Ryggskydd - test i bike

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Tester är en sak, och verklighet är en helt annan. Man kan säkert göra tester som visar att en CB400 -82'a med ihoprostad kedja är bästa hojen också... :rolleyes:

Det är otroligt svårt att göra testfall som visar hur bra skyddet är, dessutom kan ett skydd vara bra i en situation, och ett annat skydd i en annan situation. Det är gaska komplexa krafter och riktingar vi pratar om.

Så du anser alltså att en grupp människor, gissningsvis utbildade inom relevant område, som anskaffar lämplig mätaparatur och genomför ett omfattande testande av ryggskydd bara är ute och cyklar?

Du tycker knappt deras idoga arbete är värt som en hänvisning?

Du ÄR verkligen bara en posthunter......kamma dig litegranna och känn efter om du verkligen är kvar i verkligheten.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Hehe skyddet jag körde förra säsongen med blev underkännt =) Köpte det till crossen igentligen från början. Dock har jag i vinter inhandlat mig ett halvarsson och det känns bra det lilla jag provat det !

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så du anser alltså att en grupp människor, gissningsvis utbildade inom relevant område, som anskaffar lämplig mätaparatur och genomför ett omfattande testande av ryggskydd bara är ute och cyklar?

Du tycker knappt deras idoga arbete är värt som en hänvisning?

Du ÄR verkligen bara en posthunter......kamma dig litegranna och känn efter om du verkligen är kvar i verkligheten.
Var sa jag att testet var dåligt utfört eller att de som utförde testet saknade relevanta kunskaper/metoder/utrustning?

Allt jag menade var att det är omöjligt att testa efter reella situationer, det blir för många olika fall, och för mycket data för att det ska vara hanterbart. Istället väljer man ut några punkter som man anser är viktiga, och anger gränsvärden för hur mycket energi som skyddet måste absorbera för att skydda fullgott.

Jag är fullkomligt övertygad om att Rederick Woods klarar av att utföra dom testerna med ett ypperligt resultat. Men, det är fortfarande en stor generalisering av verkligheten! Och det säger inte hela sanningen om hur bra det skyddet skyddar just dig, eller just mig, eftersom man har olika kroppsbyggnad (längt, grovlek mm), och då är olika skydd olika optimala, även om dom i sig kanske tar upp samma krafter lika bra.

Därmed inte sagt att, i det här fallet hans, tester är onödiga, tvärtom, dom är otroligt viktiga, men det det finns många olika aspekter, och testerna är bara en av dom. Jag har jobbat med validering inom läkemedelsindustri i många år, och vet att tester och verklighet kan skilja en hel del, i synnerhet när man blandar in människor.

Vill du låna kammen? ;)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Måste ha ett nytt ryggskydd då jag byt till skinnställ. Mitt Knox stowaway är för stort. Funderar på halvarsson track men tycker skyddsplattan ser lite liten ut hur är det med ländryggen och svanskottan? Funderar annars på ett knox kevlar men vet inte om det är nåt vidare. Nån som har koll?

//Dafe

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kan nån förklara hur halvarssons som många säger är mjukt kan ge ett så pass bra skydd? Aldrig kännt på ett själv, men av bilderna man ser ser det ut som skumgummi och väldigt mjukt. Hur kan det ge så bra skydd? ser ju liksom ut som att passa bättre som sitt dyna.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Kan nån förklara hur halvarssons som många säger är mjukt kan ge ett så pass bra skydd? Aldrig kännt på ett själv, men av bilderna man ser ser det ut som skumgummi och väldigt mjukt. Hur kan det ge så bra skydd? ser ju liksom ut som att passa bättre som sitt dyna.
Ska ju tydligen vara som en bikaka inuti med något lämpligt material. Starkt och smidigt.

