Ryggskydd

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Lånar tråden lite så kan vi kanske få fler tips.
Tjejen e´1.57 över havet och vi har problem med att hitta ett tillräckligt kort bra ryggskydd? Hon har en sk. sköldpaddsrygg men på så små finns det inga band till armarna utan bara "midjebälte" så det sitter inte bra.
Någon som har en lika "liten" tjej... som använder ryggskydd?

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
jag har ryggskydd från x3m, det där tror jag det är..

Alltså jag har även andra kläder därifrån och jag kan inte säga att det är dom skönaste kläderna men nu har jag inte gått runt i en butik och provat annat heller så jag har inte känt skillnaden.. men du får väl vad du betala för. Själv så har jag en ny jacka på ingående hitihitihiitihi

Angående ryggskyddet så kan jag inte uttala mig faktiskt så mycket, för det är de enda jag jag har provat också. Men det funkar ju helt klart.

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
På biltema har de ryggskydd för 299 pix... :)

Det är breda och i tjock plast. Bättre än det mesta ändå skulle jag tro.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Efter att jag läste ganska mycket om vilken typ av skydd man behövde på ryggen och varför valde jag Dainese Wave

1875763_2_z.jpg

Den är lätt, bekväm, och bra.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Tjejen e´1.57 över havet och vi har problem med att hitta ett tillräckligt kort bra ryggskydd? Hon har en sk. sköldpaddsrygg men på så små finns det inga band till armarna utan bara "midjebälte" så det sitter inte bra.

Min dam mäter 155 centimeter över havsytan.
Hon har ett UFO (PT02073 står det på etiketten, vet ej exakt modell) som passar henne perfekt.

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
Efter att jag läste ganska mycket om vilken typ av skydd man behövde på ryggen och varför valde jag Dainese Wave

Instämmer!

Jag valde mellan det och Halvarssons, men det blev Dainese då de hade bättre ventilation.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör med alpinestars bionic back protector eller något sådant står det på det,tjejen kör med ufo men jag tyckte alpinestars sitter skönare och bättre när jag provade så jag lade till lite peng.

Henrik

Wych

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Kör också med ett Wave. Tanken har slagit mig några gånger när jag varit ute o kört att, "fan, glömde jag det, ligger det kvar hemma?"... så vrider och vänder man lite på sig o känner att, näe jag är inte senil än. Point is, Wave sitter väldigt anonymt och skönt på ryggen, inte vidare varmt heller! :tummenupp

hoppidoppi

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Triumph daytona 675 -06
Räkna inte med att ett i plast håller bättre än mjuka. Dem i plast kan man oftast knäcka för hand tänk då vad som händer när man kasar in i en trottoarkant. Kör själv med ett: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=54&cid=10 Ska vara bäst i test hur bra det skyddar i verkligheten låter jag vara osagt. Men det sitter skönt tänker inte på att jag har det när jag kör med helt skinnställ. Rekommenderas varmt!!!

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*

Lillkillen är 140cm och till honom hittade vi "sköldpaddsskydd" på Beviks.se. Det sitter både med armhängslen och ett kardborre över midjan. De har skydd även till "1.57". ;)

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Räkna inte med att ett i plast håller bättre än mjuka. Dem i plast kan man oftast knäcka för hand tänk då vad som händer när man kasar in i en trottoarkant. Kör själv med ett: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=54&cid=10 Ska vara bäst i test hur bra det skyddar i verkligheten låter jag vara osagt. Men det sitter skönt tänker inte på att jag har det när jag kör med helt skinnställ. Rekommenderas varmt!!!

Å andra sidan är ju plasten som en deformationszon, och inne i plasten på Dainese Wawe sitter ett bikakemönster av metall, är övertygad om att det skyddar bra.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR

1875763_2_z.jpg

Har ett sådant med. Helt super tycker jag. Enda nackdelen är att kardborren blir kass efter ett tag. Hände med både min brors ryggskydd och mitt. Bara att sy på ett nytt så är saken biff.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Grejen är så här tycker jag: Krocker jag så att jag skadar mig permanent så vill jag inte kunna undra över om jag hade fortfarande blivit skadat om jag hade köpt ett bättre ryggskydd. Det är samma som med hjälmar. Skada man sig så är det illa nog. Men att tvivla över om man varit dumsnål gör saken ännu värre.

Jag vill veta att jag gjort det jag har kunnat för att skydda mig; kört sansad, haft bra grejer, osv. Sedan får gudarna bestämma hur det blir.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Nån som "provat" ett sånt här?

w732h488_0000034047ED5EE0.jpg

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 600 RR
Grejen är så här tycker jag: Krocker jag så att jag skadar mig permanent så vill jag inte kunna undra över om jag hade fortfarande blivit skadat om jag hade köpt ett bättre ryggskydd. Det är samma som med hjälmar. Skada man sig så är det illa nog. Men att tvivla över om man varit dumsnål gör saken ännu värre.

Jag vill veta att jag gjort det jag har kunnat för att skydda mig; kört sansad, haft bra grejer, osv. Sedan får gudarna bestämma hur det blir.

hej!
håller med dig.

Tack för alla svar. ska testa ett wave ryggskydd och se hur det sitter-

/Colou5

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024