Ryggskydd

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Hur ofta bör man byta ett ryggskydd om man inte gör kraftigare avåkningar vill säga?

// Jonathan

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
ex.

Ufo ryggskydd i hårdplast = håller många avåkningar

Dajneese wave (eller hur det stavas) i aluminium bikake uppbyggnad = 1 vurpa & själva "bikakorna" har plattats till & det har gjort sitt (då detta är uppbyggt för att absorbera slaget)

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
ex.

Ufo ryggskydd i hårdplast = håller många avåkningar

Dajneese wave (eller hur det stavas) i aluminium bikake uppbyggnad = 1 vurpa & själva "bikakorna" har plattats till & det har gjort sitt (då detta är uppbyggt för att absorbera slaget)

Har ett sådant däringa typ Ufo skydd 7-länks i hårdplast!
Fick höra ett tag efter jag köpt det att det inte alls är att rekomendera!
Har iofs int testat det och hoppas jag slipper oxå men för säkerhetens skull tänkte jag byta till våren iaf!

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
jag har en Dainese modell som är av hårdplast. den är gammal...typ från 96-97?
den har jag iaf vurpat med mer än 10ggr och den funkar än :)

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Har iofs int testat det och hoppas jag slipper oxå men för säkerhetens skull tänkte jag byta till våren iaf!

Läste ngt ryggskyddstest för ett tag sedan o Ufo fick sämst i test om jag minns rätt :näsblod

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

Min första vurpa (2004) så hade jag ett sådant på mig

fick en kotkompression i ländryggen, men utan skyddet, så hade jag garanterat suttit i rullstol

landade med ryggen först i ett stengärde, stenarna penetrerade mitt skinnställ, gjorde ett hack i plasten, precis vid ryggraden

oavsett vilket ryggskydd jag hade haft på mig, tror jag inte att kompressionen hade gått att undvika (tydligen en vanlig skada bland motorcyklister)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
En hjälm bör användas så där två - tre år innan den ska bytas. Antar att min fråga var otydlig. Hur många år kan man ha ett ryggskydd utan att det behöver bytas?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En hjälm bör användas så där två - tre år innan den ska bytas. Antar att min fråga var otydlig. Hur många år kan man ha ett ryggskydd utan att det behöver bytas?

ööö Asså... Nu kommer jag säkert få på mig en del folk...
MEN har du en hjälm i glasfiber/kolfiber, o inte slagit i den så är det ju möjligen så att du behöver byta inredningen för att du töjt ut eller plattat till den. Men glasfiber/kolfiber åldras väldigt LITE.
Du/den ändrar heller inte formen.
För åldringens skull så kan du ha en sådan hjälm i 10 år men tänk på att man/du inte vill gå miste om utvecklingen som kommer. Det är ju en god anledning om något, att byta hjälm.

Skillnad är det dock om du snackar om plasthjälmar. Dem bör man MAX ha i 5 år då plasten åldras. Framförallt i solljus eller om man förvarar dem jämte ett proppskåp eller liknande.

Som svar till din första fråga så tror jag det är väldigt svårt att ge dig ett bra svar. Sitter det bra och vadering mm känns friskt skulle jag inte tveka att ha ett ryggskydd upp mot 10år för åldrandets skull.
MEN allt utvecklas även om det nu inte hänt sådär förfärligt mycket med ryggskydd. Så av den anledningen tror jag nog det är en god ide att hålla koll på om skydden ändrar utformning/material mm så att du har så bra skydd det nu går.

Skulle jag nu tvingas häva ur mig vad jag tycker är lämpligt att ha ett ryggskydd skulle jag höfta till med 6-7år om det inte hänt mkt med utvecklingen och skyddet verkar vara i bra skick, men det är ju bara min åsikt ;):yoparty

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...