Säkring går när kylfläkten startar

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Hej!
Säkringen går när kylfläkten startar, oftast, men inte varje gång. Märkte att kylfläkten inte startade i höstas och såg då att säkringen hade gått. Bytte säkringen och den gick direkt igen då fläkten startade. Bytte igen och då höll säkringen. Tänkte att den första säkringen jag satte i kanske var defekt så jag tänkte inte mycket på det sen.
Efter detta har jag inte kört mycket, men har tidigt i våras spolat ur kylsystemet och hällt i ny kylvätska och har då varmkört hojen och fläkten har fungerat utan problem. Har även några gånger efter detta kört hojen varm och fläkten har fungerat varje gång. (är nu alltså inte så att hojen blir varm varje gång, men jag har låtit den bli så pass varm några gånger just för att se så fläkten startar.)

Nu var jag dock ute och körde igår och märkte då när man körde runt i stan att värmemätaren gick allt högre. Väl hemma kollade jag och ser att säkringen hade gått igen :-/ I med en ny säkring och även den gick. Och nästa. Och nästa.

Så, är där någon som kan ge tips på vad det är mest troligt det är? Fläkten fungerar ju tydligen, men kan fläktmotorn få överslag då och då bara? Borde den inte få det varje gång? Har kollat kablarna från fläktmotorn så gott jag kan medan den sitter kvar på hojen, men inte sett att någon skulle vara skadad. Har även kollat kontakterna och ser inget onormalt där heller.
Så vad är mest troligt? Fläktmotorn? Tempsensorn? Kablaget? Dåliga säkringar (har använt de jag haft liggandes hemma, vilka är oanvända, men legat i flera år. Kan dom bli dåliga?)?

Om det skulle vara fläktmotorn, någon som vet var man kan köpa begagnat? Gäller en VFR 750 -86 så jag har inte lust att lägga flera tusen på en ny motor.

Tack på förhand!
Thomas
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Snurrar fläkten lätt?
Går den trögt kanske nåt lager gett upp och gör så att den drar mer ström än vad säkringen tål!?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Rätt säkring?

Ska se om jag har en passande fläkt hemma. Inte otroligt..
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Snurrar fläkten lätt?
Går den trögt kanske nåt lager gett upp och gör så att den drar mer ström än vad säkringen tål!?

Ja, fläkten snurrar lätt.


Jo, jag har kollat på Ebay så det går ju att hitta för några få hundra där :)

Rätt säkring?

Ska se om jag har en passande fläkt hemma. Inte otroligt..

Ja, det är rätt säkring... tyvärr, för det hade ju varit en lätt och billig fix annars :-/
Skicka gärna PM om du har någon fläkt. Hade ju varit toppen i så fall :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, fläkten snurrar lätt.

Ja, det är rätt säkring... tyvärr, för det hade ju varit en lätt och billig fix annars :-/
Skicka gärna PM om du har någon fläkt. Hade ju varit toppen i så fall :)

Om fläkten snurrar lätt kan det vara en kabel som skavt sönder isoleringen någonstans.

Plocka fram elschemat och kolla vad som finns efter säkringen.
För att vara säker på att det är fläktmotorn kan du köra hojen varm och stanna och vänta till fläkten går igång. Går säkringen kan det vara motorn eller en kabel på vägen dit som kortsluter.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Några andra tillbehör inkopplade på samma säkring som fläkten? Matning till eftermonterade prylar brukar ofta tas från närmast lämpliga kabel, vilket kan ge att det hamnar på gränsen för vad säkringen klarar. I så fall kan det påverka om de tillbehören är på eller av.

Finns det inga tillbehör monterade eller om problemet startade plötsligt utan andra ändringar efter att ha fungerat bra så skulle jag leta efter kortis/glapp i kablaget.

Först efter att det är kollat skulle jag gå på byte av fläktmotorn.
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
En tanke. Om jag startar fläkten med en kabel från batteriet och kopplar en säkringshållare mellan (typ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016466/). OM säkringen som sitter i säkringshållaren då går, kan jag då vara säker på att det är fläktmotorn? Och om säkringen inte går, kan jag då utesluta fläktmotorn?
Kan tempgivaren orsaka ett sådant här problem eller kan den uteslutas?

PS nej, inga eftermonterade prylar finns på hojen heller.

Tack på förhand!

/Thomas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En tanke. Om jag startar fläkten med en kabel från batteriet och kopplar en säkringshållare mellan (typ: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016466/). OM säkringen som sitter i säkringshållaren då går, kan jag då vara säker på att det är fläktmotorn? Och om säkringen inte går, kan jag då utesluta fläktmotorn?
Kan tempgivaren orsaka ett sådant här problem eller kan den uteslutas?

PS nej, inga eftermonterade prylar finns på hojen heller.

Tack på förhand!

/Thomas

Låter som en bra ide. Starta fläkten direkt via egen säkring.
Om du kan koppla bort fläkten från kablarna som matar fläkten på hojen.
För är kablarna inkopplade vet vi inte om det är dålig isolering # på kablarna eller om det är fläkten?

Hur många A är säkringen på ?

Jag (som mätnörd) hade gärna mätt hur mycket ström som går genom säkringen när fläkten inte är igång.
Ska ju helst vara 0 A.

# Dålig isolering som ger tjuvströmmar / kortis och löser säkringen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vill bara nämna att begagnade fläktar på ebay är rätt billiga
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Ok. En uppdatering på problemet.
Körde hojen varm och lät fläkten starta, och som vanligt gick säkringen. Plockade väck den brända säkringen (10A) och mätte hur mycket ström där gick igenom när hojen var så varm att fläkten skulle gå; låg precis under 14A :-/ (ligger på 0A när fläkten inte är igång).
Har nu plockat av fläkten och kört igång den med ström kopplad direkt på fläktens kablar och tillsammans med en säkringshållare. Som vanligt går säkringen när fläkten startar, så felet lär ju ligga hos fläkten. Satte på skoj dit en 15A säkring i säkringshållaren och då gick fläkten hela tiden.

Blir alltså till att beställa en begagnad fläkt från Ebay och hoppas den är fungerande :)

En följdfråga dock: inget annat är kopplat till den aktuella säkringen och eftersom fläkten inte ger mer än att en 15A säkring klarar det, skulle man då kunna sätta en 15A säkring istället och använda den gamla fläkten? Tänker alltså INTE göra detta, men är bara nyfiken på ifall det kunde skadat annat eller om det inte varit några problem.

Tack för hjälpen ni gett!!!

/Thomas
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Hej! Har ännu en uppdatering på problemet som beskrivs ovan. Tyckte det var bättre att väcka denna tråd till liv istället för att starta en ny.
Har problemet att säkringen till kylfläkten går varje gång fläktmotorn startar. Hade problemet tidigare och trodde då att det var en kass kylfläkt som orsakade problemet så jag införskaffade en annan begagnad kylfläkt. Kopplade först den "nya" direkt på batteriet med en säkringshållare med en 10A säkring i och det fungerade som det skulle. Provade sen med den gamla när jag plockat väck denna och då small säkringen som satt i säkringshållaren (vid mätning gick den upp i 12-13A vilket innebar att när jag satte i en 15A säkring i säkringshållaren så funkade den som den skulle). Problemet funnet antog jag och satte i nya kylfläkten i hojen. Några månader senare började säkringen gå igen och samma problem återkom alltså.
Alltså rent teoretiskt skulle det mycket väl kunna vara så att det inte är något fel på elsystemet i hojen utan helt enkelt så att även den nya fläktmotor jag köpte gav upp pga att det också var en begagnad fläkt, men det kan ju också vara så att det är något strul med elsystemet på hojen tyvärr. Dock funkade den "nya" fläkten ändå några månader innan felet kom tillbaka.

Nu till frågan: Eftersom (såvitt jag kan se om jag följer el-schemat) det bara är kylfläkten som sitter på denna säkring, vågar jag då gå upp till en 15A säkring (ska vara 10A original) i hojen för att slippa byta fläkt igen? Är det fläktmotorn som strular så spelar det ju egentligen ingen roll om den går sönder ännu mer eftersom jag ändå får byta den till sist, men frågan är om där är annat som kan ta skada?

MVH
Thomas
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När du ökar säkringarna så riskerar du kabelbrand, så det är generellt sett en dålig idé är göra så.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Vet inte hur det är på just din hoj, men ofta sitter temperaturgivaren som styr fläkten på minuskabeln, d.v.s, det ligger alltid 12vdc på fläkten och när givaren slår till jordar den och sluter kretsen så att fläkten startar. Kanske kan vara något överslag i den.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vet inte hur det är på just din hoj, men ofta sitter temperaturgivaren som styr fläkten på minuskabeln, d.v.s, det ligger alltid 12vdc på fläkten och när givaren slår till jordar den och sluter kretsen så att fläkten startar. Kanske kan vara något överslag i den.

Är det verkligen så?

Det mest logiska för mig är att låta givaren styra ett relä som fläkten är kopplad till. Som det är på en bil.
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Vet inte hur det är på just din hoj, men ofta sitter temperaturgivaren som styr fläkten på minuskabeln, d.v.s, det ligger alltid 12vdc på fläkten och när givaren slår till jordar den och sluter kretsen så att fläkten startar. Kanske kan vara något överslag i den.

Inte helt hundra på hur du menar. Men på nedan länk så ser du hur fläkten sitter kopplad. Alla tips mottages tacksamt :)

http://www.partssweden.se/honda-vfr750fg-sweden-sd-kmh-1986/radiator

/Thomas
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Givaren är pos. 25. Kabeln från som kommer från fläkten är minuskabeln. När kylvätskan blir tillräckligt varm leder givaren till jord och fläkten startar. Något relä syns inte på bilden.
Om du jordar kabelskon som sitter i givaren med tändningen på ska fläkten starta. Går inte säkringen då sitter felet sannolikt i givaren. Går säkringen iallafall är det nog fläktmotorn.

/S-G
 
Last edited:

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Givaren är pos. 25. Kabeln från som kommer från fläkten är minuskabeln. När kylvätskan blir tillräckligt varm leder givaren till jord och fläkten startar. Något relä syns inte på bilden.
Om du lossar kabelskon som sitter i givaren med tändningen på ska fläkten starta. Går inte säkringen då sitter felet sannolikt i givaren. Går säkringen iallafall är det nog fläktmotorn.

/S-G

Korrekt. Min givare gav upp på min gamla Vfr. Inte så kul och upptäcka detta under Bakkenkörning. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Missade några ord i förra inlägget. Om du jordar kabeln med tändningen på ska fläkten starta.

//S-G
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top