Sälja hyresrätt?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
soppatorsken skrev:
Rätt hyreslägenhet i Stockholms innerstad kan kosta över 200K. Utan det minsta problem. Ofta skrivs det att man övertar viss inredning i kontraktet. Har en bekant som köpte gardiner för 150K.

Jag vill inte göra detta till ytterligare en politisk tråd (med (s) inblandat är det att skjuta på sittande fågel) men den sjuka bostadsmarknaden har sitt upphov från tiden efter WW2 då man vill hjälpa hyresgäster mot de stygga hyresvärdarna (riktigt på den tiden..) .sen upptäckte (s) att det gick att göra politiska poäng på att hålla hyrorna nere och det har fortsatt samma väg..
(Fråga: Om man tjänar så mycket på att äga hyreshus, varför bygger inte facken hyreshus och tjänar multum??? Billströmskan som är duktig på miljardaffärer, hon vet kanske??)
Brist på något betyder högre pris, i dett fall svarta pengar vid överlåtelse av en lgh.
Den som släpper en central hyresrätt i Sthlm gratis är antingen död eller korkad..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Om inte "om" hade funnit så visst... Systemet föll redan när den förste i kön fick företräde före den andre, som värderade den högre. Varför skall just bostäder regleras? Varför inte köttfärs också?

Bruksvärdessystemet överför förmögenheter från de fattiga i förorterna till de rika i innerstan. Tycker inte du att det är ett märkligt förhållande att hyresrätterna på Östermalm befolkas av välutbildade, välavlönade personer från bättre familjer - trots decennier av reglering av bostadsmarknaden, Chrille?

Nu väljer du väl att inte förstå.
Hade kösystemet genomdrivits utan undantag så hade inga snobbhyllor med hyresrätter existerat. Det faller naturligtvis pga privata hyresvärdar, svarta pengar samt oärliga gäster, värdar och spekulanter..

Bruksvärdessystem???? Jag är från landet, sa if I care!

Köa, hyr och köa in på ettt område ddu hellre vill bo på. Svårare än så borde det inte vara.

För min del är det enkelt, jag har båed stolthet och höga krav på livskvalitet. Hade aldrig betalat svart för en hyresrätt och hade sålt min själ bara för att bo i et visst område. Storstädernas problem är ganska fjärran....

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jag söker lägenhet o svarar på diverse annonser. Och javisst vill dom byta lägenhet med mig, eller låta mig överta kontraktet, bara jag betalar minst 50-80 000:- emellan. När jag var och tittade på en lgh i sthlm,så frågade jag hyresrättsinnehavaren varför han ville ha pengar emellan (triangelbyte), och svaret blev att han var ju arbetslös, och varför skulle han "ge" bort en lägenhet som låg "så bra" Han hade i sin tur inte gett ett öre för den själv. :dummer

Jag är dömd till Slöddertälje. Nån som vill kollektivbo i sthlm med mig? :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Nej, varför är kösystem bättre än marknadssystem? Man kan införa ett bruksvärdessystem på bilar också. Sedan får folk köa efter de attraktivaste bilarna. Hur "rättvist" är det?

Premissen för ditt resonemang är att ett fungerande kösystem är bra.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Chrille skrev:
Hade kösystemet genomdrivits utan undantag så hade inga snobbhyllor med hyresrätter existerat. Det faller naturligtvis pga privata hyresvärdar, svarta pengar samt oärliga gäster, värdar och spekulanter..

Bruksvärdessystem???? Jag är från landet, sa if I care!

Köa, hyr och köa in på ettt område ddu hellre vill bo på. Svårare än så borde det inte vara.

För min del är det enkelt, jag har båed stolthet och höga krav på livskvalitet. Hade aldrig betalat svart för en hyresrätt och hade sålt min själ bara för att bo i et visst område. Storstädernas problem är ganska fjärran....

Jag håller med i delen inte köpa svart, men eftersom jag ändå behövde bo så blev det till att köpa en bostadsrätt istället. Det kan vara lite knepigt om man är ung, kanske precis börjat sitt nya jobb, etc.

Det är bara att inse att dagens system inte fungerar, alls. Jag vet att en hyresrätt på söder idag kan gå på över 400k svart. Det är inte speciellt många som kan betala de pengarna heller.

Jag vill heller inte flytta ut till landet, då jag arbetar i stan och trivdes med mitt dåvarande jobb. (iofs har jag bytt sedan dess då :) )

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Men det är det. Fattar du att köerna är många år långa på vissa håll? Det är inte alla som kan/vill planera var de ska bo om tio år.

Det är direkt förnedrande att man skall behöva stå i kö för något som är en mänsklig rättighet.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Anneli skrev:
...varför skulle han "ge" bort en lägenhet som låg "så bra" ...
Ja, varför skulle han ge bort något som är värt mycket till dig? Vad har du gjort för att utan ersättning få det värdet?

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Chrille skrev:
Varför fungerar det inte som det är tänkt? Hade ALLA varit ärliga så.... Systemet faller ju när den första lyckas sälja sin lgh....

Om inte folk körde för fort så skulle vi inte behöva betala massa skattepengar till trafikpoliser heller ....

Äh va fan, lämna Uddevalla och kliv in i verkligheten. Så klart folk hittar på egna lösningar när systemet inte funkar. I Stockholm funkar det inte, och kommer aldrig att funka när det är så många som vill bo här. Betala för lägenheten eller skit i att flytta till Stockholm, det är ju ett fritt land där man får bo vart man vill (om man har råd)

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Självklart så ger man inte bort ett kontrak om man kan sälja det, såvida man inte råkar vara moder Teresa eller du i huvudet?.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Bingo skrev:
Ja, varför skulle han ge bort något som är värt mycket till dig? Vad har du gjort för att utan ersättning få det värdet?

