Sälja hoj, banköverföring?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har gjort mina senaste 5 affärer med bankdosa och de har fungerar klockrent.
Någon enstaka har sagt nej men då blir det ingen affär för min del, orkar itne hålla på med postväxel och kontanter, det är stenålder!

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Lyfter denna för att få lite nyare information.

Jag köpte en kamera idag och gjorde en överföring från Nordea till Swedbank. Skrev inte i något datum och signerade, men jag kunde efter det gå in på "kommande uppdrag" och välja "ta bort" på det uppdraget.

Detta gör ju situationen osäker för säljaren. Jag har inte sett detta innan vid tidigare affärer men har heller inte kollat så noggrant.

Summan är heller inte dragen från mitt konto än, något som gjordes när jag köpte hoj förra året och om jag minns rätt var det också till Swedbank.

Skumt...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Lyfter denna för att få lite nyare information.

Jag köpte en kamera idag och gjorde en överföring från Nordea till Swedbank. Skrev inte i något datum och signerade, men jag kunde efter det gå in på "kommande uppdrag" och välja "ta bort" på det uppdraget.

Detta gör ju situationen osäker för säljaren. Jag har inte sett detta innan vid tidigare affärer men har heller inte kollat så noggrant.

Summan är heller inte dragen från mitt konto än, något som gjordes när jag köpte hoj förra året och om jag minns rätt var det också till Swedbank.

Skumt...

Nja, söndag natt är det ju ingen bankdator som jobbar....

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Idag kan man ha ett mobilt bank ID direkt i luren så slipper man släpa runt på en bankdosa :D

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Får du cash så är det omöjligt att komma in med mera än 10 000kr i handen o sätta in på ditt konto. för då säger lagen att du måste kunna bevisa vart pengarna kommer ifrån.. inget sånt krävs olika konton emellan.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Idag kan man ha ett mobilt bank ID direkt i luren så slipper man släpa runt på en bankdosa :D

Fast du kan inte lägga till nya mottagare på de va?

Jag har Swedbank och för mig har de funkat att både sälja och köpa överfört är överfört och kan inte backas om de så e julafton

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Har använt mig av postväxel vid köp av både motorcykel och bil. Se till att ställa ut postväxeln på dig själv i händelse av att köpet ej blir av och du måste lösa in den igen.

Vid köp överlåter du bara postväxeln till säljaren.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Får du cash så är det omöjligt att komma in med mera än 10 000kr i handen o sätta in på ditt konto. för då säger lagen att du måste kunna bevisa vart pengarna kommer ifrån.. inget sånt krävs olika konton emellan.

Försäljning av eget fordon. Ingen lär stoppa dig.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
En grej bara som jag stötte på:
Handelsbanken har en spärr på överföring som jag tror är 40k
Därefter får man inte göra någon överföring (på säkert ett dygn).

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Swish är skiten, bra skit alltså.

Nackdelen är att mottagaren måste vara ansluten till tjänsten.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR

Det är därför man skriver kvitto mellan köpare och säljare.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag sålde en hoj för 125k i höstas.

Köparen gjorde en banköverföring (som jag iofs såg var rätt) men han
fick vänta med att hämta hojen tills jag fått pengarna på mitt konto.

Som jag ser det är det ingen skillnad mot att handla kontant; Jag släpper
inte hojen innan jag har pengarna i handen.

Mvh,
Ingvar

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
I dagsläget är Swish det överlägset bästa sättet att överföra pengar mellan två privatpersoner. Överföringen sker direkt och båda parter kan se direkt i appen vem som gjort överföringen och när.

Det fungerar mellan alla anslutna banker (Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Swedbank och Sparbankerna) vilket borde omfatta 99 % av alla privatpersoner.

Om den som ska ta emot en betalning inte har en smartphone eller vill ladda ner appen räcker det med att ansluta mobilnumret via sin internetbank. Då är det dock bara möjligt att ta emot betalningar, men det går inte att skicka pengar.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Fast bara namnet "Swish" gör att jag drar öronen åt mig. Låter ju som ett klockrent namn på en karate-blåsning......

Men det är väl bara att vänja sig. Känns dock tryggast med deg i näven eller en bankväxel. Då kan köparen ändra sig bäst fan han vill, stålarna har jag fått....

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Nej det är inget problem alls, det finns en ruta på insättningsblanketten där du fyller i "fordonsförsäljning" eller vad du än vill.
Ingen bryr sig om vad du egentligen skriver, jag har skrivit balettlektioner, sålt min själ m.fl.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag klurade på om Swish hade någon (dold) avgift, men vad jag kunnat googla mig fram till är det 1 kr per överföring. Helt klart en bra deal när det handlar om 30.000-150.000 kr :)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag skaffade swish när jag sålde min smc, funkade jätte smidigt. Rekommenderar klart det:)

Tjita1

Guest
Fast Swish ska väl börja ta rätt bra betalt snart tycker jag att jag har hört, skulle väl bara vara gratis i början?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO