Ryggskydd - vilket är bäst?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tackar för alla svaren och tipsen så här långt!

Undrar dock om det gjorts några nya tester efter det där omtalade Bike-testet för 3 år sedan. Vill minnas att Dainese Wave fick ganska dåligt betyg i det, i och med att det bara var godkänt enligt EN 1621/1 och inte klass 2. Tyvärr skriver inte Dainese något alls om klassningen på sin hemsida, så jag vet inte om de har klassats upp.

Känns som att jag vill ha något av det bästa som finns (som skyddar bäst), om jag nu ska ha något. Att det blir varmt är nog ett "nödvändigt ont" som jag kan tänka mig att stå ut med, så länge det verkligen skyddar bra.

Hm då får du nog ta och läsa testet igen! om det är samma test vi tänker på.
Halvarsson kom på första plats och Dainese Wawe på andra plats med 1-2 poängsskillnad i deras betygsättning.
Om jag inte minns fel :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Alpinestars har kommit med ett nytt som är överlägset bäst.

image.asp

Uppfyller samma krav som Halvarssons Track, EN1621-2. Dock så har Halvarssons tre storlekar på sin, medans Alpinestars tyvärr kör på endast två storlekar. För de som är över resp under 170cm.
Lättare att hitta ett skydd som skyddar så mycket som möjligt om man har fler alternativ.

Dainese har tex fyra längder..

Stuvadbäver: Det skyddet bör gå på drygt 2000kr. Vi har ett på jobbet fast med nackskydd också, som kostar 2495kr.
ÅF är bland andra din närmaste Yamaha Center, Lelles osv.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har ett äldre Dainese ryggskydd ungefär som det på bilden men med mer tydliga "kotor". Det är inte så farligt svettigt som en del andra skydd, hur är det med det nya? Sitter plastbitarna precis mot kroppen, för då blir det garanterat svettigt? Påverkar inte storleken på skinnstället va? Ser rätt slimmat ut.

Det är honeycomb i ryggen.. och suveränt ventilerat. Plastbitarna på bröstet sitter utanpå nät-brynjan eller vad man ska kalla det.. så dem bidrar inte till någon direkt klibbande heller. Lite plats i stället behövs, men inte mkt!Så behöver du inte olja in kroppen för att komma i stället.. så kommer denna västen att få plats under. Jag som har ett litet för stort ställ egentligen och köpte denna då för att få lite bättre passform i stället.

//KaliZ
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Uppfyller samma krav som Halvarssons Track, EN1621-2. Dock så har Halvarssons tre storlekar på sin, medans Alpinestars tyvärr kör på endast två storlekar. För de som är över resp under 170cm.
Lättare att hitta ett skydd som skyddar så mycket som möjligt om man har fler alternativ.

Dainese har tex fyra längder..

Stuvadbäver: Det skyddet bör gå på drygt 2000kr. Vi har ett på jobbet fast med nackskydd också, som kostar 2495kr.
ÅF är bland andra din närmaste Yamaha Center, Lelles osv.
alpinestars finns i s-m-l
 

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki
R1_Racer:
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men jag har för mig att Dainese Wave låg ganska långt ner på listan, och till och med Lidls ryggskydd fick bättre betyg. I det testet jag såg. Men det var ett tag sen och minnet kanske sviker. :)


Alpinestars Bionic verkar förresten till och med finnas i fyra storlekar - S, M, L och XL.

Jaha, då sitter man här med ännu fler alternativ än jag kan räkna till och har inte den blekaste vilket jag ska välja. Snyft.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
alpinestars finns i s-m-l

Inte enligt försäljaren från Grahns som är ÅF för Alpinestars i Sve som kom in till jobbet och ville sälja in de..
Enligt honom skulle den finnas i storlekarna för folk upp till 170cm och de över.. Snackar vi samma ryggskydd nu?
Kanske finns ett äldre och ett nyare? Visserligen känner jag igen Bionic..
 

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki
Inte enligt försäljaren från Grahns som är ÅF för Alpinestars i Sve som kom in till jobbet och ville sälja in de..
Enligt honom skulle den finnas i storlekarna för folk upp till 170cm och de över.. Snackar vi samma ryggskydd nu?
Kanske finns ett äldre och ett nyare? Visserligen känner jag igen Bionic..

Även Grahns har fyra storlekar...
http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=5978

Vad säger Grahns om skyddet förresten? Har de någon konkret info, jämförelse eller testresultat eller så att luta sig mot?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kör med Dainese wave 2 ryggskydd. Jag tycker skyddet funkar bra och sitter bekvämt. Ventilationen gör att man kan använda skyddet även varma sommardagar
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
har ett knox ricochet, kardborren börjar bli dålig och släpper ibland, vad fan göra? Kan man lämna in och få utbytt?
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
jag köpte ett ryggskydd idag. Mitt första, känns gott. Det blev ett Halvarssons. Hoppas att det inte var skit jag köpte.

Tolf
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Tycker detta "ICON Field Armor" ser bra ut, någon som har testat eller kör med det?
Kostar ca 1300kr
 

Bifogat

  • icons.jpg
    icons.jpg
    33.5 KB · Visningar: 101

SoRiNHo

Lev DiTTegetLiV för duskadö DiNegenDöD
Gick med
25 Jun 2007
Ort
LKPG
Hoj
Funderar på supermotard..;)
I en välsorterad affär för mc-utrustning. Mc-guiden i vetland köpte jag mitt. Ring runt o kolla om du har någon i närheten som saluför Dainese-prylar! :tummenupp

//KaliZ

oki doki tack för hjälpen...:D
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Inte enligt försäljaren från Grahns som är ÅF för Alpinestars i Sve som kom in till jobbet och ville sälja in de..
Enligt honom skulle den finnas i storlekarna för folk upp till 170cm och de över.. Snackar vi samma ryggskydd nu?
Kanske finns ett äldre och ett nyare? Visserligen känner jag igen Bionic..
Du hade rätt, 45cm och 50cm är de två längdstorlekar som finns. inte använt min bionic för jag väntat på ställ. prova allt nu och tyckte min M kändes lite väl kort på mig.
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
När kommer det första ryggskyddet med tillhörande byxor (boxers).
Samtliga ryggskydd jag provat har en tendens att vilja glida upp.
Tror iofs inte att det är märkbart vid eventuell krash men störigt är det.
Kan tänka mig om man slår i hop säkerhetsbyxor med ett ryggskydd skulle det vara det optimala.
som en långbent baddräkt=)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top