Hmm, törs man slänga på en pinne på brasan? Moral är ett intressant ämne. Att någon dricker ett burk öl till maten och sen kör, det är ajabaja, aldrig att jag skulle osv. Missförstå mig rätt, jag förespråkar inte alkohol i kombination med körning. Men, hur många har inte kört bil/MC när de varit trötta/ledsna/arga/sjuka? Jag är rätt övertygad att man i många av de fallen är en betydligt sämre förare än om man druckit ett glas rödvin till maten. Och återigen, jag propagerar inte för att man ska köra någon gång då man garanterat är en sämre förare, men det intressanta är omgivningens fördömanden, en pilsner och man är hin håle själv, kör man däremot en 70 milaetapp lite småförkyld och kall, så är man nästan en hjälte... (Och kvällen innan tog man 4 pilsner, men man har ju sovit efter det...) Jag antar att det var nåt sånt #Olsson# syftade på. Pss som att man moraliserar över att glidarna kör utan ryggskydd, men inte överväger vilket riskbeteende man själv har i övrigt. Eller stumt håller 90 då det står 90, trots att det är vinterväglag, för man har ju dubbdäck i alla fall. Eller roadrage "attackerna" mot idiotbilister, hur bra förare är man just då? Osv osv. Men just alkohol och fordonskörning, där har de svenska myndigheterna lyckats med att införa ett moralbegrepp (återigen, jag tycker det är bättre så än tvärsom), det intressanta är hur många andra situationer som inte sablas ned på i samma omfattning.
Eller?