Köpta tester är en väldigt grov anklagelse, tipsa dem om din testmetod.
Anklagelse?
Vill nog påstå att det finns 3 sätt som en artikel kommer in i en tidning.
1. Tidningens egna journalister skrivern en artikel.
2. Man köper in en artikel.
3. Någon annan vill av någon anledning att tidningen ska publicera artikeln. (ingår i området PR, och det är nog den vanligaste anledningen till alla artiklar om tester, nya produkter eller andra artiklar som visar att en produkt är bättre än en annan.
Och då tidningen knappast gjort testet själva, så har dom förmodligen lagt pengar på att köpa in artikeln. Och dom pengarna kommer från vad då?????
Annonser kanske?
(Det kostar mera trycka en tidning än vad vinsten är från när den säljs i butik. Så det är inte från läsarna som pengarna kommer).
Eller så är det någon annan som vill att tidningen ska trycka artikeln. Och vem har vinstintresse över att just den artikeln publiceras?
Nu låter det som att jag smutskastar tidningen. Men det är inte meningen.
Dom skiljer sig nog inte nämvärt från andra tidningar.
Det finns folk på tidningen som jag betraktar som mina vänner. Och dessutom gillar jag tidningen. Den är underhållande att läsa och det görs på ett bra sätt.
Men jag litar lika lite på deras tester om skydd, som på deras tester om däck.
Och innan någon börjar gapa om att jag slänger ur mig fakta och siffror som inte stämmer så kan jag meddela att jag drivigt, jobbat och varit delägare i en tidning för ett par år sedan.