Ryggskydd+magplatta för bana

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Gjorde faktiskt detta hemma testet oxå med mitt Dainese wave skydd som i Bike fick dåligt betyg. Polaren som slog mig i ryggen skickade fram mig nästan 2 meter över golvet men slaget kändes inte. Dock har ju Dainese wave som jag har en led och en nedre skyddsdel. När tester görs på genomslag så testar man ofta den svagaste länken, en valfri punkt och den starkaste delen. I Dainese fall blir genomslaget illa just vid leden som finns, men å andra sidan är den nedre delen en del som ofta saknas på andra skydd, alltså det är något längre än te,x Halvarsson om jag inte minns helt fel. (räcker till svanskotan)

Oavsett så litar jag fullständigt på mina skydd och tester är till som vägledning. Det finns tester som visar att det bästa är sämst och tvärtom i nästan alla områden så det är lite svårt att sätta 100% tillit till dom men som sagt bra vägledning.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag kan inte hjälpa att le lite efter Bempas och Masionts inlägg.
Jag vet att jag har rätt och det finns tydligen flera som konstaterat samma sak. Kan bara rekomendera andra att göra samma test.
Och sen ta egna beslut, inte lita på köpta tester.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kan inte hjälpa att le lite efter Bempas och Masionts inlägg.
Jag vet att jag har rätt och det finns tydligen flera som konstaterat samma sak. Kan bara rekomendera andra att göra samma test.
Och sen ta egna beslut, inte lita på köpta tester.
Köpta tester är en väldigt grov anklagelse, tipsa dem om din testmetod. :tummenupp
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Känns som att tråden spårat ur en del (eller vad vet jag, läste bara frågan och sen massa annat dravel).

För att svara på (den ursprungliga) frågan så kör jag på Knox både fram och bak. Har inte uppdaterat ryggskyddet sedan våren -07 och vet således inte om det existerar längre, vet ej heller produktnamnet - Men. Det är den silvrig/glansiga modellen. Mycket skönt (likt alla Knox) och har då inte gett mig några betydande rygg/nackskador. I alla fall inte som undvikits med andra fabrikat.

Bröstplattan, inte heller uppdaterad sedan -07, men där vet jag att det inte skiljer något förutom butikspriset som gått ner till låga 450kr. Var (mig veterligen) först att tävla på dessa i Sverige, samtidigt som det testades ut i MotoGP och har således kraschat ett par gånger med det och kan säga att det är ett väldigt bra skydd som de flesta bör använda sig av. Ser kanske inte så mycket ut för världen men det gör verkligen väsen av sig vid krasch.

Mitt tips är alltså att köra på Knox. Tror inte det skiljer något säkerhetsmässigt bland olika märken, men jag har fastnat för märket och därav rekommenderar jag det. I övrigt så tycker jag du ska satsa på mjukt ryggskydd framför något med hårdplast. Kan inte säkerhetsdetaljerna men det är skönare.

Peace.
Bröstplattan förnyades till i år. Kör själv med Knox både bak och fram och är supernöjd.
Finns fortfarande hos Mc-Boden.:tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Köpta tester är en väldigt grov anklagelse, tipsa dem om din testmetod. :tummenupp

Anklagelse?

Vill nog påstå att det finns 3 sätt som en artikel kommer in i en tidning.
1. Tidningens egna journalister skrivern en artikel.
2. Man köper in en artikel.
3. Någon annan vill av någon anledning att tidningen ska publicera artikeln. (ingår i området PR, och det är nog den vanligaste anledningen till alla artiklar om tester, nya produkter eller andra artiklar som visar att en produkt är bättre än en annan.

Och då tidningen knappast gjort testet själva, så har dom förmodligen lagt pengar på att köpa in artikeln. Och dom pengarna kommer från vad då?????
Annonser kanske?
(Det kostar mera trycka en tidning än vad vinsten är från när den säljs i butik. Så det är inte från läsarna som pengarna kommer).
Eller så är det någon annan som vill att tidningen ska trycka artikeln. Och vem har vinstintresse över att just den artikeln publiceras?

