Ryggskydd för bankörning?

sandstream

Guest
@Sandstream: Det alpinestars som är på sista bilden, vad är det för bröstskydd i det, det skiljer sig lite mot den första bilden du postade? är det hårda skydd eller "mjuka".
På tal om senil så kommer jag faktiskt inte ihåg. Ber den fule killen på bilden att svara :D

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Dom är mjuka.

Tackar för infon!! Senil som man är så kommer man ju inte ihåg vilken storlek man provade, du är väl ungefär lika lång som jag (~183-184 cm)? Vad har du för storlek på det?

@Sandstream: Det alpinestars som är på sista bilden, vad är det för bröstskydd i det, det skiljer sig lite mot den första bilden du postade? är det hårda skydd eller "mjuka".

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Och, dom som är på Dainese Wave Neck 2 är hårde... Jeg har crash testet dom och dom funkar... Mine revben var ok, men mit skinnställ hade 3 fine hul efter skydden

... och alla vet ju att laga eller köpa nytt skinnställ är betydligt dyrare än att gå med några sketna revben i bandage ett par veckor... :hihi

Eller? :va

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Tja!

Nu har jag provat Knox ryggskydd med hel bröstplatta (Knox Gilet air).
Det jobbigaste verkar vara när man ska ta på sig skinnstället, men när det är på plats känns det bra.

Finns Knox västen också som race modell (extra lång) ??

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Nu har jag hittat bilder på västen som jag provade, beklagar den hemska modellen, det är han till vänster :tungan

Fler bilder: http://www.alvetoolracing.se/?p=nyheter&id=87

Jag har Dainese´s motsvarighet på väst, den är jag riktgt nöjd med.
Sitter skönt på plats & blir inte alls så svettig som man kan tro.

På mässan kikade jag på Lelles lösa Dainese bröstplatta som man stoppar innanför skinnstället alá MotoGP. Tänkte komplettera med en sådan inför denna säsongen.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag kör med ett Dainese wave ryggskydd. Jag tycker detta är kanon fint att köra med på sommaren. Ventilationen i skyddet gör att ryggen inte blir svettig.:)

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Vad är det för platta man brukar se MotoGP-förarna stoppa in innanför skinnstället?

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Jag tycker du ska se till i första hand att det är ett ryggskydd som är godkänt i nivå 2, sen är nog resten rätt personligt. Jag har länge kört med Knoxskydd och nu senast med en variant av deras väst. Jag har trivts busbra med dem men börjar nu så smått att kika på Spidi's Defender Armor. Den har samma godkännandenivå, men känns lite tunnare och smidigare. Dainese har jag aldrig varit mycket för då deras frontplatta har en dragkedja mitt fram, den kan inte skydda mycket...:confused:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag skulle aldrig köra med ett mjukt skydd. Jag använder Dainese Wave och kommer förmodligen skaffa en skyddsväst av typ som Sandstream eller Scuba diver visar. Halvarsson Track må vara bäst i test men tjejen har ett sånt och jag litar inte på det, det känns inte stabilt och det känns inte som att det skulle kunna hindra mig från en överböjning av ryggen på samma sätt som mitt Wave gör.

Hehe, då kan du kanske lika gärna köra med Biltemas ryggskydd? De ska ju också skydda mot "överböjning":D
Inget ryggskydd kan förhindra "överböjning". Ett ryggskydds uppgift är att fördela de krafter som uppstår så bra som möjligt. Ett hårt skydd transporterar kraften genom istället för att fördela och ta upp det..

Tänk så här. Gamla jänkebilar var rejäla doningar, men inte var de säkra för det. Krockade du så hoppar hela bilen till, och genomför all kraft vidare till dig.. Medans dagens bilar har deformationszoner, som kan ta upp och fördela kraften.

Så tänk inte att mjukt är kasst och hårt vasst:D

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
När ni säger väst... Är det väst med ryggskydd & bröstplatta då eller en väst med bara bröstplatta?

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Tackar!

Tack för svaren, vet inte riktigt om jag blev klokare:confused:
Säkerhetsnivå nr 2, sedan är det bara högst personligt lyckades jag utläsa i alla fall, tack för det:tummenupp

Blir nog ett Halvarsson track eller Alpinestars Bionic....

M V H

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Glöm inte! :mattias
susp.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...