Ryggskydd på Bike-Events?

Therudeboy

Guest
kaZmur skrev:
Står du för vaselinet och bensinkostnaden så kan jag vara i Anderstorp redan imorgon.

Du skulle sketet i vaselinet och kommit hit och festat med alla :) Anderstorp firar 6:e juni hårdast av alla i sverige :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CorbenDallas skrev:
Precis vad jag tänkte. Det handlar om fysik helt enkelt, stötupptagning. Ett hårt skydd flyttar bara kraften vidare till ryggen o där vill jag inte ha den.

Nja, om "kraften" blir utspridd på ett större område så gör det helt klart nytta.
Fast vi är alla överens om att ett ryggskydd, vilket som helst, är bättre än inget.
Jag hörde mig för med en försäljare om vilket han trodde vara bäst och han rekomenderade ett skydd som var uppbyggt som bikakor (bi-kakor, bi kaker, eller hur fan stavas det?).
Fast jag förmodar att det inte var gjort av vax iofs.

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
VTR1000F
soppatorsken skrev:
Jag hörde mig för med en försäljare om vilket han trodde vara bäst och han rekomenderade ett skydd som var uppbyggt som bikakor.

Tjejen köpte ett sånt igår, KNOX (http://www.planet-knox.com/) heter det. Verkar bra, men det ser ut som att hela skyddet ligger mot ryggen - med undantag för små kanaler. Misstänker att det blir varmt. Själv har jag ett Dainese, och det märker jag inte av när jag har det på.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
ledb skrev:
Tjejen köpte ett sånt igår, KNOX (http://www.planet-knox.com/) heter det. Verkar bra, men det ser ut som att hela skyddet ligger mot ryggen - med undantag för små kanaler. Misstänker att det blir varmt. Själv har jag ett Dainese, och det märker jag inte av när jag har det på.
Skyddet ska väl ligga emot ryggen, hur ska det annars göra nån nytta? :va
Knox blir varma, men det överlever man.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chris Ash skrev:
Givetvis ska ett skydd ha en hård del och en mjuk. Är det bara hårt eller bara mjukt är det ju sämre.....
Jag vet inte om det är så givet egentligen. Har du båda delar så tullar du ju antingen på det ena eller det andra. Har du en hård del och en mjuk är ju antagligen den mjuka delen mindre, dvs mindre stötupptagande material.

Jag tror man kan spekulera i veckor om det här o ändå inte komma fram till nåt. Det är väl inte precis trevligt att göra ett vetenskapligt test av det. :D

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Hade varit död eller invalid om jag inte använt ryggskydd kanske du ska tänka påå

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ska köpa ett nytt i veckan, senaste dainese skyddet, men,
har någon ett sånt i den längsta modelen och hur passar det? hur lång är du?
Wave 3 menar jag alltså.
Jag är 1,89, köpte ett förra året men då fanns inte 3'an, så det sålde jag igen sen.

Har en bror i rullstol efter mc crash så jag vet hur det kan gå, slarva aldrig med detta.
Dainese Wave är för övrigt världens utan tvekan bästa ryggskydd.

Bifogat

• wave3.jpg
    wave3.jpg
    82.1 KB · Visningar: 68
Last edited:

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Jag testade Wave 3:an när jag skulle köpa ryggskydd, men det kändes väääldigt långt, blev mycket obekvämt för mig som är 1.87 lång. Men det beror nog mycket på hur man är byggd, ( Lång/kort överkropp )
Köpte 2:an istället och det känns mycket bra, inte alls störande.

R2 skrev:
ska köpa ett nytt i veckan, senaste dainese skyddet, men,
har någon ett sånt i den längsta modelen och hur passar det? hur lång är du?
Wave 3 menar jag alltså.
Jag är 1,89, köpte ett förra året men då fanns inte 3'an, så det sålde jag igen sen.

Har en bror i rullstol efter mc crash så jag vet hur det kan gå, slarva aldrig med detta.
Dainese Wave är för övrigt världens utan tvekan bästa ryggskydd.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Wiie! Farsan köpte hoj igår och fick till ett nästan nytt ryggskydd så det är löst, plus att jag stått och sålt jordgubbar de senaste dagarna och dragit ner på snusandet/drickandet så jag har nu 1000kr väntandes i spargrisen.
Knutstorp-körningen bokades idag och allt e på topp.

Men efter att ha läst era inlägg så tänker jag definitivt skaffa ett eget ryggskydd såfort jag får råd. Tack! :Bugar

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
en till tagen från verkligheten: Känner en kille som körde utan ryggskydd, välte med hojen o fick nån jävla sten i ryggen....sitter idag i rullstol resten av livet:(

Kör ett ryggskydd för helvete....!!!!!

Rejvis :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
kaZmur skrev:
Men efter att ha läst era inlägg så tänker jag definitivt skaffa ett eget ryggskydd såfort jag får råd. Tack! :Bugar
Bra, se till att alltid ha det och inte bara po bana :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...