Nu låter det som att jag smutskastar tidningen. Men det är inte meningen.
Dom skiljer sig nog inte nämvärt från andra tidningar.
Det finns folk på tidningen som jag betraktar som mina vänner. Och dessutom gillar jag tidningen. Den är underhållande att läsa och det görs på ett bra sätt.

Men jag litar lika lite på deras tester om skydd, som på deras tester om däck.

Och innan någon börjar gapa om att jag slänger ur mig fakta och siffror som inte stämmer så kan jag meddela att jag drivigt, jobbat och varit delägare i en tidning för ett par år sedan.
 

Brück

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ivy, ZX-6RR 05
Passade på att köpa en Alpinestars SP Vest när jag ändå köpte nytt skinnställ. Har inte haft tillfälle att krocktesta den men den sitter både på plats och är skön att ha på sig.
 

Bifogat

  • alpinestars-bionic-sp-vest.jpg
    alpinestars-bionic-sp-vest.jpg
    61.7 KB · Visningar: 49
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Ni som gillar mjuka ryggskydd, använder ni mjuka hjälmar också?

Självklart.
Har ju gjort ett eget test av mjuk och hård hjälm.
Ställde mig på ett tak ca 5 meter upp och släppte en mjuk och en hård hjälm. Den hårda hjälmen sprack så den vågar man ju inte använda. Däermot höll den mjuka så numera kör jag enbart med mjuk hjälm. :rolleyes:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ni som gillar mjuka ryggskydd, använder ni mjuka hjälmar också?

På sätt och vis kan man väl säga. En alltför hård hjälm skulle ge ett rätt värdelöst skydd.

Sedan får man skilja på mjukt och mjukt. De mjuka ryggskydden är ju inte mjuka åt alla håll så att säga.
 

Yakimah

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Västkusten
Hoj
Triumph Sprint ST 1050
På sätt och vis kan man väl säga. En alltför hård hjälm skulle ge ett rätt värdelöst skydd.

Sedan får man skilja på mjukt och mjukt. De mjuka ryggskydden är ju inte mjuka åt alla håll så att säga.

Givetvis, men jag har svårt att tro att någon vid sina sinnes fulla bruk skulle köra hoj med en hjälm utan hårt skal. :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Givetvis, men jag har svårt att tro att någon vid sina sinnes fulla bruk skulle köra hoj med en hjälm utan hårt skal. :)

Finns tester som visar att om man har för hårt skal på hjälmen så kan det vara skadligare än det mjukare skalet. D.v.s finns en del som säger att plasthjälmar är säkrare än fiberhjälmar i sina testcase.
Ryggskydd bygger ju ofta på principen att man ska fördela smällen över en stor yta, precis som skyddsvästar.
 

Yakimah

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Västkusten
Hoj
Triumph Sprint ST 1050
Finns tester som visar att om man har för hårt skal på hjälmen så kan det vara skadligare än det mjukare skalet. D.v.s finns en del som säger att plasthjälmar är säkrare än fiberhjälmar i sina testcase.
Ryggskydd bygger ju ofta på principen att man ska fördela smällen över en stor yta, precis som skyddsvästar.

Det är mycket möjligt, det går ju trots allt åt en del energi att deformera skalet, men hårdplasten i skalet får ju ändå klassas som hårt jämfört med cellplasten innanför.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Finns tester som visar att om man har för hårt skal på hjälmen så kan det vara skadligare än det mjukare skalet. D.v.s finns en del som säger att plasthjälmar är säkrare än fiberhjälmar i sina testcase.
Ryggskydd bygger ju ofta på principen att man ska fördela smällen över en stor yta, precis som skyddsvästar.

Jepp, skillnaden om jag inte missminner mig var, att i plasthjälmar nyttjande man en mjukare cellplast som kompenserade det hårdare/"studsigare" skalet.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top