Ryggskydd, bra att ha?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag ser ibland folk som kör med ryggskydd men utan skyddskläder. Är detta vettigt? I min värld verkar det fantastiskt korkat. Senast igår såg jag en kille i stan på någon typ av VFR eller annan tourer med kavaj och ryggskydd. :näsblod Ryggskyddet bärs förstås utanpå då, detta för att:
  • Skrynkla kavajen maximalt
  • Skydda kavajen vid ev haveri
  • Vissa sin omgivning på högt säkerhetstänk

Jag har även sett folk med ryggskydd och t-shirt.

Kan man inte slopa ryggskyddet om man ändå åker utan kläder?

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
1 skydd är bättre än inget.....

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
klart man kan , beroende på hur svårt du vill skada dig om du klotar !! :tummenupp

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Om man ska rangordna så är väl skrapsår bättre än en bruten rygg?

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Stövlar och shorts?
Tycker det borde rangodnas vad som är viktigast. Ryggskydd kan inte vara viktigare än jacka. Eller ja, kanske.
Det ser dumt ut i alla fall.

Tror du verkligen att skinnjacka skyddar ryggen bättre? Den skyddar huden på ryggen ja, men ryggraden? The spine is d shit man!
Vistt är det lite dumt att ha ryggskydd utanpå, förmodligen flyger det av ryggen när man börjar slicka asfalten.

Ryggskydd och Foppa-tofflor är det enda man behöver.

Glöm inte svettbandet på bromsvätskebehållaren också!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man ska rangordna så är väl skrapsår bättre än en bruten rygg?

Ja det är sant men skyddskläder känns mer basic.

Men jag tror faktiskt att det existerar en övertro på ryggskyddens effektivitet om jag ska vara ärlig.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Klädsel och skydd

Egentligen är väl skydd och klädsel något man själv väljer?
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.

Enda gången jag blir lite betänksam är när jag ser passagerare utan skydd i mycket höga farter. Brukar ha en regel om att mina passagerare har alt skydd som går att uppbringa annars får dom stå kvar. Själv kan jag nog skippa en del, men då kör man så försiktigt som är relevant mot skyddsnivå.

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
ahh det tror jag med, har jag tid brukar jag be polarn tejpa in mig i en boll med skumgummi(stavning?) och plast tror det kommer bli ngt i framtiden jaa! :tungan

z-one

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2004
Hoj
99, Kawa, ZX6R
riverrafter skrev:
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.QUOTE]

Ja, men det är dom andra skattebetalarna som får betala för sjukvårdskostnaderna, vilket kan tyckas lite onödigt :rolleyes:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har hellre enbart ryggskydd än jacka. Skrapsår bör man överleva bättre än knäckt rygg.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
riverrafter skrev:
Påverkar inte särskilt många fler än dig själv om du klotar, rent fysiskt.QUOTE]

Ja, men det är dom andra skattebetalarna som får betala för sjukvårdskostnaderna, vilket kan tyckas lite onödigt :rolleyes:

Då kan vi börja klaga på rökare, fetton, folk som dricker sprit, folk som äter på mc donalds, folk som inte motionerar, folk som cyklar utan cykelhjälm, folk som väljer att köra mc, folk som spelar fotboll i korpen osv osv...ja ni fattar nog!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Du kanske missade att jag skrev,
.

Som JTPK79 skriver så är resonemanget rätt så komplicerat.
Litegrann focusproblem här:
Vad är det egentliga problemet med avseende på skador, att många av oss kör som svinpälsar eller hur mycket skydd vi bär?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det händer att jag kör i t-shirt (tisse as they say) och ryggskydd. Det finns en praktisk förklaring och det är att ryggskyddet hindrar tshirten blåsa upp på ryggen i motorvägsfart. Egentligen skulle man kanske kunna ha en ryggsäck men vem orkar med det?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hjälm å ryggskydd känns väll som de är de viktigaste å ha på sig så om man känner för att åka tunt klädd så är de så jag hade gjort det iaf.

riverrafter skrev:

sure, samma som alkohol, rökning, innebandy, "stulna" hojjar som går på banna 1 vecka efter stölden osv... ska man börja snacka vad andra betalar så ska man även påpeka allt annat som vi får betala för också....

Last edited:

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Skydd är ocoolt! Det frekkaste som finns är att åka i foppatofflor, velourshorts och en t-shirt köpt i thailand och svartvitt tryck med en snygg brud på...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ryggskydd utanpå kavaj....Det bör fotas och slängas upp här

Måste se rätt roligt ut:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras