Ryggskyddet glider upp hela tiden...

Hypersport

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Hoj
2009 Yamaha YZF-R125
Tjena!

Nu känner jag att i-landsproblemens vind drar genom hela forumet när jag skriver det här. Men ändå...

Jag har ett ryggskydd från Halvarssons som ser ut så här:

65700000-PP.jpg

Skyddet är bekvämt och så vidare när man precis har tagit på sig det. Men rätt snabbt så börjar "magbandet" glida uppåt och snart känns det som att det nästan sitter under bröstkorgen på en. Fruktansvärt obekvämt.

Jag har försökt alla möjliga saker för att få det att sitta kvar på rätt ställe, men det fungerar knappt. Det är inget fel på storleken på skyddet heller.

Någon snäll själ som har något tips? :confused: :)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Nu har jag inte Halvarssonsmen upplever samma problem med mitt ryggskydd. Värst är det om jag har allvädersstället på mig då det sitter lite mindre tight än skinstället.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Även mitt är dåligt. Gillar faktiskt mer att köra med booblbee ryggsäcken på än med bara ryggskyddet om man skall vara ute ett tag. Främst pga av bättre ventilation i jackan då iofs.

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Man skaffar en fin kagge som man sedan spänner "magbandet" under så hårt man kan, så att magen blir som en kula ovanför... kommer aldrig förbi det!! (förutsatt att man inte försöker hålla in magen lite när man ser en seksig brud, då kanske bandet slinker uppåt!:brynad) :yoparty

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Har också upplevt detta - slutade med att jag köpte en hel väst med alles in it!!

Bifogat

• skyddsväst.jpg
    skyddsväst.jpg
    106.2 KB · Visningar: 1,412

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
jag har Halvarsons Shield L2 som är liknande 65650000S.jpg
det gled upp i början, men det var bara att släppa på axelremmarna lite så sitter det där det skall

Last edited:

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Hoj
SV1000s -04
Man skaffar en fin kagge som man sedan spänner "magbandet" under så hårt man kan, så att magen blir som en kula ovanför... kommer aldrig förbi det!! (förutsatt att man inte försöker hålla in magen lite när man ser en seksig brud, då kanske bandet slinker uppåt!:brynad) :yoparty

Word!

Ligger kring 95 panner å det är en klar fördel när man ska slanga också. Man låter sin fat ass slajda bak några centimeter på sadeln å sen öppnar man spjällen. Hepps! :rock

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kör också med Halvarssons Track och upplever inte samma problem, sitter perfekt på mig, 180cm/65kg, så någon kaffe kula behöver man då inte ha.
Det enda jag ogillar med det är att man svettas som en gris just där plattan sitter...

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag hade problem med mitt förra ryggskydd från Knox.
Nu har jag köpt ett Knox Aegis efter att ha fått det demat och mätt på MC-mässan i vintras, det sitter perfekt och glider ingenting. Har dessutom lite olika ställen att fästa de olika banden på så det hjälper nog till mycket.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Problemet försvinner när man blir lite äldre, gifter sig och skaffar barn. Min mage agerar som en slags dörrstopp, så magbandet kan inget annat än att sitta på plats

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Word!

Ligger kring 95 panner å det är en klar fördel när man ska slanga också. Man låter sin fat ass slajda bak några centimeter på sadeln å sen öppnar man spjällen. Hepps! :rock

HEheheh 95 kilo? Jag äter såna som dig till frukost ju :crash när de gäller slangandet så stämmer det säkert! Har inte vågat pröva riktigt än, förutom kortare powerwheelies :yoparty

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Skyddet är bekvämt och så vidare när man precis har tagit på sig det. Men rätt snabbt så börjar "magbandet" glida uppåt och snart känns det som att det nästan sitter under bröstkorgen på en. Fruktansvärt obekvämt.

...

Rätta mig om jag har fel, men magbandet skall väl sitta över magen. Mellan de nedersta revbenen och övre delen av bäckenvingarna. Det heter ju magband och inte höftband. Mitt hamnar som bandet på bilden Izah postade. Dessutom hjälper det till att hålla in magen så det inte ser så puffigt ut i skinnstället... :7peta

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Som någon ovan skrev så spänn upp axelbanden då dessa egentligen inte har någon direkt funktion. Mina axelband var i princip endast till för att det inte skall hasa ner. Sätt på dig ryggskyddet med axelremmarna på max längd. Spänn sedan endast över magen så som du vill ha det (över magen inte under....:D). Sätt dig på en stol och luta dig framåt (eller sätt dig på motorcykeln) i det läge du sitter på knarren. Spänn sedan axelbanden så att de endast vilar på axlarna dvs ingen direkt spänning.

Har gjort så och det har alltid funkat! har dock inte just ditt ryggskydd men principen är densamma. Om du har ett skinnställ så bör detta räcka till att hålla det på plats men detta fungerade lika bra då jag körde allväders.

Blozzard

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
06 Ducati Sport Classic
Har samma skydd och upplever det precis likadant. Bytte även storlek för att testa men likadant där. Tycker inte det hjälper att släppa på axelremmarna heller

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ärligt tror jag inte det är fel på Ryggskyddet utan snarare formen på magen :D Hård träning och problemet är löst.

Skämt och sido jag lider lite av samma problem. Nu drar jag åt fanskapet som en "korsett" och fördelen är att jag slipper köpa nytt mc ställ :yoparty

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Jag hade samma problem tills polaren visde att magbandet har tre kardborrband inte bara ett som jag trott i ett år.
Testa att spänna åt det lite hårdare runt magen.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag har haft precis samma problem, hade dock biltemas sköldpaddsskal.

Jag testade ett sådant Halvarsson som du har, endast ståendes butiken dock, men jag tyckte det satt riktigt jävla skönt, men fastnade för Alpinestars Track Vest till slut.

Jag har bara hunnit testa västen några landsvägsmil ännu, men den känns förjävla bra.

Vi får se på Söndag då det är Gröndalkörning igen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Felkonstruerat helt enkelt. Ryggskyddet har ett system för att fästa på kroppen av samma typ som en ryggsäck. Ryggsäck som man ska bära 10kg, 20kg eller 40 kg i.
Felet ligger i hängslenas nedre fästpunkt. Som är placerade som för en ryggsäck. För att undvika att skyddet åker upp ska hängslenas nedre fästpunkt flyttas upp ca 2 dm. Man får då istället för hängslen två öglor att trä armarna genom.
Dessutom blir fastsättningen runt axlarna mycket bekvämare med ett band mellan hängslena mitt över bröstet.
Som på bättre ryggsäckar.
Jag har haft samma problem med mitt Biltema L2 ryggskydd. Åtgärdat enligt ovan.
Se foton.
Idén fick jag när jag såg ett ryggskydd för alpin skidåkning i en sportaffär. Och jämförde med hur mitt Biltema ryggskydd skulle fästas på kroppen. Öglor istället för hängslen, band över bröstet (ej på fotona) istället för strama om armarna.

Bifogat

• DetaljRyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    DetaljRyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    105.7 KB · Visningar: 182
  • RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    110.1 KB · Visningar: 373
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION