hekke skrev:
2327484 Har körkortsprovet imorrn och hinner inte ta någon lektion för att träna på säkerthetskontrollen, har heller inga böcker som det står i hur man gör
Någon som kan beskriva hur det går till? snälla?
Har igentligen bara hunnit träna in lågfartsdelen och trafikkörningen, så jag får väll plugga massa på säkerhetskontrollen och "tänka" på hur jag ska göra på högfartsdelen och se hu det går
Okej det var ju kanske inte så bra.
Men säkerhetskontrollen är olöika från ställe till ställe och person till person. På vissa ställen räcker detr med att man kollar elen, eller bromsarna osv och sedan är det bra. Men på vissa ställen så kör de hela rasket.
Det du skall kolla är
All el. Ljusen, bromsljus, blinkers, tuta, du skall kolla om dödarknappen fungerar samt kolla ifall växeli dödaren fungerar (om mc:n är utrustad med detta)
Du skall kolla frambroms samt bakbroms även bromslangarna efter läckage
Framgaffel, bakdämpare. Styrlager, Svinglager(svinglagret om möjligt)
Kolla däckena så det är luft i dem
Kolla drivpaketet
Du skall även kolla kulagrena i navena
Sedan kan du ju kolla över lite så att den inte läcker bensin eller annat.
Har jag m,issat något så får ni tillägga
Utförande
Det mesta är självklart som el broms och fjädring.
Styrlager kan du kolla genom att huka dig ned framför hojen vrida hjulet åt båda hållena. Det skall inte vara några hack utan det skall vara en jämn fin rörelse. När du vridit styret till svängradiestoppet kan du då även kolla kullagrena genom att ta tag i däcket från med en hand på var sin sida (fortfarande hukandes framför hojen) och vrida lite försiktigt. Det skall sitta hårt. Inget glapp
Kullagrena bak kollar du på liknande vis fast det kan du ju inte vrida
Har mcn centralstöd skall du ställa upp den på detta annars får du be kontrollanten att att luta den på stödet så att du kan utföra denna övning.
Det är väll det i det stora hela. Fråga om det är något mer.