Säker körning vid onykterhet

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
De flesta är medvetna om att s k 'fyllkörning' på motorcykel har en del negativa sidor, vilket även tycks stämma överens med olycksrapportering som sker. Jag tänkte att några tips kan vara på plats för oss sporthojsförare -- hur man kan minska riskerna om man kör motorcykel i onyktert tillstånd.

Om du är onykter, tänk på att ge dig mer tid för själva planeringen av körningen. Vi vet att "timing" för manövrering och interaktion med trafiken kräver framförhållning och förutseende. När du är onykter, tänk på att dessa faktorer blir ännu viktigare. Du behöver helt enkelt mer tid på dig. Ett sätt att kompensera för onykterheten blir att ge sig mer tid för alla uppgifter -- exempelvis genom att köra med en lägre hastighet än vid nyktert tillstånd. Dock är det viktigt att vid mycket kraftig onykterhet -- finns risk för att hastigheten måste vara så låg att det blir konflikter med övrig trafik. Detta medför stress, vilket är negativt för körningen. Du bör således välja ett vägavsnitt med stor omsorg och som står i proportion till graden av onykterhet.

En annan viktig detalj är att omdömet försämras. Var vaksam på alla tecken på eventuella omdömesförsämringar. En vanlig åtgärd är att, innan man startar färden -- så repeterar man sin strategi och bestämmer sig för att fullfölja den.

Det är också viktigt att man bedömer sin körning under färden. Om du erfar icke önskvärda resultat -- så har du troligen valt fel hastighet eller miljö för den aktuella situationen. Du bör således göra korrigeringar i hastighet och miljö, tills du når samma eller större säkerhetsmarginaler som vid nyktert tillstånd. Här kommer även ämnet omdöme in. Det är lätt hänt att man redan från början kör antingen för fort eller i fel miljö. Man bör därför först "känna sig för" i mycket låg fart och i o-komplex miljö -- för att på så sätt gradvis åta sig större utmaningar.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ha ha, nu får du eventuellt på skallen :D

:corn
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det här är ett så vinklat inlägg att jag inte ens kan gissa vad författaren verkligen är ute efter... but this means something. this is important
sjff_03_img1064.jpg
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
hm,,,,,,,,,,många sanningar,,,,,,,,,, :D som sagt den artikeln kommer du nog få skit för:D :D :D ska följa den nogrant
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fungerar även om man är påtänd :tummenupp

(åtminstone meta-amfetamin och hasch, kan återkomma med rapport ang rökheroin, lite osäker om jag vågar testa med lsd dock)

:corn
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
?

Jag förutsätter att författaren till startinlägget är ironisk (eller möjligen försöker att vara rolig?)

Annars kan man nog konstatera att Moder Natur har sina egna sätt att sortera ut de sämsta generna ur samlingen...
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Jag kan tänka mig att detta är en lagtext / riktlinje som är direktöversatt ifrån något land som har en liberal syn på alkohol och trafik. Gammal eller ny text? (Om jag nu mot förmodan skulle ha rätt)
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag kan tänka mig att detta är en lagtext / riktlinje som är direktöversatt ifrån något land som har en liberal syn på alkohol och trafik. Gammal eller ny text? (Om jag nu mot förmodan skulle ha rätt)

Jag tror att du har rätt, han väntar med att se svaren här på sh, sen skriver han att det var nån lagtext för 100 år sen
 

RSterner

Slakthuset MC
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 2007
När det handlar om onykterhet, jag har gått och funderat ett par dagar, man får lära sig om man skjutsar så ska föraren och passageraren fungera som "en" ihop... Får man skjutsa en passagerare som har druckit? Finns det någon gräns eller hur funkar det? Visst så förstår jag att ja ginte kan skjutsa en som druckit en sjuttis och ligger över sadeln men finns det någon gräns? :va
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
När det handlar om onykterhet, jag har gått och funderat ett par dagar, man får lära sig om man skjutsar så ska föraren och passageraren fungera som "en" ihop... Får man skjutsa en passagerare som har druckit? Finns det någon gräns eller hur funkar det? Visst så förstår jag att ja ginte kan skjutsa en som druckit en sjuttis och ligger över sadeln men finns det någon gräns? :va

Själv skulle jag nog inte vilja skjutsa någon som är märkligt påverkad. Den personen har ju inte samma reaktionsförmåga och kanske beter sig lite konstigt, med risk att den personen gör att vi vurpar. Sååå, det är väl upp till dig, men jag avstår nog hellre och får ta lite gliringar för att jag inte vill skjutsa.
 

RSterner

Slakthuset MC
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Självklart skulle jag aldrig skjutsa någon som var såå påverkad, men om en polare tagit 2-3 starköl han vet självklart vad han gör osv. Får man skjutsa en sådan, finns det någon promillegräns för en passagerare på motorcykel?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top