Hej!
Säkringen går när kylfläkten startar, oftast, men inte varje gång. Märkte att kylfläkten inte startade i höstas och såg då att säkringen hade gått. Bytte säkringen och den gick direkt igen då fläkten startade. Bytte igen och då höll säkringen. Tänkte att den första säkringen jag satte i kanske var defekt så jag tänkte inte mycket på det sen.
Efter detta har jag inte kört mycket, men har tidigt i våras spolat ur kylsystemet och hällt i ny kylvätska och har då varmkört hojen och fläkten har fungerat utan problem. Har även några gånger efter detta kört hojen varm och fläkten har fungerat varje gång. (är nu alltså inte så att hojen blir varm varje gång, men jag har låtit den bli så pass varm några gånger just för att se så fläkten startar.)
Nu var jag dock ute och körde igår och märkte då när man körde runt i stan att värmemätaren gick allt högre. Väl hemma kollade jag och ser att säkringen hade gått igen :-/ I med en ny säkring och även den gick. Och nästa. Och nästa.
Så, är där någon som kan ge tips på vad det är mest troligt det är? Fläkten fungerar ju tydligen, men kan fläktmotorn få överslag då och då bara? Borde den inte få det varje gång? Har kollat kablarna från fläktmotorn så gott jag kan medan den sitter kvar på hojen, men inte sett att någon skulle vara skadad. Har även kollat kontakterna och ser inget onormalt där heller.
Så vad är mest troligt? Fläktmotorn? Tempsensorn? Kablaget? Dåliga säkringar (har använt de jag haft liggandes hemma, vilka är oanvända, men legat i flera år. Kan dom bli dåliga?)?
Om det skulle vara fläktmotorn, någon som vet var man kan köpa begagnat? Gäller en VFR 750 -86 så jag har inte lust att lägga flera tusen på en ny motor.
Tack på förhand!
Thomas
Säkringen går när kylfläkten startar, oftast, men inte varje gång. Märkte att kylfläkten inte startade i höstas och såg då att säkringen hade gått. Bytte säkringen och den gick direkt igen då fläkten startade. Bytte igen och då höll säkringen. Tänkte att den första säkringen jag satte i kanske var defekt så jag tänkte inte mycket på det sen.
Efter detta har jag inte kört mycket, men har tidigt i våras spolat ur kylsystemet och hällt i ny kylvätska och har då varmkört hojen och fläkten har fungerat utan problem. Har även några gånger efter detta kört hojen varm och fläkten har fungerat varje gång. (är nu alltså inte så att hojen blir varm varje gång, men jag har låtit den bli så pass varm några gånger just för att se så fläkten startar.)
Nu var jag dock ute och körde igår och märkte då när man körde runt i stan att värmemätaren gick allt högre. Väl hemma kollade jag och ser att säkringen hade gått igen :-/ I med en ny säkring och även den gick. Och nästa. Och nästa.
Så, är där någon som kan ge tips på vad det är mest troligt det är? Fläkten fungerar ju tydligen, men kan fläktmotorn få överslag då och då bara? Borde den inte få det varje gång? Har kollat kablarna från fläktmotorn så gott jag kan medan den sitter kvar på hojen, men inte sett att någon skulle vara skadad. Har även kollat kontakterna och ser inget onormalt där heller.
Så vad är mest troligt? Fläktmotorn? Tempsensorn? Kablaget? Dåliga säkringar (har använt de jag haft liggandes hemma, vilka är oanvända, men legat i flera år. Kan dom bli dåliga?)?
Om det skulle vara fläktmotorn, någon som vet var man kan köpa begagnat? Gäller en VFR 750 -86 så jag har inte lust att lägga flera tusen på en ny motor.
Tack på förhand!
Thomas