Ryggskydd för bankörning?

sandstream

Guest
Jag skulle personligen inte köpa ett Knox-skydd från MC-boden med tanke på hur de betedde sig mot Bike när någon av deras testare riktade kritik mot ett av deras ryggskydd.

Då kör jag hellre med en ihoprullad Bike som ryggskydd :D

Men om redan har ultradyrt soft armour så vill man ju bara köpa BH.
Finns lösa att köpa.
 
Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Jag skulle personligen inte köpa ett Knox-skydd från MC-boden med tanke på hur de betedde sig mot Bike när någon av deras testare riktade kritik mot ett av deras ryggskydd.

Då kör jag hellre med en ihoprullad Bike som ryggskydd :D

Finns lösa att köpa.

FYI: Boden och Magnus på Bike har skakat hand och slutit fred. Hursomhelst så är Knox bra skydd, om man inte vill köpa det från Mc-Boden pga ett barnsligt beteende från en person så kan man väl köpa samma skydd, till samma priser, hos någon av deras återförsäljare...:rolleyes:
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag skulle personligen inte köpa ett Knox-skydd från MC-boden med tanke på hur de betedde sig mot Bike när någon av deras testare riktade kritik mot ett av deras ryggskydd.

Då kör jag hellre med en ihoprullad Bike som ryggskydd :D

Finns lösa att köpa.
Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?
 

sandstream

Guest
FYI: Boden och Magnus på Bike har skakat hand och slutit fred. Hursomhelst så är Knox bra skydd, om man inte vill köpa det från Mc-Boden pga ett barnsligt beteende från en person så kan man väl köpa samma skydd, till samma priser, hos någon av deras återförsäljare...:rolleyes:
Bra att MC-Boden bett om ursäkt :tummenupp
Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?
Finns en tråd om det men jag minns inte vad den hette. I korthet skickade MC-boden ett inte alltför trevligt brev till Bike. Tack vare SH-medlemmarnas detektivarbete kom det fram vilket företag det var.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).

Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.

Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).

Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.

Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.

Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?

Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)
 

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki gsxr 750
Alla ryggskydd skall ha CE-märkning 1621-2. Har ryggskyddet inte denna märkning, utan CE-märkningen är 1621-1, är det endast ett knä-/armbåg-/axelskydd modell större och hör således inte till kategorin ryggskydd..

Precis som Rash skriver finns det inget ryggskydd som kan skydda mot överböjning. Sker ingen böjning i själva ryggskyddet kommer ”böjzonen” att börja där skyddet tar slut med effekten att böjningen blir ännu mer brutal.

Materialmässigt är mjuka skydd att föredra då dessa absorberar impact/rörelseenergi bättre än hårda skydd. Hårda skydd har sin nytta i att penetrationrisken minskar (pinnar, stenar o andra vassa objekt i diken mm).

Kör man tex på bana skall man inte behöva fundera på om det finns pinnar och skit i avkörningszonerna varför risken skall vara mer eller mindre noll och ett stötabsorberande material är därför att föredra.

Kör vi ute på vanlig väg med risk att kasa i diket ökar däremot penetrationsrisken varför hårda skydd är att föredra…..välj därför skydd utifrån den miljö/situation/riskbild som föreligger…på bana har jag därför ett absorberande ryggskydd och till vardags ett hårdare.
 

sandstream

Guest
Kör vi ute på vanlig väg med risk att kasa i diket ökar däremot penetrationsrisken varför hårda skydd är att föredra…..välj därför skydd utifrån den miljö/situation/riskbild som föreligger…på bana har jag därför ett absorberande ryggskydd och till vardags ett hårdare.
Vi som tävlar har ju bekymret med att man kan få andra hojar i ryggen eller landa på sin egen osv. Därför köra jag med hårt ryggskydd.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Alla ryggskydd skall ha CE-märkning 1621-2. Har ryggskyddet inte denna märkning, utan CE-märkningen är 1621-1, är det endast ett knä-/armbåg-/axelskydd modell större och hör således inte till kategorin ryggskydd..

Precis som Rash skriver finns det inget ryggskydd som kan skydda mot överböjning. Sker ingen böjning i själva ryggskyddet kommer ”böjzonen” att börja där skyddet tar slut med effekten att böjningen blir ännu mer brutal.

Materialmässigt är mjuka skydd att föredra då dessa absorberar impact/rörelseenergi bättre än hårda skydd. Hårda skydd har sin nytta i att penetrationrisken minskar (pinnar, stenar o andra vassa objekt i diken mm).

Kör man tex på bana skall man inte behöva fundera på om det finns pinnar och skit i avkörningszonerna varför risken skall vara mer eller mindre noll och ett stötabsorberande material är därför att föredra.

Kör vi ute på vanlig väg med risk att kasa i diket ökar däremot penetrationsrisken varför hårda skydd är att föredra…..välj därför skydd utifrån den miljö/situation/riskbild som föreligger…på bana har jag därför ett absorberande ryggskydd och till vardags ett hårdare.

Din egen och andras motorcyklar har massor med pinnar och vassa penetrerande saker. Men framför allt kan man få en jävla snyting i ryggen när man kasar på rygg i 160km/h över en kurbs. Jag har gjort det själv, och känns som om någoan slagit dig över ryggen med ett basebollträ, och det gör skitont. Efter det bytte jag ryggskydd.

