Sälja hyresrätt?

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
Vad anser ni om försäljning av hyresrätter? Är det förkastligt, dumt, riskfyllt, onödigt eller bara ett rimligt agerande på en marknad som inte funkar som det är tänkt?

Vi kan ju för exemplets skull tänka oss ett fall med en hyresrätt i ett kommunalägt bolag på ett eftertraktat läge som på en svart hyresmarknad skulle vara värd 50' - 75'.

Obs! Jag känner givetvis inte till några dylika lgh!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
NO skrev:
Vad anser ni om försäljning av hyresrätter? Är det förkastligt, dumt, riskfyllt, onödigt eller bara ett rimligt agerande på en marknad som inte funkar som det är tänkt?

Vi kan ju för exemplets skull tänka oss ett fall med en hyresrätt i ett kommunalägt bolag på ett eftertraktat läge som på en svart hyresmarknad skulle vara värd 50' - 75'.

Obs! Jag känner givetvis inte till några dylika lgh!

Säljaren begår ett brott, inte köparen.
Så om köparen drar dig inför domstol så förlorar du kontraktet och pengarna. Men du gör som du vill.

gladh

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
gladh skrev:
Så om köparen drar dig inför domstol så förlorar du kontraktet och pengarna. Men du gör som du vill.

Inte jag, säljaren, men ändå - det vore ju en ganska dum säljare som skriver kvitto på affären. INget kvitto, inga pengar = inget brott...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Rätt hyreslägenhet i Stockholms innerstad kan kosta över 200K. Utan det minsta problem. Ofta skrivs det att man övertar viss inredning i kontraktet. Har en bekant som köpte gardiner för 150K.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NO skrev:
Inte jag, säljaren, men ändå - det vore ju en ganska dum säljare som skriver kvitto på affären. INget kvitto, inga pengar = inget brott...
Ett avtal måste inte vara skrftligt för att gälla.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
NO skrev:
gladh skrev:

Ljudupptagning, dold filmkamera. Ett tu tre kanske Sverker hoppar fram och då blir det tunnan :D

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
soppatorsken skrev:
Har en bekant som köpte gardiner för 150K.

Jag har justa gardiner för max 10k, dessutom slipper man få ett lägenhetskontrakt. På det sättet blir det lagligt. Säg inget till UrbanTiger, men jag kan slänga in en tunna valfett på köpet.

gladh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NO skrev:

Kör hårt! Sug ut stålarna, den som vill bo där kan välja att bo någon annanstans om denne inte är beredd att punga upp. Finns hur mycket lediga lägenheter som helst i stockholm, bristen är uppfunnen.

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
Någon som åkt dit?

Är det någonsin någon sälare som åkt dit då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
NO skrev:
1. Är det förkastligt

2. dumt

3. riskfyllt

4. onödigt

5. ett rimligt agerande på en marknad som inte funkar som det är tänkt?
1. Nej

2. Tja... Se punkt 3

3. Ja

4. Tja, du kan säga upp avtalet och flytta. I den bemärkelsen är det onödigt.

5. Ja

Prismekanismer fungerar bättre än kömekanismer. Folk blir bara sura och griniga i köer.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Tyvärr är det regeringen som skapat situationen som vi har idag när det gäller hyresrätter under bordet. Hade regeringen inte slopat stödet för nybyggnation av hyresrätter under 90-talet så hade situationen varit helt annorlunda. Jag tycker det är åt helvete att man ska behöva betala för att få ett hyreskontrakt men å andra sidan så har kanske säljaren själv betalat pengar osv. Jag skulle själv aldrig betala för ett hyreskontrakt av samma anledning som jag inte köper stöldgods. I slutändan är det man själv som får betala (högre försäkringspremier, svarta hyreskontrakt osv).

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jimmy I skrev:
Tyvärr är det regeringen som skapat situationen som vi har idag när det gäller hyresrätter under bordet. Hade regeringen inte slopat stödet för nybyggnation av hyresrätter under 90-talet så hade situationen varit helt annorlunda. Jag tycker det är åt helvete att man ska behöva betala för att få ett hyreskontrakt men å andra sidan så har kanske säljaren själv betalat pengar osv. Jag skulle själv aldrig betala för ett hyreskontrakt av samma anledning som jag inte köper stöldgods. I slutändan är det man själv som får betala (högre försäkringspremier, svarta hyreskontrakt osv).

