Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Många som tror att detta förfarande kommer att hålla i sig för evigt och att FB har noll koll. 2:a eller 3:e gngen samma cykle med samma ägare kommer tillbaka tittar, förhoppningsvis FB i sista kolumnen och ger er ett pris på 100.000 kronor per år för trafikförsäkring. Ni är inte lojala kunder och i princip inte kunder FB vill ha och då kan ni stå där med er tvättade hals.

För mig som begagnatkund som står i begrepp att köpa en hoj med multipla ägare, där det återkommande är samma ägare, ger det mig en stark prutningsindikation, eftersom innehavaren av objektet uppenbarligen inte har råd att hålla sin hoj.

Jävligt trött på dessa av- och påställare och som varje säsong "säljer" sin hoj.
Hoppas ni får en fet garegeförsäkring 3:e gången ni säljer til samma person.

Hacka gärna på mig men det ni gör är skyldiga till är bedrägligt förfarande och det är inte jag, eller sådana som mig, som är banditerna.

SH har blivit dubbelmoralens högborg i några avseenden.

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Bra ide det där, klaga inte för det är bättre att starta eget varje gång du är missnöjd.
Helt rätt! Alla borde ha rätt att klaga och förvänta sig att någon annan fixar till det. Inget eget ansvar - det är modellen i trygghetsnarkomanernas Sverige!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
För mig som begagnatkund som står i begrepp att köpa en hoj med multipla ägare, där det återkommande är samma ägare, ger det mig en stark prutningsindikation, eftersom innehavaren av objektet uppenbarligen inte har råd att hålla sin hoj.

EXakCt!:tummenupp

Snålar man och "fuskar", vad mer kan det tänkas "fuskas" med, blir en frågeställning ... :gnissla

Så pruta, när en person har ett sådant objekt, naturligtvis:)

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Helt rätt! Alla borde ha rätt att klaga och förvänta sig att någon annan fixar till det. Inget eget ansvar - det är modellen i trygghetsnarkomanernas Sverige!

Du måsta ha rätt många firmor nu va? :D

Tommy.exe

Guest
Saxat från Benjamins försäkringstråd:

Försäkringsekonomi - vad tjänar bolagen pengar på?
Fram till för några år sen tjänade inga bolag i Sverige pengar på försäkringspremier. Skadekostnad tillsammans med driftskostnad var dyrare än vad man fick in i premier (Kallas för "COR" - Combined Ratio). Istället gjordes all vinst på avkastning på det kapital som bolagen satt på. Numera ligger bolagen med knapp marginal på plus (ganska stora skillnader mellan bolagen, men i snitt tjänar bolagen ca 10 kr på varje hundralapp i premie, dvs en COR på 90 - förr låg denna alltså över 100.) Denna vinstmarginal får inte vara för stor, enligt lag. Finansinspektionen håller stenkoll på bolagen, så att de inte tar ut för höga premier i förhållande till sina kostnader.

Bolagen kan inte heller tjäna pengar på en skada, det är helt omöjligt. Bolaget kan aldrig betala ut mer än vad en skada kostar, och kan inte heller kräva in mer pengar totalt från de inblandade eller någon annan än vad skadan kostat. Ärligt talat kan jag inte förstå hur man kan tro nåt annat...

Siffrorna i pollen skrämmer mig.
Bevisligen fungerar det inte med årsförsäkringar, dom måste bort.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
EXakCt!:tummenupp

Snålar man och "fuskar", vad mer kan det tänkas "fuskas" med, blir en frågeställning ... :gnissla

Så pruta, när en person har ett sådant objekt, naturligtvis:)

Prutar man är man snål :banana

• Gilla
Reaktioner: tcg

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Alla gör vi val. Vissa val mer genomtänkta, andra val mindre genomtänkta. Jag är glad att jag får göra det val som jag själv väljer... Så enkelt är det tycker jag..

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Försäkringsbolag har omkostnader i form av personal, lokaler, material, och utbetalningar mm.

Är alla överens om det?

Företaget måste täcka sina kostnader och generera någon form av vinst för att kunna drivas vidare. Där har vi inkomsten i form av din premie, samt ränta på detta kapital tills ev utbetalning sker.

Är alla överens om det?

Om 100 personer försäkrar på samma bolag och 10 st fuskar bort 3-4 mån varje år. Då får dom andra 90 som inte fuskar betala inkomstbortfallet för de 10.

Är alla överens om det?

