Popelollole
Ny medlem
Finns Knox västen också som race modell (extra lång) ??
http://www.mc-boden.se/butiken/prod...d=523&osCsid=ea61d0aaf5a53bd1a2802a0747e80ac3
Står allt om storlekarna där.
Finns i race-size
Finns Knox västen också som race modell (extra lång) ??
Det är både bh och ryggskydd
Finns lösa att köpa.Men om redan har ultradyrt soft armour så vill man ju bara köpa BH.
Jag skulle personligen inte köpa ett Knox-skydd från MC-boden med tanke på hur de betedde sig mot Bike när någon av deras testare riktade kritik mot ett av deras ryggskydd.
Då kör jag hellre med en ihoprullad Bike som ryggskydd
Finns lösa att köpa.
Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?Jag skulle personligen inte köpa ett Knox-skydd från MC-boden med tanke på hur de betedde sig mot Bike när någon av deras testare riktade kritik mot ett av deras ryggskydd.
Då kör jag hellre med en ihoprullad Bike som ryggskydd
Finns lösa att köpa.
Bra att MC-Boden bett om ursäktFYI: Boden och Magnus på Bike har skakat hand och slutit fred. Hursomhelst så är Knox bra skydd, om man inte vill köpa det från Mc-Boden pga ett barnsligt beteende från en person så kan man väl köpa samma skydd, till samma priser, hos någon av deras återförsäljare...
Finns en tråd om det men jag minns inte vad den hette. I korthet skickade MC-boden ett inte alltför trevligt brev till Bike. Tack vare SH-medlemmarnas detektivarbete kom det fram vilket företag det var.Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?
Vi som tävlar har ju bekymret med att man kan få andra hojar i ryggen eller landa på sin egen osv. Därför köra jag med hårt ryggskydd.Kör vi ute på vanlig väg med risk att kasa i diket ökar däremot penetrationsrisken varför hårda skydd är att föredra…..välj därför skydd utifrån den miljö/situation/riskbild som föreligger…på bana har jag därför ett absorberande ryggskydd och till vardags ett hårdare.
Alla ryggskydd skall ha CE-märkning 1621-2. Har ryggskyddet inte denna märkning, utan CE-märkningen är 1621-1, är det endast ett knä-/armbåg-/axelskydd modell större och hör således inte till kategorin ryggskydd..
Precis som Rash skriver finns det inget ryggskydd som kan skydda mot överböjning. Sker ingen böjning i själva ryggskyddet kommer ”böjzonen” att börja där skyddet tar slut med effekten att böjningen blir ännu mer brutal.
Materialmässigt är mjuka skydd att föredra då dessa absorberar impact/rörelseenergi bättre än hårda skydd. Hårda skydd har sin nytta i att penetrationrisken minskar (pinnar, stenar o andra vassa objekt i diken mm).
Kör man tex på bana skall man inte behöva fundera på om det finns pinnar och skit i avkörningszonerna varför risken skall vara mer eller mindre noll och ett stötabsorberande material är därför att föredra.
Kör vi ute på vanlig väg med risk att kasa i diket ökar däremot penetrationsrisken varför hårda skydd är att föredra…..välj därför skydd utifrån den miljö/situation/riskbild som föreligger…på bana har jag därför ett absorberande ryggskydd och till vardags ett hårdare.
Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).
Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.
Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).
Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.
Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.
Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?
Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)
Det har jeg prøvet.... 2 gange !!!
80.95€ inkl. frakt.
http://www.motorrad-ecke.de/
(Bemärk... Frakt till Danmark är billigere än till Sverige pga av Posten i Sverige är så forbannat dyr !)
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).
Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.
Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).
Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.
Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.
Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?
Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)
Vi som tävlar har ju bekymret med att man kan få andra hojar i ryggen eller landa på sin egen osv. Därför köra jag med hårt ryggskydd.
Klart de har men vi kraschar oftare än vad de gör och jag vill personligen ha ett hårt ryggskydd. Kör du med en filt om det känns braSå det bekymret har inte folk som kör på gata?
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).
Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.
Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).
Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.
Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.
Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?
Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)
eller så gör man inte alls det med att skydd nån annan ska köpa, iaf inte dainese wave som har en kärna av honeycombe alu, (bikake utformning) slår man hårt nog på det så skadar man alut och då är funktionen delvis borta.
just denna honeycombe alu gör wave överlägset.
annars håller jag med om att de flesta tester är tveksamma.
Softarmour bröstskydd.... Var kan man köpa det?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |