sÄLJARE V KÖPARE

4-fun

Vem jag ??
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Kramfors
Hoj
-98 Gixxer 750 i fighter kostym
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Därför sätter jag ut så mycket info som möjligt, ringer färre men man slipper en hel del av alla puckon som frågar efter pris, färg, mil och annat som är lätt att sätta ut i annonsen.

Dock har jag blivit så trött på att handla med privatpersoner att jag gör upp med handlare nu både på bil och hoj även om det är sämre ekonomiskt så är det värt det. :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
4-fun skrev:
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??

jag tror att de handlar om att köparen vill bekanta sig lite med säljaren, om säljaren är trevlig och svarar på alla "idiotiska" frågor så ökar chansen att köparen kommer och tittar.

Min erfarenhet är att har man lyckats att få köparen att komma och titta på prylen /fordonet /rymdraketen så¨blir det avslut i 75% av fallen.

Det är ju oftast köparen som har fördel.
 

twinspark

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Bromma
Hoj
Nada...såld
köpare...

4-fun skrev:
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??

Kan vara jobbigt. Dessa kategorier fär du se upp med:

1. Testpiloter: Åker runt på fritiden och provkör andras hojar. Kännetecken: Har ofta på sig skoteroverall och moppehjälm, ålder under 30, vill inte diskutera priset innan provkörning.

2. Snack/prutpellar: Emailar helst och försöker få hojen till 60% av marknadsvärdet. Eller försöker byta mot nåt värdelöst.... Kännetecken:svänger sig med fraser som; vad är ditt sista pris? Snabb affär kompis...

3. Kreditnissen: Vill att du ska ge honom hojen mot att du får betalt nästa månad. Bra på att snacka men ingen du ska göra affärer med.

Fyll på med flera typer du mött!

4.


5.


6.
 

sandstream

Guest
Ninjaboy skrev:
Dock har jag blivit så trött på att handla med privatpersoner att jag gör upp med handlare nu både på bil och hoj även om det är sämre ekonomiskt så är det värt det. :)
Så resonerar jag också nu för tiden. :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Pris diskuterar man inte fören man är nöjd med fordonet, dvs efter provkörning (om nu inte fordonet är på några mils avstånd).
Brukar sätta ett pris strax under andra annonser som finns, för att slippa alla jävla snackare. Oftast får man det sålt snabbt och smärtfritt utan jobbiga telefonsamtal.
De som inte låter en testa hojen/bilen pga olika skäl köper man inte av heller.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
-PLM- skrev:
Pris diskuterar man inte fören man är nöjd med fordonet, dvs efter provkörning (om nu inte fordonet är på några mils avstånd).

De som inte låter en testa hojen/bilen pga olika skäl köper man inte av heller.
Precis. Och man köper inte av någon dryg, otrevlig jävel heller. Fattar inte varför man skall reta sig på, eller vara otrevlig mot, såna som kommer med låga bud eller bytesförslag. Det är ju bara att tacka så mycket för budet/bytesförslaget men att man tycker att det är för lågt/inte vill ha en Audi 95:a i byte.
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
tycker egentligen inte att det är så konstigt att vilja äga en hoj
som inte haft för många ägare!

Men det är absolut inte det som avgör i mitt fall ifall det blir ett köp eller inte.

Förmodligen brukar köparen resonera med att det blir enklare att bli av med hojen vi säsongens slut, ifall hojen inte haft för många ägare.. :)
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Många som säljer sina hojar (eller nåt annat) har inte fattat att de är i samma situation som ICA eller Konsum.

Tänk om de affärerna hade avslutat sina reklamblad med ett ps som lyder: "Vi undanber oss tomvarukorgsbärare, hyllsparkare, och lösgodissnattare!", tror folk att folk hade handlat i andra affärer...
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
va ett ansikte som ringde på min hoj när jag hade den ute,

"Går det wheela men motorcykeln" frågade han på den bredaste norrlänska jag nånsin hört,

Va bara att garva honnom i örat och lägga på :lol
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
stony skrev:
va ett ansikte som ringde på min hoj när jag hade den ute,

"Går det wheela men motorcykeln" frågade han på den bredaste norrlänska jag nånsin hört,

Va bara att garva honnom i örat och lägga på :lol

:Bugar årets köpare! definitivt
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
twinspark skrev:
Kan vara jobbigt. Dessa kategorier fär du se upp med:

1. Testpiloter: Åker runt på fritiden och provkör andras hojar. Kännetecken: Har ofta på sig skoteroverall och moppehjälm, ålder under 30, vill inte diskutera priset innan provkörning.

2. Snack/prutpellar: Emailar helst och försöker få hojen till 60% av marknadsvärdet. Eller försöker byta mot nåt värdelöst.... Kännetecken:svänger sig med fraser som; vad är ditt sista pris? Snabb affär kompis...

3. Kreditnissen: Vill att du ska ge honom hojen mot att du får betalt nästa månad. Bra på att snacka men ingen du ska göra affärer med.

Fyll på med flera typer du mött!



4.


5.


6.

Alltså hur ska man kunna få sig en bra uppfattning om olika hojjar om man inte tillåts att provköra dem? Var är egentligen säljarna på väg, jag har sett annonser som undanbeder "snackare", "testpiloter", "däcksparkare" och "prutare" i samma text. Hur går man till väga då? Kommer dit med pengarna i handen utan att säga ett ord och lastar sen på hojjen o kör hem :va ?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
4-fun skrev:
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??

Sånt är skitjobbigt och kommer nog alltid att förekomma.

Hans egna personliga kriterier var väl att den max skulle ha 2 ägare av nån egen korkad anledning.

Jag sålde en hoj som hade haft 19 ägare före mig och den var inte billigare än andra bara för det.
Många kom och provkörde den, även folk utan körkort fick jag reda på men det var första hojen jag sålde. Hade aldrig släppt iväg hojen utan delbetalning idag.

Fattar inte prblemet med vissa säljare/köpare. Om man som köprae vill ha en speciell hoj så ring på den, ha pengarna redo och bestäm tid. Träffas, kolla igenom kvitton om det finns EN service åtminstone och starta hojen o lyssna lite.
Köp.

Säljaren ger oftast ett intryck man kan gå efter.
Man kan ju kolla om hojen har kraschkåpor, nylackerad ram, spårar o sånt skit.

Testkörningar känns rätt onödiga då det tar nån vecka att lära sig hojen ändån. Är nu inte förgasarna ställda o den bluddrar lite på låga varv så är ju inte motorcykeln kass för det.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
stony skrev:
va ett ansikte som ringde på min hoj när jag hade den ute,

"Går det wheela men motorcykeln" frågade han på den bredaste norrlänska jag nånsin hört,

Va bara att garva honnom i örat och lägga på :lol
Kan ju vara ett sätt för han att se om du har kört bus med hojen....
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
P@trik skrev:
För säljare är ju så mycket bättre...

Det är fel på alla sorters människor :lol

Man borde väl inte vara så misstänksam mot främlingar haha, men det är svårt när man läser hur ofta folk blir lurade.

Jag sålde en Peugeot 605 en gång och tre dagar senare rsade växellådan på den och han ville häva köpet o få pengarna tillbaka för att jag givetvis hade lurat honom.

Det jag kunde om bilar som 19åring var starkt begränsat och för mig hade bilen gått skitbra ju.
Surt att bli uppmålad som värsta lurendrejare va?

Kanske upp till köparen att kolla allt först.
 

MC Doktorn

Guest
4-fun skrev:
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??

Förstår inte riktigt din kritik om jag som köpare vill veta vad hojen har för historia sedan och hur långt den gått är väl det helt ok.
Flera ägare innebär ingenting men det är viktigt att försäkra sig om att den inte är krachad , servad regelbundet och att den e betald.
Jag skulle aldrig köpa en hoj utan att kontakta tidigare ägare ffa sporthojar eftersom risken är överhängande att den varit i backen.

Lycka till :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
4-fun skrev:
Varför ringer det så mycket j-vla puckon när man skall sälja något.Dumma frågor och dumma bytesförslag. vad har ni för erfarenheter själva ???
Ringde en herre och undrade hur långt hojen gått jag svarade sedan undrade han hur många ägare det var tidigare, inte tex om den var servad och dyligt och tackade nej då han då det varit 4 ägare före mig. Ville ha tag i en hoj där det bara varit typ en ägare före. Varför ??

Om två "puckon" skall bedömma varandra - kommer de båda fram till att den andra är smart. Om ett "pucko" och en smart bedömmer varandra - kommer de båda fram till att den andra är ett "pucko". Ett vanligt skäl att det inte funkar med försäljningen är att personerna är av olika typ. Vem som är vad spelar mindre roll. :)
 

P-E

Guest
Pruta gör man ju alltid, varför skulle man inte försöka? man är ju bara dum om man inte testar att pruta. Vill jag köpa något och är säker på att jag vill ha det gråfar man ju alltid om man kan pruta en tusing eller två, går han inte med på det köper man den ändå. Kostar ju inget att försöka, men är man inte alls intresserad så ska man inte pruta, utan bara om man ska köpa.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Nexor skrev:
Alltså hur ska man kunna få sig en bra uppfattning om olika hojjar om man inte tillåts att provköra dem? Var är egentligen säljarna på väg, jag har sett annonser som undanbeder "snackare", "testpiloter", "däcksparkare" och "prutare" i samma text. Hur går man till väga då? Kommer dit med pengarna i handen utan att säga ett ord och lastar sen på hojjen o kör hem :va ?


Japp precis så var det när jag sålde min, kanonbra kille kom ner, kollade lite, lastade in den, la upp dollares på bordet sen va det klart,
(fördel med att sälja på vintern är att man slipper alla som ska testa) :tummenupp
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top