Men det är inte penatrationsrisken som är grejjen med hårda ryggskydd.
Det hårda yterskalet ska fördela kraften över en större yta. Och under den ytan skall det sedan finnas ett stötupptagande/absorberande material.

Det räcker med att den hårda ytan kan sprida en 1 kvadrat cm kraft till 2 cm yta. Så kommer stötdämpningen fungera dubbelt så bra. Och i verkligheten är vinsten förmodligen bettydligt bättre. Kanske 1 - 10 eller 1 - 20.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Vad var det för kritik mot vilket av Knox skydd och vad hände?

Det var deras Contourskydd, det var visst lite tjockt och varmt och karborren gav väl upp efter ett år... Skyddsmässigt sett var det (när det kom ut på marknaden) klassledande med ett genomsläpp på långt under 9kn, som är gränsen för Nivå 2.
 
Last edited:

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Hur får ni plats med alla dessa skydd?

Ska införskaffa nytt raceställ och nödvändiga skydd. Tycker inte att ställen verkar anpassade för att få platts med skydden. Ryggskydd kan gå, bröstplatta verkar svårt och höftskydd helt omöjligt! Hur bär ni er åt?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).

Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.

Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).

Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.

Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.

Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?

Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)

Så är man praktiskt lagt tar man sitt gamla hårda skydd och fixerar på sitt halvarsson skydd.... då får man ju allt som man kan önska :)
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Det har jeg prøvet.... 2 gange !!!

80.95€ inkl. frakt.

http://www.motorrad-ecke.de/

(Bemärk... Frakt till Danmark är billigere än till Sverige pga av Posten i Sverige är så forbannat dyr !)


Jeg har lige fået dem hem i storlek Large...

Om nogen tänker på att köpe i str. Large, ... Beställ i medium och bytt med mig :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).

Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.

Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).

Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.

Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.

Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?

Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)

Har du någonsin tittat innanför en hjälm? Kika in och kläm lite så märker du att det sitter frigolit på insidan av alla hjälmar. Men eftersom mjukt inte är säkert i dina ögon så kanske du vill ha stål där i istället?;)

Vi som tävlar har ju bekymret med att man kan få andra hojar i ryggen eller landa på sin egen osv. Därför köra jag med hårt ryggskydd.

Så det bekymret har inte folk som kör på gata?:va
På gata kan man ju linda sin rygg snygg runt ett träd eller stople. Så ska du leva efter ditt resonemang måste du ju tycka att hårda skydd också är bäst på gata?

Det finns testinstituter som testar skydden så att folk som du och jag inte ska tro så mycket, det är bättre att veta:tummenupp
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag litar inte på testerna som genomförts för 5 rutna öre.
Om man pressar ett vast föremål 5 mm in i ett skydd och sen mäter hur mycket energi som kommer ut på baksidan. Så kommer att mjukt skydd alltid att vinna det testet. Efter som spetsen bara sjunker in i skyddet. (skumgummiskydd skulle ge ett väldigt bra värde).

Om man däremot skulle pressa spetsen med en vis kraft tills det tar stopp, så kommer spetsen att titta ut å baksidan av det mjuka skyddet.
Och resultatet blir annorlunda.

Det enklaste testet i världen....
Gå till en mc-butik-
Lägg ett Halvarsson track ryggskydd över låret och klappa till allt vad du har med knuten hand. (förbered dig på lårkaka)
Ta ett hårt skydd och klappa till... (förbered dig på att få ont i handen men ingen smärta i låret).

Sen om du vågar tar du på dig ryggskydden och ber en polare klappa till dig mot ryggraden. (Om du vågar). Eller så nöjer du dig med testet på låret.
Köp sen det ryggskydd som du känner att du litar på.

Svär på att ingen kommer köpa halvarsson track efter det testet.

Varför tillverkar man inte hjälmar i mjukt material om det nu skulle vara så bra?

Mjuka skydd är för komfort, hårda är för att skydda. (Min uppfattning)

eller så gör man inte alls det med att skydd nån annan ska köpa, iaf inte dainese wave som har en kärna av honeycombe alu, (bikake utformning) slår man hårt nog på det så skadar man alut och då är funktionen delvis borta.
just denna honeycombe alu gör wave överlägset.

annars håller jag med om att de flesta tester är tveksamma.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
eller så gör man inte alls det med att skydd nån annan ska köpa, iaf inte dainese wave som har en kärna av honeycombe alu, (bikake utformning) slår man hårt nog på det så skadar man alut och då är funktionen delvis borta.
just denna honeycombe alu gör wave överlägset.

annars håller jag med om att de flesta tester är tveksamma.

Klart man inte ska göra det med skydd som pajjar efter en påfrestning.
Det vore ju lite som att testa tändstickor innan man köper dom.

Det låter som ett bra skydd du skriver om. Dock blir det ännu dyrare att ramla.
Om man måste byta både hjälm och ryggskydd efter en krash. Åt andra sidan är det klart värt det om man slipper åka rullstol resten av livet för att man snikat på skydden.

Ska kolla närmare på det ryggskyddet.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top