Det har väl snarare att göra med att man inte får ta ut hyror som gör det möjligt att få tillbaka investerade pengar i hyresrätter..
Att sen subventionera det genom skattsedeln innebär ju bara att det ändå kostar oss alla att bygga "billiga" hyresrätter.. D.v.s en subventionerad hyresrätt som är billig på hyreslappen har bara kostat en massa skattepengar som kunde gått till annat.
En bedrövligt dåligt reglerad marknad har gjort att privatpersoner kan sko sig på att sälja något de inte äger, vilket är helt åt helvete.

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Jag tycker verkligen att detta är värsta sortens piss.
Till och med i lilla Kalmar har det börjat handlas med hyresrätter, pengar under bordet annars inget kontrakt. Har bara känsloargument men jag tycker att det är för jävligt att det ska göras svarta pengar på andras taskiga situation.
Visst att marknaden styr och att man kan välja att bo någon annan stans, men det är i slutänden oftast ord från den som redan sitter i en lägenhet.
/Joel

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Visst är det så att säljaren kan bli skyldig att återbetala köpeskillingen till köparen. En förutsättning härför är emellertid att det kan bevisas att det förekommit någon köpeskilling samt att denna avser just en hyresrätt.
Man kan lugnt utgå från att det i de flesta fall blir knivigt att uppfylla beviskravet, i synnerhet om man har haft att göra med en någorlunda slipad säljare.
Jag vill därför påstå att det är tämligen riskfritt at sälja sitt hyreskontrakt, åtminstone så länge man inte sätter detta i system.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ankan skrev:
Jag vill därför påstå att det är tämligen riskfritt at sälja sitt hyreskontrakt, åtminstone så länge man inte sätter detta i system.

Ankan har rätt. Men det gör inte handlingen mindre olaglig.
Tänk efter före.

gladh

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
oFFkeFF skrev:
Det har väl snarare att göra med att man inte får ta ut hyror som gör det möjligt att få tillbaka investerade pengar i hyresrätter..
Att sen subventionera det genom skattsedeln innebär ju bara att det ändå kostar oss alla att bygga "billiga" hyresrätter.. D.v.s en subventionerad hyresrätt som är billig på hyreslappen har bara kostat en massa skattepengar som kunde gått till annat.
En bedrövligt dåligt reglerad marknad har gjort att privatpersoner kan sko sig på att sälja något de inte äger, vilket är helt åt helvete.
Jag var nog inte helt tydlig i mitt resonemang. Hade byggstödet varit kvar så hade fler lägenheter byggts vilket i sin tur hade gjort att tillgången hade ökat. Detta hade i sin tur lett till att svarta hyreskontrakt hade varit mindre förekommande. Själv ser jag hellre att en del mina skattepengar går till att bygga hem åt människor än att en stackars jävel ska betala 200k under bordet eller behöva köpa en 1a i sthlm city för två mille. Som det är nu går ändå skattepengarna till en hel del annat skit som jag aldrig kommer att få nytta av eller gagna mig så för mig hade det varit helt ok.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Att betala för en hyresrätt är för mig likvärdigt med att köpa hembränt eller en stulen bilstereo. Du supportar och godkänner en brottslings handlande samtidigt som du gör det svårare för det lagliga systemet att fungera vare sig det handlar om prispress på bilstereos, alkoholistvård eller de stackars satar som tror att de kan köa sig till en lägenhet på lika villkor.

gladh skrev:
Ankan har rätt. Men det gör inte handlingen mindre olaglig.
...

Eller mer 'rätt'

NO skrev:
....

Varför fungerar det inte som det är tänkt? Hade ALLA varit ärliga så.... Systemet faller ju när den första lyckas sälja sin lgh....

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Varför fungerar det inte som det är tänkt? Hade ALLA varit ärliga så.... Systemet faller ju när den första lyckas sälja sin lgh....
Om inte "om" hade funnit så visst... Systemet föll redan när den förste i kön fick företräde före den andre, som värderade den högre. Varför skall just bostäder regleras? Varför inte köttfärs också?

Bruksvärdessystemet överför förmögenheter från de fattiga i förorterna till de rika i innerstan. Tycker inte du att det är ett märkligt förhållande att hyresrätterna på Östermalm befolkas av välutbildade, välavlönade personer från bättre familjer - trots decennier av reglering av bostadsmarknaden, Chrille?

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...