säkerhetskontroll

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Har körkortsprovet imorrn och hinner inte ta någon lektion för att träna på säkerthetskontrollen, har heller inga böcker som det står i hur man gör :död

Någon som kan beskriva hur det går till? snälla? :rolleyes:

Har igentligen bara hunnit träna in lågfartsdelen och trafikkörningen, så jag får väll plugga massa på säkerhetskontrollen och "tänka" på hur jag ska göra på högfartsdelen och se hu det går :3freak
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
hekke skrev:
2327484 Har körkortsprovet imorrn och hinner inte ta någon lektion för att träna på säkerthetskontrollen, har heller inga böcker som det står i hur man gör :död

Någon som kan beskriva hur det går till? snälla? :rolleyes:

Har igentligen bara hunnit träna in lågfartsdelen och trafikkörningen, så jag får väll plugga massa på säkerhetskontrollen och "tänka" på hur jag ska göra på högfartsdelen och se hu det går :3freak
Okej det var ju kanske inte så bra.

Men säkerhetskontrollen är olöika från ställe till ställe och person till person. På vissa ställen räcker detr med att man kollar elen, eller bromsarna osv och sedan är det bra. Men på vissa ställen så kör de hela rasket.

Det du skall kolla är

All el. Ljusen, bromsljus, blinkers, tuta, du skall kolla om dödarknappen fungerar samt kolla ifall växeli dödaren fungerar (om mc:n är utrustad med detta)
Du skall kolla frambroms samt bakbroms även bromslangarna efter läckage
Framgaffel, bakdämpare. Styrlager, Svinglager(svinglagret om möjligt)
Kolla däckena så det är luft i dem
Kolla drivpaketet
Du skall även kolla kulagrena i navena
Sedan kan du ju kolla över lite så att den inte läcker bensin eller annat.

Har jag m,issat något så får ni tillägga

Utförande
Det mesta är självklart som el broms och fjädring.

Styrlager kan du kolla genom att huka dig ned framför hojen vrida hjulet åt båda hållena. Det skall inte vara några hack utan det skall vara en jämn fin rörelse. När du vridit styret till svängradiestoppet kan du då även kolla kullagrena genom att ta tag i däcket från med en hand på var sin sida (fortfarande hukandes framför hojen) och vrida lite försiktigt. Det skall sitta hårt. Inget glapp

Kullagrena bak kollar du på liknande vis fast det kan du ju inte vrida :hihi Har mcn centralstöd skall du ställa upp den på detta annars får du be kontrollanten att att luta den på stödet så att du kan utföra denna övning.

Det är väll det i det stora hela. Fråga om det är något mer.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Bromssystem: kolla så att både fram och bakbroms är funktionella. efter det. kolla efter läckage runt hela bromssystemet. kolla skivorna också!

det är det ända jag kommer i håg av säkerhetskontrollen. oftast får du bara en säkerhetssak att kolla på hojen som tex Bromssysemet. inte hela säkerhetskontrollen
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kronen skrev:
2327717 Bromssystem: kolla så att både fram och bakbroms är funktionella. efter det. kolla efter läckage runt hela bromssystemet. kolla skivorna också!

det är det ända jag kommer i håg av säkerhetskontrollen. oftast får du bara en säkerhetssak att kolla på hojen som tex Bromssysemet. inte hela säkerhetskontrollen
Olika från ställe till ställe och från kontrollant till kontrollant. När jag körde uopp fick vi kolla allt.
 

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Ort
Norrland
Hoj
Aprilia
Hade faktiskt exakt samma fråga på gång. Det är inte så lätt att kugga sig på nåt sånt här, va? Jag menar allt går ju att kolla, om man sedan gör det på ett eget vis eller exakt som kontrollanten vill, spelar det någon roll? Tog aldrig någon lektion för säkerhetskontrollen heller.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Doktor.S skrev:
2327742 Hade faktiskt exakt samma fråga på gång. Det är inte så lätt att kugga sig på nåt sånt här, va? Jag menar allt går ju att kolla, om man sedan gör det på ett eget vis eller exakt som kontrollanten vill, spelar det någon roll? Tog aldrig någon lektion för säkerhetskontrollen heller.


Men kom ihåg att nerverna kan spela dig ett spratt när du väl är där. Det bästa är att ta det lugnt och tänka logiskt.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En sak som också kan komma upp är kedjan, så att den inte är för slapp. En till grej är väl att cykeln ska spåra också.


Själv hade man tur att det räckte med att kolla allt ljus och blinkers:tungan
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
crossniklas skrev:
2328338 En sak som också kan komma upp är kedjan, så att den inte är för slapp. En till grej är väl att cykeln ska spåra också.


Själv hade man tur att det räckte med att kolla allt ljus och blinkers:tungan


Och ett bra sätt att kolla att cykeln spårar är att kolla undersidan av kedjan.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
crossniklas skrev:
2328338En till grej är väl att cykeln ska spåra också.

vad är det?:confused: Är det det så hjulen är paralella eller vad man skall säga. En rak linje mellan däcken lixom. står säkert i min bok men jag har inte orkat läsa allt än.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
crossniklas skrev:
2332418 Korrekt! :tummenupp

Okej. Läste det i boken nu lite senare när jag fick tummen ***** att börja plugga lite, gjorde proven jag måste göra hemma innan jag kan gå till körskolan och skriva ett prov där och sedan skriva provet hos vägverket. Tänkte åka in imån och skriva det på skolan. Men det är en grej jag är lite osäker på när det gäller proven man kan göra hemma på skolans hemsida (vet inte om det är samma för alla skolor). Jag har hela tiden hört två siffror på hur många rätt man måste ha för att bli godkänd (inte provet hos vägverket), har hört 90 och 93 % rätt av 70 frågor. Är det 90 så har jag klarat det jag måste men om det helt plötsligt är 93 så är jag inte godkänd på ett av proven. Kanske är lätt att göra ett till men jag blev klar med det sissta jag gjorde för inte så länge sen och klockan är snart halv 4 så jag orkar inte göra det nu men vi får se. Det löser sej nog.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Provet består av 70 frågor varav 5 är testfrågor som inte inräknas i resultatet. De frågorna vet du inte vilka de är. Sedan behöver du ha 52 rätt av de riktiga frågorna.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Bärgren skrev:
2333187 Provet består av 70 frågor varav 5 är testfrågor som inte inräknas i resultatet. De frågorna vet du inte vilka de är. Sedan behöver du ha 52 rätt av de riktiga frågorna.


Så är det på det riktiga provet ja. Men det visste jag redan. Ville ha svar på hur många rätt det var på träningsproven som man kan göra på körskolan och hemma med användarnamn på skolans hemsida. men jag har svar på det nu. va inne och skrev några av dom man var tvungen att skriva på skolan och hon sa att det var olika beroende på vilka frågor man hade fel på "eller nåt":va aja skit samma. har 2 prov kvar men hon var så snäll så hon boka in en tid hos vv redan nu:banana. Behövde bara vänta 2 veckor:banana :banana :banana
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top