Ryggskydd - Handskar (övningskörning)

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Vettigt med stövlar handskar och ryggskydd.
I valet och kvalet om ryggskydd, ta det mindre kortare.
För med ett förlångt ryggskydd så trycks hjälmen backtill upp i nacken och framtill ner över ögonen.
Så du kanske bara kan se 50 meter framåt. KatTastroF helt enkelt.
Med för långt ryggskydd.
Biltema har L2 ryggskydd. Har ett sånt själv.
Men jag skulle göra en tur till Helsingborg och Bröderna Nilson i Välaområdet ner mot Berga för handskar och stövlar.
Med pengarna du sparade på Biltemas ryggskydd.

Biltema har jag alltid haft svårt för, mer speciellt nu när det kommer till säkerhet hehe.
men läst att deras skydd tydligen ska vara bra.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har för mig att körskolan inte tillåter dig att köra på deras ansvar, eller på deras banor / uppkörningen utan FULL mundering. Dvs ställ, skor, handskar, ryggskydd, hjälm.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Just ställ har jag för mig att man får låna, resten har jag tänkt att köpa.
Släktingarna har mc handel i tyskland så ska importera samtidigt som jag köper ställ där nere.

ska ner till skolan imorgon och höra med dom.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS, läs inte den här länken.
http://www.bike.se/node/54397?page=1
Bra hjälmar när det gäller skydd behöver inte kosta skjortan
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ll&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=5
http://www.motoin.de/advanced_search_result.php?inc_subcat=1&categories_id=27&keywords=caberg v2
eller
http://www.motoin.de/Helmets/Integral-Helmets/AGV-S-4-SV-Sun::16653.html#reviews
För egen del sätter jag först att den sitter bra och inte skymmer sikten.
För känns hjälmen obehaglig på huvudet, hjälmen hindrar mig att se flera 100 meter framåt när jag lutar mig fram över tanken.
Ja då är det ju inte aktuellt att köra hoj överhuvudtaget.
För mig som jag känner det.

Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
20 000 låter lite i underkant men det kan gå, beror helt på hur duktig du är och hur många lektioner du behöver ta. Som nån annan sa, bara de fasta avgifterna går på ca 6 000 kr och då är 14 000 kvar till lektioner. Om pengarna också ska räcka till utrustning så kan det ju bli lite knappt men som sagt, fixar du alla övningar på 5 lektioner så är du i mål. Tänk på att varje uppkörning kostar 1650 spänn, så varje chansning kostar en slant.

Lycka till ! :tummenupp

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Tycker du borde klara dig på 20000:-, fast är du helkass på att köra så kan de bli dyrare.. För mig kostade mc kortet tot 13000:- inkl risketta+teorimaterial, risktvåa, teori, 5körlektioner samt uppkörningen och hyra för hojen under uppkörning.. Kan du övningsköra privat utöver lektionerna på körskolan så kan de ju kapa kostnader ordentligt.

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
din lista på skydd här väl hyffsat rätt tänkt. jag hade köpt all utrustning själv (vilket jag även gjorde när jag övningskörde) bara en notis när det gäller handskarna, köp inte kort modell, köp modell längre då de skyddar väldigt mycket mera om oturen är framme.

lycka till med kortet och kör snyggt

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
20 000 låter lite i underkant men det kan gå, beror helt på hur duktig du är och hur många lektioner du behöver ta. Som nån annan sa, bara de fasta avgifterna går på ca 6 000 kr och då är 14 000 kvar till lektioner. Om pengarna också ska räcka till utrustning så kan det ju bli lite knappt men som sagt, fixar du alla övningar på 5 lektioner så är du i mål. Tänk på att varje uppkörning kostar 1650 spänn, så varje chansning kostar en slant.

Lycka till ! :tummenupp

20 000 e bara för kort,
Lektioner och fasta kostnader. :)

har ca 10 000-15 000 till utrustning så landar på totalt 30-35 000 Låter väl rimligt?