Ett rätt hade du iaf, inte illa pinkat för en hojåkare.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Korkat att inte pruta...

Blir lite av "öppet mål" för detta, så varför inte utnyttja:)

/Smålänning

50% smålänning så prutar bara ibland :tungan

Hatar förövrigt småländska annonser, finns aldrig utgångspriser utan de ska förhandlas över telefon.

Nog OT

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag förstår inte varför alla som tycker att försäkringsbolagen tjänar grova pengar på MC-försäkringar inte inser att de har kommit på världens affärsidé - starta eget försäkringsbolag! Eller åtminstone tipsa någon riskkapitalist som är sugen på att tjäna storkovan.

För att se litet mer nyktert på saken så tror jag att vi skall vara glada att det överhuvudtaget finns försäkringsbolag som vill försäkra motorcyklar med tanke på hur många beter sig.

Försäkringsbolagen väljer själva vilka objekt de vill försäkra. Om det nu är en så jävla dålig affär att försäkra hojar så har de ett val - sluta försäkra hojar, eller neka vissa hojar.

Hört något om att försäkringsbolagen förlorar pengar på sporthojar. Det är det värsta skitsnacket någonsin. Finns inget försäkringsbolag idag som fortsätter med en affär som ger förlust.

Så bull, bull och åter igen bullshit.

Vi alla vet att trafikpremierna på de senaste literhojarna är sjuka... mer än hälften betalar över 15 lök + bara trafik, och det rullar en hel del nya literhojar. Väldigt logiskt att de går i plus, och det med råge. För det är i slutändan värt det... annars hade bolagen slutat med försäkringarna.

Alltid det här jävla gnället om försäkringar!!! Tycker du att det är för dyrt att försäkra din

hoj, ja då har du valt fel hoj!!!!!

Och det är också skitsnack.

Gillar man en hoj så gör man det. Ingen har rätt att säga till mig att det är fel hoj för att jag klagar på de sjuka premierna idag. It just so happens att jag älskar sporthojar... och tycker att premierna är hemska, vilket alla tycker. Well, enligt din logik så har alla valt fel hoj. Nej tyvärr... så enkelt är det inte.

Last edited:

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Försäkringsbolagen väljer själva vilka objekt de vill försäkra. Om det nu är en så jävla dålig affär att försäkra hojar så har de ett val - sluta försäkra hojar, eller neka vissa hojar.
Och du väljer vilka objekt du väljer att försäkra med vilket bolag! Vad är problemet? Vill du ha en statlig reglering av försäkringar och vilka motorcyklar man kan köpa?

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
KTM Superduke 05
Fins bolag som har kvar garagförsäkrin bytta bolag annars if har det =)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Alltid det här jävla gnället om försäkringar!!!

Det är så sant :tummenupp köp rätt hoj och sluta gnälla.

Och ni som fuskat/fuskar/kommer att fuska, ska ni hålla på och skriva hojen på morsan så kommer vill alla andra att drabbas ekonomiskt när försäkringsbolagen ledsnat på alla djävla fuskare,,,,,,,,,, hoppas ni åker dit på nått och får böter.:mad:

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02

Hört något om att försäkringsbolagen förlorar pengar på sporthojar. Det är det värsta skitsnacket någonsin. Finns inget försäkringsbolag idag som fortsätter med en affär som ger förlust.

Så bull, bull och åter igen bullshit.

Vi alla vet att trafikpremierna på de senaste literhojarna är sjuka... mer än hälften betalar över 15 lök + bara trafik, och det rullar en hel del nya literhojar. Väldigt logiskt att de går i plus, och det med råge. För det är i slutändan värt det... annars hade bolagen slutat med försäkringarna.

Och det är också skitsnack.

Gillar man en hoj så gör man det. Ingen har rätt att säga till mig att det är fel hoj för att jag klagar på de sjuka premierna idag. It just so happens att jag älskar sporthojar... och tycker att premierna är hemska, vilket alla tycker. Well, enligt din logik så har alla valt fel hoj. Nej tyvärr... så enkelt är det inte.

JO, just så enkelt är det! Klart att alla vill ha det senaste/fetaste på hojmarknaden, men det funkar ju bara om man har en fet plånbok eller hur??
Man kan ju liksom inte bara välja o vraka bara för att man tycker att sporthojar e det bästa som finns! Missförstå mig rätt, jag tycker också premierna e löjligt höga, men statistiken ljuger inte...Tyvärr!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM