#Olsson#
Ny medlem
De flesta är medvetna om att s k 'fyllkörning' på motorcykel har en del negativa sidor, vilket även tycks stämma överens med olycksrapportering som sker. Jag tänkte att några tips kan vara på plats för oss sporthojsförare -- hur man kan minska riskerna om man kör motorcykel i onyktert tillstånd.
Om du är onykter, tänk på att ge dig mer tid för själva planeringen av körningen. Vi vet att "timing" för manövrering och interaktion med trafiken kräver framförhållning och förutseende. När du är onykter, tänk på att dessa faktorer blir ännu viktigare. Du behöver helt enkelt mer tid på dig. Ett sätt att kompensera för onykterheten blir att ge sig mer tid för alla uppgifter -- exempelvis genom att köra med en lägre hastighet än vid nyktert tillstånd. Dock är det viktigt att vid mycket kraftig onykterhet -- finns risk för att hastigheten måste vara så låg att det blir konflikter med övrig trafik. Detta medför stress, vilket är negativt för körningen. Du bör således välja ett vägavsnitt med stor omsorg och som står i proportion till graden av onykterhet.
En annan viktig detalj är att omdömet försämras. Var vaksam på alla tecken på eventuella omdömesförsämringar. En vanlig åtgärd är att, innan man startar färden -- så repeterar man sin strategi och bestämmer sig för att fullfölja den.
Det är också viktigt att man bedömer sin körning under färden. Om du erfar icke önskvärda resultat -- så har du troligen valt fel hastighet eller miljö för den aktuella situationen. Du bör således göra korrigeringar i hastighet och miljö, tills du når samma eller större säkerhetsmarginaler som vid nyktert tillstånd. Här kommer även ämnet omdöme in. Det är lätt hänt att man redan från början kör antingen för fort eller i fel miljö. Man bör därför först "känna sig för" i mycket låg fart och i o-komplex miljö -- för att på så sätt gradvis åta sig större utmaningar.
Om du är onykter, tänk på att ge dig mer tid för själva planeringen av körningen. Vi vet att "timing" för manövrering och interaktion med trafiken kräver framförhållning och förutseende. När du är onykter, tänk på att dessa faktorer blir ännu viktigare. Du behöver helt enkelt mer tid på dig. Ett sätt att kompensera för onykterheten blir att ge sig mer tid för alla uppgifter -- exempelvis genom att köra med en lägre hastighet än vid nyktert tillstånd. Dock är det viktigt att vid mycket kraftig onykterhet -- finns risk för att hastigheten måste vara så låg att det blir konflikter med övrig trafik. Detta medför stress, vilket är negativt för körningen. Du bör således välja ett vägavsnitt med stor omsorg och som står i proportion till graden av onykterhet.
En annan viktig detalj är att omdömet försämras. Var vaksam på alla tecken på eventuella omdömesförsämringar. En vanlig åtgärd är att, innan man startar färden -- så repeterar man sin strategi och bestämmer sig för att fullfölja den.
Det är också viktigt att man bedömer sin körning under färden. Om du erfar icke önskvärda resultat -- så har du troligen valt fel hastighet eller miljö för den aktuella situationen. Du bör således göra korrigeringar i hastighet och miljö, tills du når samma eller större säkerhetsmarginaler som vid nyktert tillstånd. Här kommer även ämnet omdöme in. Det är lätt hänt att man redan från början kör antingen för fort eller i fel miljö. Man bör därför först "känna sig för" i mycket låg fart och i o-komplex miljö -- för att på så sätt gradvis åta sig större utmaningar.