Sälja hyresrätt?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Intressant tråd!
Jag vill passa på att tacka alla bildade för att ha lärt mig ett o annat om bostadsmarknaden i Sverige.
Nej, jag är inte ironisk!

Som en åsikt som egentligen inte spelar nån roll i sammanhanget så köper jag Bingos resonemang.
Men när jag tänker efter så skulle det i sin tur innebära att som jag bor nu skulle kosta bra mkt mer (hyresrätt i centrala stan) vilket i sin tur skulle medföra att jag inte hade råd med att köra båge eller andra intressen.
Det i sin tur skulle innebära att jag fick flytta till något mindre attraktivt ställe, antagligen ut på landet då.
Följer man resonemanget vidare så innebär det längre ifrån stan och längre till jobb vilket ger mig en högre pendlingskostnad o ett större behov av en mer driftsäker transport (dom som sett min Volvo 240 vet vad jag pratar om...).
Dvs min boendekostnad gällande hyra minskar kanske men pendlingskostnaden och prylar där till ökar dramatiskt vilket i sin tur ger en lika hög kostnad som jag fått i stan egentligen...

Vad jag försöker komma fram till är att det borde vara en rättighet att inte behöva betala hela lönen för att bo och för att kunna ta sig till jobb och på så sätt tjäna samhället genom att betala skatt.

Och om jag inte minns helt fel har det här väl också varit en del politiska budskap i det här att man inte ska behöva betala mer än en 1/3-del av sin lön för att bo. Det kan väl vara en orsak till regleringarna.

Jag är inte för regleringar, men jag tycker det är galet om hela lönen ska gå åt till att man ska kunna bo vettigt. Marknadsekonomi eller ej.

(Ja, ibland bor det en liten sosse i mig också...)

Last edited:

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
CorbenDallas skrev:
Och om jag inte minns helt fel har det här väl också varit en del politiska budskap i det här att man inte ska behöva betala mer än en 1/3-del av sin lön för att bo. Det kan väl vara en orsak till regleringarna.

Awiiiii!!!

1/3del av lönen till boendet!
det vore väl underbart-
men som om det skulle hända,
bor i hyresrätt idag, 6800:- i månan med ca 14 000:- i inkomst efter skatt.

haja att det tar tid att skaffa båge....

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
CorbenDallas skrev:
Men när jag tänker efter så skulle det i sin tur innebära att som jag bor nu skulle kosta bra mkt mer (hyresrätt i centrala stan) vilket i sin tur skulle medföra att jag inte hade råd med att köra båge eller andra intressen.
QUOTE]

Nej, precis som påpekats tidigare så har man helt enkelt inte råd till allt man vill. Jag vill ha en sprillans ny hoj och gärna en segelbåt också. Och en jaguar XK8, de är jäkligt fina.

Nu har jag inte råd till det och det tycker jag inte är orättvist. Varför skulle man resonera annorlunda när det gäller bostäder? Det handlar om att prioritera vad man vill lägga sina pengar på helt enkelt och hur hårt man vill jobba för att tjäna några över huvud taget.

Just nu bor det ju en massa stackare på landet som inte kan flytta in till stan på grund av att de inte har köat i 35 år eller känner någon hyresvärd. Det kanske är viktigare för dem att bo centralt än att ha en sjysst hoj. Varför skall de inte kunna få göra den prioriteringen?

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
CorbenDallas skrev:
Intressant tråd!

Jag är inte för regleringar, men jag tycker det är galet om hela lönen ska gå åt till att man ska kunna bo vettigt. Marknadsekonomi eller ej.

(Ja, ibland bor det en liten sosse i mig också...)

Jag gissar att hyresgäster med hög lön skulle vara hyfsat mycket populärare än de med lägre lön...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...