Ryggskydd - test i bike

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Någon som kraschat med Halvarsson ännu? Var o klämde på det idag, säljaren sa väl inte mer än så att det är testat och det funkar. Han mena på det att 150 knyck in i en lyktstolpe så spelar det ingen roll vad man har men kanar man ned som en sköldpadda på rygg i diket med lite stenbumlingar så ska det funka.

Man blir ju lite kluven i vanlig ordning...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har kraschat (hårt) med ett Dainese Wave.

Kommer köpa ett nytt.

Ta det för vad du vill.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Någon som kraschat med Halvarsson ännu? Var o klämde på det idag, säljaren sa väl inte mer än så att det är testat och det funkar. Han mena på det att 150 knyck in i en lyktstolpe så spelar det ingen roll vad man har men kanar man ned som en sköldpadda på rygg i diket med lite stenbumlingar så ska det funka.

Man blir ju lite kluven i vanlig ordning...

Menar du ngn specifik modell? Har själv den med gele som stelnar vid smäll. Kompisen har gått av med halvarsson. Rätt illa mörbultad men ryggen höll iaf. När jag köpte mitt 2007 så hade det bäst i test.

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
För er som inte vet hur Halvarssons skydd fungerar så är det väldigt simpel fysik.

Då jag lagt av mig lite vet jag inte exakt vad det kallas men det funkar såhär.

Det är mjukt och böjligt om du skulle trycka på det långsamt och mjukt. Skulle du däremot slå på det så blir det hårt som sten. En liknelse är t.ex. vatten.

Testa att gå ner till sjön och för långsamt ner en utsträckt hand med handflatan neråt i handen i vattnet. Det gör inte särkilt ont. Testa sedan att slå allt vad du har med handflatan mot vattenytan, det sved lite. I vattnet handlar det om ytspänning men däremot är det ingen ytspänning i skyddet. Det heter något annat men kan inte komma på det. Ni som tittar på mythbusters och har sett programmet då dem går på "vatten" så använder dem samma princip.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Har kraschat (hårt) med ett Dainese Wave.
Också gått i ganska ordentligt med det, med tillfredsställande resultat. Däremot suger ju deras kardborre getter genom sugrör. Har knutit ihop mitt midjeband nu, och kliver i det som en kjol. Sexigt vill jag lova. :D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Testade Lidls ryggskydd i somras riktigt ordentligt i en flygtur där jag landade på rygg och jag är nöjd och går upprätt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Menar du ngn specifik modell? Har själv den med gele som stelnar vid smäll. Kompisen har gått av med halvarsson. Rätt illa mörbultad men ryggen höll iaf. När jag köpte mitt 2007 så hade det bäst i test.

Ja alltså det som nämns som testvinnare i det länkade testet och vilket diskuterats fram o tillbaka i tråden... det mjuka =)

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det har gått två år nu sen de berömda ryggskyddstestet i Bike och MC-Folket. Gäller resultaten man kom fram till då än?

Grunnar på att byta ut mitt Halvarsson Track pga slitage och axelremmarna och har kollat en del på ryggskyddsmodeller inbyggda i en väst istf axelremmar.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Ingen aning om test resultaten gäller ännu.

Men detta fungerade bra vid krasch i ca 150km/h med landning/glidandes på rygg med hoj över sig...

Så det har fått godkänt av mig iaf :)

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=262_309_745&products_id=6090

Klockrent! Har faktiskt kollat på just den Spidimodellen! Hur tycker du axelremmarna sitter? Glider inte upp och lossnar, så att skyddet mest halkar omkring?

Gillar dessutom att den har ett faktiskt spänne runt magen och inte nån jävla kardborre.:huvet

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Klockrent! Har faktiskt kollat på just den Spidimodellen! Hur tycker du axelremmarna sitter? Glider inte upp och lossnar, så att skyddet mest halkar omkring?

Gillar dessutom att den har ett faktiskt spänne runt magen och inte nån jävla kardborre.:huvet

Nu är det inte jag som har det utan min kombo, en annan har för mkt tuttar för att passa i det där skyddet :huvet
Men boobsen kanske skyddar en del vid krasch iaf, lite mjuk stötdämpning liksom :)

Men han har inte gnällt någonting om det så jag antar väl att det är bra då :)
Han brukar gnälla hejdlöst på allt som är dåligt så...
Och det fungerade ju som sagt väl vid krasch :)

Så jag säger TJÖÖÖÖP :)

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Nu är det inte jag som har det utan min kombo, en annan har för mkt tuttar för att passa i det där skyddet :huvet
Men boobsen kanske skyddar en del vid krasch iaf, lite mjuk stötdämpning liksom :)

Men han har inte gnällt någonting om det så jag antar väl att det är bra då :)
Han brukar gnälla hejdlöst på allt som är dåligt så...
Och det fungerade ju som sagt väl vid krasch :)

Så jag säger TJÖÖÖÖP :)

Dainese gör :tuttar-varianter. Nåt att kika på kanske? ;)

Juste iaf, tack. Ska se om CSN har tagit resterna jag hade kvar av löningen eller om det finns nåt kvar...

Ingen som provat och har nåt att säga om Halvarssons skyddsjacka, den där Proteus eller vad den hette?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...