Säker körning vid onykterhet

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Flame Flame lame it is.

finns inte i min värld att sätt sig på hojen ens när man tagit en öl, ett glas vin osv.
Har ju bara 2 hjul så man måste vara 110% fokuserad när man kör med de krafter och farter som det för med.
Det är så lätt att ha en olycka bara man är lite lite trött och hungrig också (been there done that är så jäkla arg på mig själv efter min singelolycka ,kostare ju en del att laga hojen ).

De e ju precis de ja säger, max en öl på hoj (jag klarar mig med att vara 100% fokuserad). Bil däremot har ju 4 hjul så man behöver bara vara 55% fokuserad. 55% fokuserad är man ju när man e halvfull.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har gått i de tankarna, kanske någon typ av trimmad stadsjeep typ Porsche Cayenne skulle vara ett lämpligt val?

Jepp, då är det bara att köra ut i skogen om du blir jagad.

Har förresten hört att om du blir jagad när du kör bil så är det bara att knäppa upp säkerhetsbältet, då får dom inte jaga dig längre.

(eller var det koppla ut airbagen? :va )
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hm, min ironi-mätare gav inget utslag här... Jag hoppas du skojar...? :va

Du menar alkomätare?

Jepp, då är det bara att köra ut i skogen om du blir jagad.

Har förresten hört att om du blir jagad när du kör bil så är det bara att knäppa upp säkerhetsbältet, då får dom inte jaga dig längre.

(eller var det koppla ut airbagen? :va )

Fan va mycket trix det finns, dessutom är ju stadsjeepar farliga för andra:yoparty
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Vill man vara riktigt cool så filmar man det hela och kränger skiten på dvd.... då blir man en riktig kung :tummenupp
 

Kneedrag

Guest
De e ju precis de ja säger, max en öl på hoj (jag klarar mig med att vara 100% fokuserad). Bil däremot har ju 4 hjul så man behöver bara vara 55% fokuserad. 55% fokuserad är man ju när man e halvfull.

Ja ja du kör ju något gammalt skrot till hoj det förklarar ju saken. Tung som ett lok och långsam inte mycket man behöver för att klara den . ha ha ha gubbe:arsele :tuttar :rolleyes: :rolleyes: : :D :D :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hmm, törs man slänga på en pinne på brasan? Moral är ett intressant ämne. Att någon dricker ett burk öl till maten och sen kör, det är ajabaja, aldrig att jag skulle osv. Missförstå mig rätt, jag förespråkar inte alkohol i kombination med körning. Men, hur många har inte kört bil/MC när de varit trötta/ledsna/arga/sjuka? Jag är rätt övertygad att man i många av de fallen är en betydligt sämre förare än om man druckit ett glas rödvin till maten. Och återigen, jag propagerar inte för att man ska köra någon gång då man garanterat är en sämre förare, men det intressanta är omgivningens fördömanden, en pilsner och man är hin håle själv, kör man däremot en 70 milaetapp lite småförkyld och kall, så är man nästan en hjälte... (Och kvällen innan tog man 4 pilsner, men man har ju sovit efter det...) Jag antar att det var nåt sånt #Olsson# syftade på. Pss som att man moraliserar över att glidarna kör utan ryggskydd, men inte överväger vilket riskbeteende man själv har i övrigt. Eller stumt håller 90 då det står 90, trots att det är vinterväglag, för man har ju dubbdäck i alla fall. Eller roadrage "attackerna" mot idiotbilister, hur bra förare är man just då? Osv osv. Men just alkohol och fordonskörning, där har de svenska myndigheterna lyckats med att införa ett moralbegrepp (återigen, jag tycker det är bättre så än tvärsom), det intressanta är hur många andra situationer som inte sablas ned på i samma omfattning.

Eller?
 

