Swedie skrev:
inge alls utan bara en fundering. jag tänkte t.ex om man landar på en trottoarkant med ett mjuk halvardssonsryggskydd och ett med ett hårt ryggskydd med leder. Vilket tror du skyddar bäst? Jag lägger min röst på att det hårdare ryggskyddet skyddar bäst.
Njea... faktum är att jag tror du har lite fel där. Det hårda skyddet är till för att skydda mot penetrering av vassa föremål. Hur mycket det skyddar mot kross och brottskador handlar om hur mjukdelarna är konstruerade. Halvarssons skydd är gjort i ett material som reagera trögt och på så sätt sprider slagkraften på en större yta och åt sidorna.
Jämför t.ex. hårda och mjuka knä-, axel-, höft- och armbågsskydd. Det finns idag inget CE-godkänt hårt skydd eftersom de inte tar upp stötarna tillräckligt bra.
Har själv inte haft nöjet att dra ikull på mc men klotat rejält ett par gånger på inlines. Med de gamla hårda skydden så tog det ont men med de nya mjuka som mest påminner om just CE-skydd till ställ så absorberas kraften i skydden.
Fast... ett ryggskydd, oavsett vilket, är bättre än inget och man köper ett man tycker är bekvämt.
Jag vill helst ha en hel skyddjacka men jäklar vad dyra dom är..