Jaouws

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Yamaha XJ650 -81 (Såld), Yamaha FJ1200 -93 (åld), Suzuki Bandit 1200 -98
Lidl kör MC-tema med start från 23/3. Bla regnskydd men om det är med ryggskydd vet jag ej.

Sen är det som vanligt upp till var och en om man vill handla där. Dom har handsfree billigt men hur är kvaliteten??

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090323.index

Last edited:

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hayabusa 2008.
Har använt ett av BMW's ryggskydd som jag vill rekomendera.

Det är bekvämt och väl genomtänkt.

När jag köpte mitt betalade jag kring 1200:- men kostade senast 1600:- (Two Wheels Umeå.)

Men jag rekomenderar verkligen detta.

bilde.asp

/Nicke

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
I Bike's test mätte de väl endast hur stor slagkraft skydden släppte igenom.
Där kan ju halvarsson mycket väl placera sig bra om det är bra på att ta upp stötar.
Men ska inte ett ryggskydd även hindra att ryggen böjs i onaturlig vinkel?
Om skyddet är mjukt så lär det ju inte skydda särskilt bra om man åker in
med ryggen före i en lyktstolpe, ett träd eller liknande där ryggen skulle "böjas runt" föremålet.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Men ska inte ett ryggskydd även hindra att ryggen böjs i onaturlig vinkel?
Nej, ryggskydd är bara byggda för att ta upp sprida ut kraften på en så stor yta som möjligt och i viss mån förhindra penetrering av vassa föremål. Ska man förhindra knäckning av ryggen (av annan betydelse än rent akademisk) med ryggskyddets hjälp så krävs helt andra material och konstruktioner.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Lidl var det, kostade ngt på 300 kr, men kom näst bäst i testet. Jag köpte ett sådant och körde med i somras. Kändes bra, fast jag vurpade ju inte...
Får se om Lidl kör en mc-vecka igen till våren...

hade dom inte mc vecka förra veckan?

denna vecka är det. men inget ryggskydd på listan

Last edited:

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1000 K7
Va på Lidli Tyresö idag, köpte ett regnställ och ser då att ryggskyddet är med i veckans MC dagar. Dock så finns det ej på hemsidan.

Bifogat

• 20090325542.jpg
    20090325542.jpg
    180.2 KB · Visningar: 187

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Nej, ryggskydd är bara byggda för att ta upp sprida ut kraften på en så stor yta som möjligt och i viss mån förhindra penetrering av vassa föremål. Ska man förhindra knäckning av ryggen (av annan betydelse än rent akademisk) med ryggskyddets hjälp så krävs helt andra material och konstruktioner.

Tack, då vet jag det. Då lär det inte heller finnas något negativt med ett "mjukt"
ryggskydd, jag läste däremot att halvarsson track ska vara väldigt varmt.
Var inne på att köpa ett sånt först men fick köpa ett billigt till att börja med.

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Jag vet inte om det här fungerar... Men kika lite på länken.:rolleyes: :hihi

Kul läsning. "Watch your back"

Watch your back

Måsta vara en slump att Dr Woods är involverad i fabriken som vann hans test eller??

Den engelska firman som nämns har ett annat namn på skydden i Sverige, men strunt samma vilka... för dom är ganska bra, och det är ju inte den svenska firmans fel att det faktiskt inte är deras egna skydd.

Googla på Forcefield Pro L2 Back protector.

Om jag minns rätt så har Mr Woods tjänster använts i Sverige av svensk MC-press nån gång för ett tag sen...:)

Personligen så är jag av åsikten att 1. Skyddet ska sitta bra och man ska trivas med det. 2. Man pratar med säljaren om vilken skyddsnivå det tilltänkta ryggskyddet har (Nivå 1 eller nivå 2) och vilken kraft som skyddet släppte genom vid test under utvecklingen av skyddet. Vet inte säljaren detta tycker jag att ni går till någon annan handlare. När det gäller skydd skall ta mig bövelen handlarna kunna svara på frågor!!

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...