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Gsxr
Jag förstår inte riktigt folk och deras eviga moralpredikan.
Det finns så gott om idioter där ute, och det är väl idioter man ska störa sig på.
En idiot som dricker är en full idiot och kommer att köra som en full idiot.
Men även om han var nykter skulle han köra som en idiot.
Idioter gör idiotiska saker och de få som inte är idioter får lida för det.
För ska sanningen fram så är det väl max en tredjedel som borde få köra bil av de som är ute på vägarna idag.
Men eftersom bilen har blivit ett så viktigt transportmedel i dagens sammhälle har helt enkelt reglerna fått anpassas till att även passa idioter.
Själv anser jag mig som en vuxen ansvarsfull människa med massor av erfarenhet och kunskap, och därmed ingen idiot.
Jag kör ibland lite onykter men aldrig mer än att jag kan framföra mitt fordon säkert, och de gånger jag blivit stoppad och fått blåsa har jag även klarat mig.
Men i ärlighetes namn så vet inte polisen riktigt hela historien och skulle de det så skulle jag framstå som en riktig bov och bandit.
Även moralkärringarna skulle börja tjafsa, och de gör det med ovidkommande, snedvriden statistik.
Lagen är skapad så att jag får inte, för att moster agda klarar det inte, och eftersom hon inte klarar det måste vi anta att ingen gör det, eftersom lagarna måste skapas ur sämsta möjliga förares perspektiv för att passa alla.
Jag kör dessutom för fort, ofta runt dubbla hastigheten och ibland även mer, men jag gillar inte att prata i mobilen eller smsa men det finns det ingen lag mot.
Folk som råkat förlora någon nära i en olycka som varit alkoholrelaterad brukar vara de värsta kålsuparna.
Det är så lätt att skylla på något som är olagligt eller som fått sådan tabu.
Men det är tydligen helt ok att vara totallt olämplig att framföra ett fordon på säkert sätt när man är helt opåverkad.
Kort o gott. Lagen är skapad för folk som inte kan tänka själva, och de följer också ofta lagen eftersom de är lätta att uppfostra och fostrats så.
Jag bryter dock mot lagen dagligen med gott resultat sedan många, många år, men har fortfarande överkapacitet nog att samtidigt hålla utkick efter de blå. Därmed åker jag sällan eller aldrig dit för det och därmed fungerar evolutionen, och då ska också moraltanterna hålla käften för de har ingen talan i ämnet. De ska sköta sig själva, även i tjallarnas och moralkärringarnas land!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag förstår inte riktigt folk och deras eviga moralpredikan.
Det finns så gott om idioter där ute, och det är väl idioter man ska störa sig på.
En idiot som dricker är en full idiot och kommer att köra som en full idiot.
Men även om han var nykter skulle han köra som en idiot.
Idioter gör idiotiska saker och de få som inte är idioter får lida för det.
För ska sanningen fram så är det väl max en tredjedel som borde få köra bil av de som är ute på vägarna idag.
Men eftersom bilen har blivit ett så viktigt transportmedel i dagens sammhälle har helt enkelt reglerna fått anpassas till att även passa idioter.
Själv anser jag mig som en vuxen ansvarsfull människa med massor av erfarenhet och kunskap, och därmed ingen idiot.
Jag kör ibland lite onykter men aldrig mer än att jag kan framföra mitt fordon säkert, och de gånger jag blivit stoppad och fått blåsa har jag även klarat mig.
Men i ärlighetes namn så vet inte polisen riktigt hela historien och skulle de det så skulle jag framstå som en riktig bov och bandit.
Även moralkärringarna skulle börja tjafsa, och de gör det med ovidkommande, snedvriden statistik.
Lagen är skapad så att jag får inte, för att moster agda klarar det inte, och eftersom hon inte klarar det måste vi anta att ingen gör det, eftersom lagarna måste skapas ur sämsta möjliga förares perspektiv för att passa alla.
Jag kör dessutom för fort, ofta runt dubbla hastigheten och ibland även mer, men jag gillar inte att prata i mobilen eller smsa men det finns det ingen lag mot.
Folk som råkat förlora någon nära i en olycka som varit alkoholrelaterad brukar vara de värsta kålsuparna.
Det är så lätt att skylla på något som är olagligt eller som fått sådan tabu.
Men det är tydligen helt ok att vara totallt olämplig att framföra ett fordon på säkert sätt när man är helt opåverkad.
Kort o gott. Lagen är skapad för folk som inte kan tänka själva, och de följer också ofta lagen eftersom de är lätta att uppfostra och fostrats så.
Jag bryter dock mot lagen dagligen med gott resultat sedan många, många år, men har fortfarande överkapacitet nog att samtidigt hålla utkick efter de blå. Därmed åker jag sällan eller aldrig dit för det och därmed fungerar evolutionen, och då ska också moraltanterna hålla käften för de har ingen talan i ämnet. De ska sköta sig själva, även i tjallarnas och moralkärringarnas land!

Har inte läst ditt inlägg men kommenterar det ändå.. :trött
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
bla bla, fullast kör


har inte läst hela tråden och inläggen men hoppas ni sköter er när ni kör onyktra och har styr på grejerna och inte vinglar omkring :)

edit: om jag inte minns fel så försämras omdömet, reaktionsförmågan osv. av alkohol
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
har inte läst hela tråden och inläggen men hoppas ni sköter er när ni kör onyktra och har styr på grejerna och inte vinglar omkring :)

Jag kör nykter men vinglar endå, på liknande sätt som de andra på bulten eller boge som hamnar i fel spår och även på motsatt körbana. Nykterhet hjälper tyvärr inte.
 

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
Skämtar du eller? orkade inte läsa genom tråden.. får hoppas att du gör det dock:va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Själv skulle jag nog inte vilja skjutsa någon som är märkligt påverkad.

hahaha... Jag vill inte heller skjutsa nån som är "märkligt" påverkad, men framförallt vill jag inte skjutsa nån som är märkbart påverkad!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag kör nykter men vinglar endå, på liknande sätt som de andra på bulten eller boge som hamnar i fel spår och även på motsatt körbana. Nykterhet hjälper tyvärr inte.

Jag håller med,varför bara använda en av två fullt fungerande vägbanor ?

Man kan spara tid genom att gena i kurvorna.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Ett annat tips är att skippa hjälmen när man ska köra onykter, på så vis tar man det lugnare och risken är mindre att krasha.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är klart att det sker mycket olyckor när folk kör berusade! Man får ju aldrig chans att träna fyllekörning. Fram för att klara av fyllekörning på körskolan precis som halkkörning. Sedan bör man träna regelbundet helst varje helg.

Seså! Ut med er och upplev den fulla körglädjen!
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
"Sju av åtta unga förare som trafikdödas har alkohol eller droger i blodet"

"– De unga förarna utmärker sig. Sju av åtta förare under 30, som omkom i singelolyckor i Västsverige förra året, var påverkade av alkohol eller droger, säger Kenneth Svensson."

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____9897.aspx

Jag gissar på att de flesta här som har svarat att dom kör onykter är under 30...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top