Vad jag skulle gjort? Tagit hans lägenhet så han fick BYTA till sig den HAN ville ha. :huvet

(de e de som e vitsen med BYTEN vetu, att alla får de dom vill ha.)

Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Bingo skrev:

Och varför jag betala för nåt inte han betalat för? :arsele

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Men det är det. Fattar du att köerna är många år långa på vissa håll? Det är inte alla som kan/vill planera var de ska bo om tio år.

Det är direkt förnedrande att man skall behöva stå i kö för något som är en mänsklig rättighet.

Mänsklig rättighet??

Om ett område har för dyra lägenheter så har jag inte råd att köa in där(om det hade funkat). Har jag förlorat en rättighet då? Det tycker inte jag - alla lägenheter kan inte ligga lika bra och vara lika fina och därför kosta lika mycket. Då bör det rimligtvis styras med hyran och en kö för de med tillräckliga ekonomiska resurser. Så långt är vi nog överens, men det är de svarta pengarna som stör mig.

Vi kan inte leva i ett land med millimeter-rättvisa. Därför kan jag inte störa mig på att jag inte har råd att bo var som helst. Då söker jag mig dit jag har råd med en skälig levnadsstandard.

Just nu måste jag erkänna att jag har svårt att förstå vad vi inte håller med varandra om. Tycker du det är ok med svarta pengar vid lägenhetsbyte?

Last edited:

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Chrille skrev:
Mänsklig rättighet??

Om ett område har för dyra lägenheter så har jag inte råd att köa in där(om det hade funkat). Har jag förlorat en rättighet då? Det tycker inte jag - alla lägenheter kan inte ligga lika bra och vara lika fina och därför kosta lika mycket. Då bör det rimligtvis styras med hyran och en kör för de med tillräckliga ekonomiska resurser. Så långt är vi nog överens, men det är de svarta pengarna som stör mig.

Vi kan inte leva i ett land med millimeter-rättvisa. Därför kan jag inte störa mig på att jag inte har råd att bo var som helst. Då söker jag mig dit jag har råd med en skälig levnadsstandard.

Just nu måste jag erkänna att jag har svårt att förstå vad vi inte håller med varandra om. Tycker du det är ok med svarta pengar vid lägenhetsbyte?

Instämmer helt, att bo behöver alla men att bo centalt är defenivit ingen mänsklig rättighet, sådana tankar är vänsterdravell!.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
smasseman skrev:
Därför att du tyckte att det var värt pengarna. :tummenupp

Hahaha! Du då skulle de vara nåt väldigt extre! så Nätack, hade han velat byta med MIN lägenhet skulle t.o.m. jag kanske kanske kanske skulle kunnat tänka mig betala nån krona emellan.. men å andra sidan en inrökt etta; nejtack.. :zpy

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Chrille skrev:
Mänsklig rättighet??

Om ett område har för dyra lägenheter så har jag inte råd att köa in där(om det hade funkat). Har jag förlorat en rättighet då? Det tycker inte jag - alla lägenheter kan inte ligga lika bra och vara lika fina och därför kosta lika mycket. Då bör det rimligtvis styras med hyran och en kö för de med tillräckliga ekonomiska resurser. Så långt är vi nog överens, men det är de svarta pengarna som stör mig.

Jag tror ni pratar samma sak. Du anser att man skall reglera det med hyror, jag är rätt övertygad om att det är vad Bingo anser också. Dagens system med svarta pengar är ju i huvudsak baserat på att lägenheter i attraktiva områden är billiga i hyra, eftersom de byggdes på stenåldern. Skulle hyran få sättas marknadsmässigt så skulle de skjuta i höjden rejält.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Då bör det rimligtvis styras med hyran och en kö för de med tillräckliga ekonomiska resurser. Så långt är vi nog överens, men det är de svarta pengarna som stör mig.
Ta bort den jävla kön så är vi överens. Den enda funktion den fyller är att pervertera bostadsmarknaden och gynna såna som ställer sina barn i kön direkt när de föds. Det räcker bra med marknadshyror - tack!

Då får östermalmarna betala för "förmånen" att bo på Östermalm (jag skrattar som fan när jag skriver det. Bara rena mongon vill bo i Stockholm - särskilt på Östermalm. Jo fan, det är sant :arsele ) och svårare att få betalt för sina hyreskontrakt när de vill flytta. De svarta pengarna försvinner i samma andetag. Det finns väl ingen som köper en bostadsrätt eller en villa med svarta pengar!?

Edit: det är väl klart att tak över huvudet är en mänsklig rättighet. Den rätten skall inte missförstås som skyldigheten för någon annan att ge mig exakt den bostad jag vill ha exakt där jag vill ha den.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Anneli skrev:
Och varför jag betala för nåt inte han betalat för? :arsele
Det angår väl inte dig om/vad han har betalat!? Tycker du att det iten finns någon anledning att betala honom så skiter du i det. Enkelt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tom skrev:
Skulle hyran få sättas marknadsmässigt så skulle de skjuta i höjden rejält.
Jepp, och priset på svarta marknaden skulle falla mot noll. Det är få som vill betala för en etta som kostar 18 000 kr/mån i hyra.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Jepp, och priset på svarta marknaden skulle falla mot noll. Det är få som vill betala för en etta som kostar 18 000 kr/mån i hyra.

Det är nog en del som skulle betala det för att bo på östermalm..

edit: Ok det är en bit till de hyrorna kvar jämfört med exempelvis london/new york.
Jag var med och bodde i en lägenhet i london som kostade 17k/månad 1996, en liten fyra. Polaren bodde i kensington, en tvåa som kostade 24kkr/månad.
I alperna hyrde vi en etta på 25 kvadrat som kostade 18000:-...

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...