.
Upprepa 3 ggr på varje sida.
Se:
http://www.ryggochmuskelakuten.se/innebandy.asp
och kolla efter Gluteus medius och minimus, så får du se en bild på hur det ser ut.
Dennastretch kommer garanterat att hjälpa dig.
Ta ryggträningen med din sjukgymnast eller annan lämplig terapeut.
/