Tyvärr så är det ingen i min närhet som kör Mc med kort..så de blir lite svårt med övningskörning.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Det låter rimligt, många andra har klarat det med mindre pengar än så.
Kan du nöta krypkörning på någon öde parkeringsplats med en privathandledare kan du t o m få pengar över till bensin. :tummenupp

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vet inte om det bara var jag som tänkte fel. Men allt jag köpte till körkortstagandet var faktiskt utbytt inom ett år efter att jag hade kortet.
Behovet i verkligheten stämde inte överens med vad jag trodde jag behövde helt enkelt. Ryggskyddet är det som irriterat mest. Köp det bäst ventilerade som finns. Otroligt irriterande att alltid åka omkring och vara plaskblöt på ryggen.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Det låter rimligt, många andra har klarat det med mindre pengar än så.
Kan du nöta krypkörning på någon öde parkeringsplats med en privathandledare kan du t o m få pengar över till bensin. :tummenupp

Tyvärr ingen i sällskaps kretsen som kör motorcykel. Snackat med körskolan så ringa o boka tid 7 januari
Köpa handskar rygg skydd o stövlar.
Finns det några ryggskydd ni rekommenderar?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Jag köpte bara hjälm och handskar när jag gick i skolan för tre år sedan. Resten lånade jag på skolan.
Köp ett bra underställ istället, känns alltid bra att ha egna grejor närmast kroppen. Det kan man tvätta och känna sig fräsch ändå även när resten av prylarna luktar apa.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tyvärr ingen i sällskaps kretsen som kör motorcykel. Snackat med körskolan så ringa o boka tid 7 januari
Köpa handskar rygg skydd o stövlar.
Finns det några ryggskydd ni rekommenderar?

Jag kör med Dainese Wave Con Scapole (http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/paraschiena-wave-con-scapole.html?cat=41). Jag är väldigt nöjd med det. Jag upplever det som följsamt, välventilerat och skydden över skulderbladen känns sköna att ha. Dessutom är det inte allt för tjockt, så det bygger inte på i onödan under stället.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag kör med Dainese Wave Con Scapole (http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/paraschiena-wave-con-scapole.html?cat=41). Jag är väldigt nöjd med det. Jag upplever det som följsamt, välventilerat och skydden över skulderbladen känns sköna att ha. Dessutom är det inte allt för tjockt, så det bygger inte på i onödan under stället.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf.../Dainese-Performance-Wave-Con-Scapole-BW-0001

Bra pris.
Det är Level 2?

Precis det rygg skyddet jag Kollar på.
Lite frågor angående skyddet.

DU har PM PeteR1

Last edited:

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vad är skillnaden på dessa 2?
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ViewObjectID=37999447&Currency=SEK
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ainsse&Locale=en_GB&siteid=79267&Currency=SEK
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1

Förutom pris och färg?

Är lite förvirrad, både är level 2 som jag ser de.

På den vita är storleken 170-180 vilket verkar passa mig,
har 100CM i midja.
och M i midja, eller L sålänge det går att spänna hehe.,:tummenupp
Wave Air har den äldre välkända typen av aluminiumnät som ryggdämpning. = Bra ventilation.
Performance har nått nytt Nidaplast ryggdämpning.
Men köp ett L2 på Biltema och åk upp nu till Bröderna Nilsson i Hbg. Har tex Caberg V2R Hjälm med ***** hos Sharp just nu för 1495kr. Du kan få allt till mycket bra priser just nu hos Bröderna. Men rean är visst slut 30 december.

Last edited:

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Hoj
KTM 525 EXC -06
Om du ska handla på nilssonsmc i helsingborg så rekomenderar jag dig att åka till den fysiska butiken och inte beställa online.

Beställde en del grejjer tidigare i år som enligt deras sida var i "lager" men som faktiskt inte alls var det, ringde vecka efter vecka och frågade efter grejjerna som enligt dom "skulle komma om 1-2dagar" VARENDA gång jag ringde dom.....

Tillslut ledsna jag och avbeställde hela skiten, USCH och FY.

OT. Gick intensivutbildning och där behövde man bara köpa med godkänt ryggskydd, allt annat kunde man låna vilket jag också gjorde och har nusåhär i efterhand köpt alla skydd i lugn och ro.

Visst skydden man fick låna va ju rätt vidriga, men nog kunde man stå ut en vecka i dom, finnns ju dusch :D

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köp inte personlig utrustning på spekulation och rekommendationer. Tänker du köpa från Tyskland så se till att prova på nåt sätt först. Ta dig till mässan i Göteborg i Januari, där kan du säkert prova en hel del olika märken och kanske göra nåt fynd. Om inte annat så får du bra underlag för att beställa online. Och så får du provsitta lite hojar.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Hjälm jag har möjlighet att pröva här är AGV k4 evo

Äre någon som vet något gott om dessa? Rätt bra priser på dom också.

samt info om Shoei Qwest

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...