Ryggskydd på Bike-Events?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
oFFkeFF skrev:
Självklart är det kul att få ut nåt extra av det ibland.. Men vad är 500-1500kr för något som ger ett bra skydd mot en bruten rygg..

/Filip (som har en krossad kota, förmodligen ryggskyddet som gör att jag fortfarande kan gå idag)
Jo, det har du (och ni andra) rätt i iofs... får väl ta och införskaffa mig ett sådant inom kort då :(

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Och köp inte ett sånt där vikbart halvardssonryggskydd. De gör ingen nytta mot ryggbrytningar. Eller lite nytta gör de men ett Alpinestar eller nått där du har "leder" och hårdare plast är den rätta vägen för riktigt ryggskydd.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Swedie skrev:
Och köp inte ett sånt där vikbart halvardssonryggskydd. De gör ingen nytta mot ryggbrytningar. Eller lite nytta gör de men ett Alpinestar eller nått där du har "leder" och hårdare plast är den rätta vägen för riktigt ryggskydd.
Funtade lite på handelsbodens ledade ryggskydd för 495kr, vad tror du om det?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
kaZmur skrev:

Handelsboden kör ju med rena kopior på Dainese-grejorna och jag tror de funkar alldeles utmärkt. Har pillat lite på dom och de känns rätt ok.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
kaZmur skrev:
Från vad jag kan se så är det iaf bättre än inget!! Så köp!! spendera resterande hundralappar på att dra en längre resa till schysta vägar i sveriges landskap!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Swedie skrev:
Från vad jag kan se så är det iaf bättre än inget!! Så köp!! spendera resterande hundralappar på att dra en längre resa till schysta vägar i sveriges landskap!
Jo, det blir ng ett sådant ryggskydd.
Men vad gäller de resterande pengarna så ska jag garanterat till Knutstorp den 22e om jag så än måste råna en bank för att få ihop pengar.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
kaZmur skrev:
Jo, det blir ng ett sådant ryggskydd.
Men vad gäller de resterande pengarna så ska jag garanterat till Knutstorp den 22e om jag så än måste råna en bank för att få ihop pengar.

Sedär ja, så skall det låta :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sväng förbi lödde och låna mitt skydd annars, inte så långt ifrån.. Vi är ungefär lika långa.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Ett tips kanske är att vara med och flagga en dag med B-E och på det sättet få en gratis körning! :tummenupp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Swedie skrev:

Har du nåt belägg för det där egentligen? Råkar du ut för en situation där ryggen bryts undrar jag om ett ryggskydd gör nån nytta alls, egentligen.
Just halvarsson blev topptestat i Bikes test som jag nog tyckte var hyfsat seriöst och det finns dom som förespråkar mjuka skydd snarare än hårda.

Halvarsson i övrigt är väl knappast oseriösa när det gäller säkerhetsutrustning är i allafall min uppfattning.

För övrigt instämmer jag in allsången om att du bör skaffa ryggskydd. Det är inte så obekvämt som det ser ut om du får ett som passar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
inge alls utan bara en fundering. jag tänkte t.ex om man landar på en trottoarkant med ett mjuk halvardssonsryggskydd och ett med ett hårt ryggskydd med leder. Vilket tror du skyddar bäst? Jag lägger min röst på att det hårdare ryggskyddet skyddar bäst.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Swedie skrev:
inge alls utan bara en fundering. jag tänkte t.ex om man landar på en trottoarkant med ett mjuk halvardssonsryggskydd och ett med ett hårt ryggskydd med leder. Vilket tror du skyddar bäst? Jag lägger min röst på att det hårdare ryggskyddet skyddar bäst.

Njea... faktum är att jag tror du har lite fel där. Det hårda skyddet är till för att skydda mot penetrering av vassa föremål. Hur mycket det skyddar mot kross och brottskador handlar om hur mjukdelarna är konstruerade. Halvarssons skydd är gjort i ett material som reagera trögt och på så sätt sprider slagkraften på en större yta och åt sidorna.

Jämför t.ex. hårda och mjuka knä-, axel-, höft- och armbågsskydd. Det finns idag inget CE-godkänt hårt skydd eftersom de inte tar upp stötarna tillräckligt bra.

Har själv inte haft nöjet att dra ikull på mc men klotat rejält ett par gånger på inlines. Med de gamla hårda skydden så tog det ont men med de nya mjuka som mest påminner om just CE-skydd till ställ så absorberas kraften i skydden.

Fast... ett ryggskydd, oavsett vilket, är bättre än inget och man köper ett man tycker är bekvämt.

Jag vill helst ha en hel skyddjacka men jäklar vad dyra dom är..

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
oscar skrev:
Ett tips kanske är att vara med och flagga en dag med B-E och på det sättet få en gratis körning! :tummenupp
Oscar, du är verkligen ett ljus i mörkret, förklara gärna mer. :Bugar

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Therudeboy skrev:
Cazmur du kan få köpa mitt ryggskydd i natura :rolleyes:
Står du för vaselinet och bensinkostnaden så kan jag vara i Anderstorp redan imorgon.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
kaZmur skrev:
Oscar, du är verkligen ett ljus i mörkret, förklara gärna mer. :Bugar

B-E gör som så att om man flaggar en dag så får man köra en dag. Ring till Will eller Kristoffer på B-E och fråga om det finns någon dag de behöver funkisar till!

Brisse

www.TB.Racing.dk
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
R1-05. NR 71 DK Superbike
Har lige været på Poznan i Polen og køre 1 DM afdeling.
Røvtur om fredagen hen over curben.
Dainese rygbeskytter...heldigvis.

DU MÅ IKKE SPARE PÅ UDSTYRET :4skrika

Bifogat

• DSC01196.JPG
    DSC01196.JPG
    72.2 KB · Visningar: 110

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Lime skrev:
Njea... faktum är att jag tror du har lite fel där. Det hårda skyddet är till för att skydda mot penetrering av vassa föremål. Hur mycket det skyddar mot kross och brottskador handlar om hur mjukdelarna är konstruerade. Halvarssons skydd är gjort i ett material som reagera trögt och på så sätt sprider slagkraften på en större yta och åt sidorna.

Jämför t.ex. hårda och mjuka knä-, axel-, höft- och armbågsskydd. Det finns idag inget CE-godkänt hårt skydd eftersom de inte tar upp stötarna tillräckligt bra.

Har själv inte haft nöjet att dra ikull på mc men klotat rejält ett par gånger på inlines. Med de gamla hårda skydden så tog det ont men med de nya mjuka som mest påminner om just CE-skydd till ställ så absorberas kraften i skydden.

Fast... ett ryggskydd, oavsett vilket, är bättre än inget och man köper ett man tycker är bekvämt.

Jag vill helst ha en hel skyddjacka men jäklar vad dyra dom är..

Precis vad jag tänkte. Det handlar om fysik helt enkelt, stötupptagning. Ett hårt skydd flyttar bara kraften vidare till ryggen o där vill jag inte ha den.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
CorbenDallas skrev:
Precis vad jag tänkte. Det handlar om fysik helt enkelt, stötupptagning. Ett hårt skydd flyttar bara kraften vidare till ryggen o där vill jag inte ha den.

Givetvis ska ett skydd ha en hård del och en mjuk. Är det bara hårt eller bara mjukt är det ju sämre.....

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad