Sälja hoj, banköverföring?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Hittils så har jag alltid kört med pengar i handen när jag sålt/köpt fordon men nu så har jag en intresserad köpare som vill betala genom att göra en överföring mellan internetbankerna om det blir köp.

Finns det några faror med detta, i stil med att personen kan dra tillbaka överföringen efter att ha fått nycklarna i handen?

//paranoid novis

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har ni samma bank så ser du ju att cashen kommer in på en gång. Då skulle jag vara lugn iaf.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Nej, det finns inga sätt att stoppa en sån överföring. Sitt bara bredvid och dubbelkolla så det är rätt nummer eller ta med en kompis som har samma bank som köparen och för över till polarens konto så ser du att pengarna kommer över med en gång.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Köpte min hoj genom att göra en banköverföring(swedbank till nordea). Var på en lördag har jag för mig, så tog ju ett par dagar för honom att få pengarna. Direkt när överföringen var gjord får man ett kvitto på det, och vid det läget går det inte att avbryta den. Fick ta med mig hojen direkt överföringen var gjord, han satt brevid och såg mig göra det på hans dator.

Kan ju vara värt att formulera kvittot så att det framgår att affären är klar först när pengar och vara är tillgängliga för respektive. Blocket har bra mallar man kan skriva ut. Skrivet kvitto fungerar ju åt båda håll, någon av er kommer få lita lite mer på den andra.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Om ni inte har samma bank är rekommendationen att göra det hos banken, så behöver ingen oroa sig.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Sist jag köpte hoj så tänkte jag göra banköverföring men hade glömt dosan. Efter lite fundering hur vi skulle lösa detta sa vi att vi börjar med att ta ut så mycket det går på en bankomat så betalar jag resten när jag kommer hem. Tur i oturen hade jag tydligen ingen spärr på hur mycket jag kunde ta ut från bankomaten så det blev en tjoooock bunt femhunkor.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej, det finns inga sätt att stoppa en sån överföring. Sitt bara bredvid och dubbelkolla så det är rätt nummer eller ta med en kompis som har samma bank som köparen och för över till polarens konto så ser du att pengarna kommer över med en gång.

Om det är olika banker så går det stoppa.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
tänk bara på att har ni olika banker tar det någon extra dag.

har ni samma bank, så sätt över 1 kr först och se så ni skrivit rätt nummer. och flytta över resten sen. så ni inte sätter in hela summan fel ;)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Lite "dummy"-frågor:
Spelar det någon roll vilken bank(er) respektive har eller funkar det att ta med säkerhetsdosan oavsett bank?

Inget program som måste istalleras om man inte har samma bank?,
Får man fram namnet på mottagaren dit man skickar pengarna?

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Om det är olika banker så går det stoppa.

Nej, det går inte att stoppa en överföring som är kvitterad och gjord. Jobbar i branschen så har allt försökt att få dem stoppade, men nej det går inte.

Lite "dummy"-frågor:
Spelar det någon roll vilken bank(er) respektive har eller funkar det att ta med säkerhetsdosan oavsett bank?

Inget program som måste istalleras om man inte har samma bank?,
Får man fram namnet på mottagaren dit man skickar pengarna?

Olika banker har olika system, men tror alla bankerna bara har s.k. säkerhetsdosor och man slipper installera något på datorn utan de är webbaserade och m.a.o. bara att logga in och godkänna överföringen.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nej, det går inte att stoppa en överföring som är kvitterad och gjord. Jobbar i branschen så har allt försökt att få dem stoppade, men nej det går inte.

Hos SEB kan man ju gå in i "kommande händelser" och döda jobb,
har inte bankdosan här så jag kan testa, men borde vara samma som med räkningar, slutdatumet blir ju framtiden eftersom det är olika banker, så jobbet läggs ju i kö.

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Hos SEB kan man ju gå in i "kommande händelser" och döda jobb,
har inte bankdosan här så jag kan testa, men borde vara samma som med räkningar, slutdatumet blir ju framtiden eftersom det är olika banker, så jobbet läggs ju i kö.

Kommande händelser är helt annat än en direktöverföring. En direktöverföring innebär att samtidigt som du trycker på godkäntknappen så dras pengarna från ditt konto. Det du pratar är om du t.ex. ska betala en räkning eller gör en överföring dagen efter så kan du avbryta det hela. Det ska dock inte likställas med en direktöverföring.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vad innebär en direktöverföring?Att man skriver dagens datum eller?
Har fått betalt för fordon via banköverföring men har iofs
bara sålt grejor till folk som verkar trovärdiga men lite
orolig är man ju:va

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På iaf Swedbank så är det när man inte skriver något datum alls.

Ett annat roligt betalningsmedel är ju postväxel. :tomten

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Direktöverföring är samma sak som en överföring med en gång till någon annans konto.
På iaf Swedbank så är det när man inte skriver något datum alls.

Ett annat roligt betalningsmedel är ju postväxel. :tomten

Direktöverföring är när man skriver antingen dagens datum eller inget datum alls. En ren o skär gissning är att anledningen till att en direktöverföring tar pengarna direkt från kontot jämfört med när du betalar en räkning är kanske att banken inte vill strula med folk som utnyttjar det hela att köper vissa saker och sen helt plötsligt stoppar överföringen.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Dom 2 senaste bågarna jag köpt, har jag använt mig av personligservice i telefonbanken, har funkat fint. Men det kanske är min ärliga uppsyn som gör att säljaren går med på det :angel

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Direktöverföring är samma sak som en överföring med en gång till någon annans konto.

Direktöverföring är när man skriver antingen dagens datum eller inget datum alls. En ren o skär gissning är att anledningen till att en direktöverföring tar pengarna direkt från kontot jämfört med när du betalar en räkning är kanske att banken inte vill strula med folk som utnyttjar det hela att köper vissa saker och sen helt plötsligt stoppar överföringen.

Skulle motbevisa nu, men då var givetvis den tjänsten offline, så nu har jag skänkt pappsen 1kr :mad:

Om man hos SEB sätter över pengar till en annan bank (finns inget som heter direktöverföring) så måste man ange minst morgondagens datum, och därefter tror jag det går att avbryta, men vet som sagt inte eftersom tjänsten inte funkar ikväll.

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Skulle motbevisa nu, men då var givetvis den tjänsten offline, så nu har jag skänkt pappsen 1kr :mad:

Om man hos SEB sätter över pengar till en annan bank (finns inget som heter direktöverföring) så måste man ange minst morgondagens datum, och därefter tror jag det går att avbryta, men vet som sagt inte eftersom tjänsten inte funkar ikväll.

Låter väldigt konstigt om SEB skulle ha en sån tjänst. Direktöverföring står det inte utan det är överföring till annans konto.

Edit: Var in och tittade på SEB:s sida och där kan man se att de har några brytpunkter för att skicka vidare pengarna till andra banker.
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?DUID=DUID_85143F3ED25CF51DC12577FF003FBE35&sitekey=seb.se&lang=se

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...